A kis forgalom vonzza a száguldozni vágyókat
(Még több fotóért kattintson a képre!)
Különleges autópálya az M6-os. "Egyrészt alig van rajta forgalom, pedig nagyon jól megépített út. Másrészt pont ezek miatt az erősebb kocsikkal közlekedők időnként beletaposnak a gázba" - magyarázza Csibrik Csaba, a Fejér Megyei Rendőrkapitányság alezredese, hogy miért az M6-oson mérik be rendszeresen az ország gyorshajtó-rekordereit.
Egy európai közlekedés-ellenőrzési kampány részeként a héten az ORFK is sebességmérő akciót tartott. Az ellenőrzés azért is különösen fontos, mert a halálos közlekedési balesetek negyven százalékát a gyorshajtás okozza Magyarországon. Az [origo] egy sebességmérővel felszerelt rendőrautót kísért el az egyik napon.
A videóban archív rendőrségi felvételeket is láthat a száguldókról. A Panameráról az egyik szerényebb gyorshajtást nézhetik meg
A helyi rendőrök Fejér megye összes traffipaxát bevetették a háromnapos akcióban. Hármat az M6-os felüljáróira állítottak fel (30 kilométerenként), négyet a 6-os úton (ezt hívják láncsebességmérésnek), és egy civil külsejű személyautóba is beszereltek egy műszert. Ezzel, vagyis a székesfehérvári kapitány egykori szolgálati Opel Astrájával kanyarodtunk fel a pályára.
Harminc perc alatt háromszor lebukott
Az első másfél órában a szerény forgalommal szembesültünk: a Dunaújváros-Paks útvonalon egy darab gyorshajtó sem jött, kocsi is alig. "Ezt nézd!" "131" "Most ezt!" "122" - ilyen párbeszédek ismétlődtek, ha valami elhaladt a tízéves, civil külsejű (tehát azonosítók nélküli) Astra mellett. Az anyósülés háttámlájára szerelt traffipaxot 153 km/órára kalibrálták (ez a közigazgatási bírság alsó határa, lásd a táblázatunkat), a hidakra telepített, háromlábú traffipaxok viszont már a 133 és 152 közötti gyorshajtókat is rögzítik (ez szabálysértési bírságot vonhat maga után).
"Hú, most nagyon jön valami. Talán egy Aston Martin." - Ahogy kimondta a sofőr (a visszapillantót figyelve ő jelzett mindig a hátul ülő műszerkezelőnek) már el is húzott mellettünk egy fekete Porsche Panamera. A mérő azonnal sípolt, 185-öt mutatott a kijelzője. A szlovák rendszámú autó ismerős volt egyből a rendőröknek, idén már többször bemérték, de a külföldi azonosítója miatt eddig nem tudták, hogy ki vezeti.
A kiszolgált kapitányi Astránk mellett ennyivel húzott el a Porsche. Így jelenik meg a lézeres traffipax monitorján a gyorshajtó
Az akcióban ezúttal motoros rendőrök is részt vettek, akiket azonnal riasztott a sofőr. A kocsi aztán 190-nel, majd 228-cal is belefutott egy-egy mérésbe, de ezek közül csak a legnagyobbért kapja meg a 200 ezres csekket. Két gyorshajtás között ugyanis el kell telnie 10 percnek ahhoz, hogy az két különálló ügy legyen. A porschés annyira gyors volt a mérőpontok között, hogy tíz percen belül hajtott bele ezekbe.
Nemcsak tekintélye, tempója is van a motoros rendőrnek
A motorosok elkapták a sofőrt, és fel is jelentették. Szerintük valószínűleg a jogosítványát is bevonják majd a sorozatos gyorshajtások miatt. Mint kiderült, a szlovák rendszám ellenére magyar volt a sofőr, akinek az autóját januárban 197-tel fotózták le egy 100-as táblánál.
Három nap, közel nyolcszáz gyorshajtó Csak Fejér megyében 794 gyorshajtót regisztráltak a háromnapos razzia alatt a helyi rendőrök. 120 sofőr helyszíni bírságot kapott, 14 ellen szabálysértési feljelentést tettek, míg 660 jármű üzembentartója csekket kap majd. |
Motoros rendőr a Ferrari után
A Porsche elfogása utáni órákban jellemzően 150-160 között akadtak fenn sokan a rostán, leginkább Fordok, Opelek, Audik, a járművek fenntartóinak harmincezres csekkeket postáznak majd. Még az induláskor mondta az egyik rendőr, ahogy terjednek a sebességtartó tempomatok, egyre inkább a mérési határokra állítják a kocsijukat a sofőrök.
Haladtunk tovább, izgalmat csak az a hír keltett az autóban, hogy bemondták a rádióban: Paksról cipőtolvajok menekülnek Budapest felé. Tíz perc múlva már el is kapták őket. Aztán egyszer csak megint izgatott lett a hangja a visszapillantót figyelő sofőrnek. "Ez most nagyon lapos" - jelezte, hogy ismét egy sportkocsi közeleg. Egy Ferrari húzott el a belső sávban, de a műszer valamiért nem sípolt.
Habár nem kapott bírságot a Ferrari sofőrje, a célt elérték a rendőrök: gyorsan kivették a forgalomból a másokat veszélyeztető sebességgel közlekedő autót
A rendőrök azonnal riasztották a motorosokat és a traffipaxosokat, úgy nézett ki, hogy hasonló lesz a forgatókönyv, mint a Porschénál. Ám a magyar rendszámos kocsi (a rendszám egy közel-keleti ország neve volt) vezetője megúszta, ugyanis olyan gyorsan elkapták a motorosok, hogy nem szaladt bele a fix traffipaxba. Így bizonyíték híján csak igazoltatták, és figyelmeztetésben részesítették a rendőrök.
A nap végére a Ferrari nélkül és a gyér forgalom ellenére is 203 gyorshajtót rögzített a 6-os úton és az M6-os autópályán a nyolc sebességmérő.
Ötvenes táblánál 130-ért 300 ezres bírság Az alábbi táblázatban a leggyakrabban alkalmazott sebességkorlátozások (lakott terület, átlagos főút lakott területen kívül, autópálya) mellé beírtuk, hogy mekkora túllépésnél járhat helyszíni, valamint mekkoránál közigazgatási bírság. Feltüntettük azt is, hogy mikortól küldi a rendőrség a maximális, 300 ezres büntetést. A legkisebb túllépésnél a 3 km/óra eltérés a műszer esetleges pontatlansága miatti ráhagyás.
|