Nemzetek ünnepe - Oldtimer Expo 2011-tudósítás

Vágólapra másolva!
Autók, melyek néhány évtizede meghatározták az utcaképet, nem létező japán gépek, ünneplő lengyelek, sosem látott különlegességek és négykerekű csodák, melyek örökre álmok maradtak, mind láthatók az ötödik alkalommal megrendezett Oldtimer Expón.
Vágólapra másolva!

Fotó: Balogh Bence
Igazi különlegességekkel ünnepli 125. születésnapját a Mercedes-Benz
(Még több klasszikus a galériában. Kattintson a képre!)

Ismét gigantikus méretű édességbolttá változott a Vasúttörténeti Park, mi pedig újra gyerekek lettünk, akik nem tudják, hogy hova kapják a fejüket a vonzóbbnál vonzóbb csemegék láttán. A bennünk élő világkép guruló lenyomatai, legendák, vágyak és álmok töltötték be az íves csarnokot, hogy szép emlékeket idézzenek és gyönyörködtessenek. Idén is az aktuális, becses évfordulók nyomán épültek fel a standok. Az újkorában és veteránként is szinte elérhetetlen klasszikussal, egy szigorúan őrzött sirályszárnyas Mercivel, Pagodával, SL generációkkal és más, először kiállított példánnyal képviseltette magát az autó születését is ünneplő, 125 éves Mercedes-Benz.

Fotó: Balogh Bence
Egy tucat 500-asra való krómot kaptak az ötvenes-hatvanas évek nagyvasai

A misztikus ködbe burkolózó japán autógyártás múltját idézi fel a szomszédos Totalcar-stand, elveszettnek vagy elporladtnak hitt különlegességekkel, a legendás Datsun Z eredeti állapotú és lélekben korhű, modern technikával szívfájdalom nélkül is használhatóvá tett versenyautó változatával. Ritka sportkocsikat hozott az osztrák Lotus-klub is, de azok sem csalódnak, akik valami olyasmit látnának szívesen, aminek a formái és vonalai kitörölhetetlenül a retinánkba égtek, a hangja és az illata is emlékeket ébreszt. Nekik kötelező megkeresni a frissen elkészült rali Trabantot, egy igazi kuriózumot, egy 1976-os versenyautó eredeti dokumentációja alapján reprodukált 601-est.


Ritka NSU, különleges Abarth, Renault-motoros Volvo és egy verseny Hangyász -
Nézze meg az Oldtimer Expón készített videónkat!

Tavaly a Mini körül forgott a világ, idén maga a népautó, a Volkswagen Bogár hazai klubja lépett huszadik évébe, ennek örömére tucatnyi kisautót és egy Transportert vonultattak fel. A tematikus standok között, a csarnok első felében szívbemarkolóan gyönyörű olasz ritkaságok, az amerikai autógyártás legszebb éveiből származó nagyvasak, méltó utód nélkül megszűnt nagy Opelek, az Év Autója díjat bezsebelő, majd a márkát bajba sodró Wankel-motoros NSU Ro 80, a kétmilliomodik W123-as Mercedes és a Ford T-modell látványa képez átmenetet. A fal túloldalán két nagy tábor képviselői várják, hogy nagy dózisban adagolhassák a különböző Fiat-származékokat.

Fotó: Balogh Bence
Ezt a Fiat 132p-t is Lengyelországban gyártották, akárcsak a 125p-t

Amilyen ritka vendég volt a Merkur-telepen, most olyan sok "Nagypolszki" ünnepli a lengyel autógyártás hatvanadik születésnapját. A sosem importált Poloneznél már csak a Polski Fiat 132p-ért lett volna nagyobb tülekedés itthon. Talán még a szín is mindegy lett volna, ha egy ilyen elegáns, nyugati limuzinnal ajándékoztak volna meg lengyel barátaink néhány Ikarusért cserébe. Persze nem minden autót tartottak meg maguknak, Warszawából nagy szállítmány érkezett. Az eredeti ferdehátút egy még orosz Pobeda képviseli, a saját fejlesztésű, taxiként használt szedánt pedig egy fellelési állapotú, igazi FSO-gyártmány, melyhez szerencsére nem volt gusztusa a rozsdának.

Fotó: Balogh Bence
A frissen elkészült Trabant egy 1976-os magyar raliautó pontos mása

A típus egykori dominanciáját hitelesen demonstrálja a Zsiguli negyven évvel ezelőtti, hazai bevezetésére emlékező gyűjtemény. Amilyen Ladát itt nem lehet körbeszaglászni, olyan nem is létezik. Az igényesen felújított, a megőrzött, a korabeli extrákkal telezsúfolt és a felújításra váró mellett még a macskaköves budapesti utcákon és gödrös földutakon elnyűtt taxiból és rendőrautóból is akad egy-egy példány, melyekről talán senki nem gondolta, hogy egyszer értékes kiállítási tárgyak lesznek. Angliában olcsósága miatt kelt el, mégsem lett az enyészeté a bőrtetős, jobbkormányos Lada sem. Természetesen az egyik legjobb szovjet autó, a Niva sem hiányozhat. Az önhordó terepjáró ideális veterán autó, hiszen 1977 óta szinte változatlan formában gyártják. Kicsit megkésve, de talán még a hidegháború egyik csatáját is megnyeri, és brit lelki társát, a Land Rover Defendert is túléli.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!