Farkas Zsolt, a független szakszervezet elnöke és az ezernégyszáz aláírást tartalmazó petíció
"Húsz éve késik a taxizás szabályozása, szeretnénk elérni, hogy a végleges változat összhangban álljon a munkavállalók érdekeivel" -mondta az [origo]-nak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium épülete előtt Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke. Kezében vaskos, lefűzött, ezernégyszáz aláírással támogatott petíciót tart a tőlük származó kiegészítéseket tartalmazó tervezettel együtt. "Egyetértünk abban, hogy szükség van egy pontos szabályozásra, ez a tervezet azonban nem támogatja, hanem ellehetetleníti a taxisokat.
Kovács Miklós alelnök, a tiltakozás egyetlen autójának sofőrje
"Magyarországon jelenleg nincs maximalizálva a taxisok száma, és nincsenek szabványos viteldíjak sem" - teszi hozzá. Miközben a taxizás jövőjéről és a petícióról beszélgetünk, a sajtótájékoztatóra váró riporterek és operatőrök egymás után fedezik fel a csendben várakozó háromfős különítményt. A szűk utcában folyamatosan haladnak el a taxik, de a heves vitát kiváltó tervezet elleni tiltakozásban inkább munka közben, lélekben vesznek részt a sofőrök. "Ezernégyszáz aláírást sikerült gyűjtetnünk, pedig csak néhány napunk volt rá, ha több időnk lett volna, sokkal több is összejött volna" - jegyzi meg Fárbás Péter, a szervezet szóvivője.
Fárbás Tibor szóvivő elindul Székely András államtitkárhoz, aki irodájában veszi át a petíciót
"Az első oldalon látható, melyik városokból érkeztek támogató aláírások. Jelenleg önkormányzati hatáskör a szabályozás, de ez csupán elvi lehetőség. A petícióval szeretnénk elérni, hogy összehangolt, mindenkire vonatkozó megoldás szülessen" - teszi hozzá Farkas Zsolt. "Gazdasági számítások szerint ma 305 forint a reális kilométerdíj, ezzel szemben az átlagos ár kétszáz forint körül alakul. Ennyiből gyakorlatilag nem lehet nyereségesen üzemeltetni egy autót" - tudjuk meg az elnöktől, aki megjegyzi, nem a taxisokon múlik a viteldíj megállapítása, azokat a nagy cégek kényszerítik rá a vállalkozókra.
Több száz tizenéves W210-es Mercedes fut taxiként, a tervezet szerint mind csereérett
A tervezet megtiltaná, hogy tízévesnél régebbi autókkal szállítsák az utasokat, ez sok, műszakilag és esztétikailag is kifogástalan autó azonnali cseréjét jelentené. "A szállodások többnyire kereklámpás Mercikkel dolgoznak, azoknak ezzel vége"- mondja, miközben az esemény egyetlen autójával, saját Seat Toledo taxijával megérkezik Kovács Miklós alelnök is. "Miből akarnak engem vizsgáztatni? Huszonöt éve taxizom, megtanultam a várost, ha valaki beül mellém, ellenőrizheti, hogyan vezetek, de a vállalkozói ismeretek állandó megerősítése teljesen indokolatlan" - reagál a tervezetnek arra a pontjára, amely a taxisok ötévenként esedékes újra vizsgáztatását írja elő, ez körülbelül százezer forintos költséggel is járna.
"Az a legnagyobb probléma, hogy ha a munkaügyi osztályon megkérdezik az embereket, van-e jogosítványuk, és van, egyből taxisnak küldik őket. Az állam kifizeti a vizsga költségét, és így folyamatosan felhígítják a szakmát azok, akik csak kényszerből kezdenek dolgozni" - mondja a mikrofonokkal és kamerákkal néhány másodperc alatt körülbástyázott Kovács Miklós. "Ha sikerül elérni, hogy maximalizálják a létszámot és minimalizálják a díjakat, a sofőrök egy kis levegőhöz jutnának, és könnyebben tudnák finanszírozni a vállalkozást. A petícióval együtt a javaslatainkat is benyújtjuk" - tette hozzá Farkas Zsolt, majd mindhárman elindultak Székely Andráshoz, az államtitkár ugyanis a sajtó kizárásával vette át a petíciót.