Vágólapra másolva!
Öt magyar csapat is versenybe száll Európa legkisebb fogyasztású járműveinek összecsapásán Németországban. A csütörtökön kezdődő Shell Eco-marathonon csúcstechnikájú, 20-25 kilogrammos szuperautókkal és női pilótákkal immár nem csak hazai főiskolások indulnak, hanem egy középiskolás csapat is.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Balról jobbra: Kandó-Electric, Megameter II., SAP Racing Team, SZEnergy Team (A pécsieket csak a helyszíni tudósításunkban tudjuk majd megmutatni)
Még több fotóért kattintson a képre!

Rekordszámú magyar résztvevővel indul május 26-án a háromnapos 27. Shell Eco-marathon, ahol 26 országból 222 csapat méri össze járművének képességeit. A lausitzi EuroSpeedway pályán - ahol rangos autóversenyeket is rendeznek - négy főiskolás és idén először egy magyar középiskolás csapat járműve próbál minél kisebb fogyasztással szerepelni. Ezen a versenyen ugyanis az a jármű nyer, amelyik a legkevesebb energiát használja fel.

Egy liter benzin - 4896,1 kilométer

Kétségkívül kijelenthető, hogy ez Európa legkisebb fogyasztású járműveinek a küzdelme, ahol akár több ezer kilométert is képes megtenni egy-egy jármű mindössze egyetlen liter 95-ös üzemanyagnak megfelelő energiával. Idén két fő kategóriában (UrbanConcept, Prototype), és ezeken belül a felhasznált energiának megfelelően számos alkategóriában (napelemes, elektromos stb.) indulnak a csapatok.

Nem elírás, hogy akár egy egész kontinesnyi távot képesek megtenni az induló járművek legjobbjai egészen minimális energiamennyiséggel. A tavalyi versenyen megdőlt az "egyetlen liter üzemanyaggal megtett távolság" rekordja, amely most 4896,1 kilométer.

Két jármű már a Margitszigeten is elindult. Nézze meg videónkat!

Valójában nem tesznek meg ekkora utat a versenyzők a három nap alatt. A különféle kategóriákban eltérő, jellemzően 50 kilométer körüli távolságnak megfelelő körmennyiséget kell teljesíteniük az EuroSpeedwayen. Ezalatt mérik a járművek energia-felhasználását, amiből kiszámítják a verseny rendezői, hogy azzal az átlaggal mennyi kilométer megtételére lenne képes elméletben a szuperkocsi.

Pozitív magyarok

Olykor még a rekordtávnál is meghökkentőbb dolgokat produkálnak a legkiválóbb szerkezetek, például a Széchenyi István Egyetem járműve. A napenergiával működő, egyedüli magyarként az UrbanConcept kategóriában induló SZEnergy Team tavaly - az egész mezőnyben egyetlenként - pozitív energiamérleggel zárta a versenyt. Ez azt jelenti, hogy több energia volt a kocsiban a célban, mint az induláskor.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Meglepő sebességre képes tűző napon a győriek technikája. További képekért kattintson a fotóra!

"Általában a miénk az egyik legnagyobb jármű, ezért sokan meg is nézik" - mondja a EuroSpeedwayt már megjárt Czeglédi Dávid, a magyar indulók között egyedül autóformájú szerkezet egyik készítője. A tavalyi járművet idénre áttervezték: többek között kedvezőbb aerodinamikával, nagyobb hatékonyságú napelemekkel és továbbfejlesztett hátsó futóművel szeretnének idén még jobb eredményt elérni.

Női pilóták és kétezer kilométeres cél

A Prototype kategóriában két magyar csapat is a kétezer kilométer/liter eredményt szeretné teljesíteni. A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata tavaly indult először a lausitzi versenyen, amelyen 1588 kilométerre voltak képesek. Ezt aztán gyorsan sikerült túlszárnyalni augusztusban, egy finnországi megméretésen ugyanis 1941 kilométerig jutottak, ma ez a hivatalos magyar rekord.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Ha éppen nem tűnne fel elsőre, a pilóta már a helyén. További képekért kattintson a fotóra!

A Megameter II. nevű járművük különlegessége, hogy 20 kilogrammos súlyával ez volt a tavalyi verseny legkönnyebb indulója, ráadásul idén egy hajszállal még ezen is sikerült faragni. A 3D-s tervektől a szénszálas karosszéria elkészítéséig a technika szinte minden eleme a hallgatók munkája. Mint a Forma 1-ben, itt is rendkívül sokat számít a pilóta testsúlya. Németországban Á. Tóth Krisztina vezeti majd a 308 centi hosszú és mindössze 58 centi magas benzinmotoros járművet.

Szintén egy hölgypilóta, Nagy Dóra játszhatja a főszerepet az SAP Racing Teamnél. Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar hallgatói már eleve sofőrjük köré építették a 25 kilogrammos (plusz motor) járművet, amelynek szélvédője olyan puha, hogy ujjal finoman nyomogatható. A hajlékonyság magyarázata egyszerű: a súlycsökkentés miatt a szélvédő az ásványvizes flakonok alapját is adó PET-ből készült.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Egyetlen fővárosi csapatként indulnak. További képekért kattintson a fotóra!

A többihez hasonlóan ez a jármű is tele van csúcstechnikával. A gördülési ellenállás minimalizálása miatt például a Michelintől vásárolt versenygumik kevlárkerekei kerámia csapágyakon futnak. A tavalyi 336 kilométer után idén ők is a kétezer kilométeres távot célozzák meg.

Középiskolások is próbálkoznak

"A szerelők egész éjszaka dolgoztak az autón" - ez a Forma 1-ből annyira ismerős mondat a PTE Pollack Mihály Műszaki Kar csapatával kapcsolatban hangzott el, akik végül nem tudtak eljönni az Eco-marathonon induló magyar járművek budapesti bemutatójára, mert nem készült el teljesen a szerkezetük.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Befekvéshez készülődik a legifjabb sofőr... További képekért kattintson a fotóra!

A pécsi Team Orca etanolhajtású járműve idén indul először Németországban, céljuk az ezer kilométer/liter teljesítése. Saját fejlesztésű motorjuk egyhengeres, 36 cm3-es, négyütemű, és kétszelepes. Habár még nem láttuk, de az előzetes adatok szerint az ő technikájuk sem nehezebb 25 kilogrammnál.

Több szempontból is különleges a Kandó-Electric csapat. Amint a névből kiderül, a Prototype kategórián belül az elektromos hajtású járművek között indulnak úgy, hogy Magyarországról ők az első középiskolás versenyzők. A kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola diákjai a GAMF csapat tavaly igen sikeres autóját kapták meg, ezt alakították át benzinüzeműről elektromos hajtásúra.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
...aki ebben a pozícióban vezeti majd végig a távot. További képekért kattintson a fotóra!

A 62 kilogrammos Horváth Viktor irányítja majd joystickkel a járművet az EuroSpeedwayen, ahol újoncként és középiskolásként a csapat célja a kategória középmezőnyének az elérése.

A csütörtökön kezdődő versenyről helyszíni tudósításokkal jelentkezik az [origo].

Egy fogadással indult

Még 1939-ben történt, hogy a Shell egyik észak-amerikai laboratóriumában fogadást kötöttek a kutatók: ki tudja egy liter benzinnel megtenni a leghosszabb távot? Ebből a fogadásból nőtte ki magát először az Egyesült Államokban, majd Európában és Ázsiában a világ legnagyobb üzemanyag-takarékossági versenye. Az első futamot 4,7 liter/100 kilométeres átlaggal R. J. Greenshileds nyerte, aki tíz évvel később egy átalakított, nálunk kevésbé ismert Studebaker márkájú autóval 1,57 literes átlagot produkált. A ma is sokat emlegetett egyliteres álomhatár alá 1968-ban sikerült bemenni egy módosított Fiat 600-assal.

Mai nevén Európában 1985-ben indult a széria, amelynek versenyeit másfél évtizedig a francia Forma 1-es Paul Ricard pályán rendezték. Aztán a nogarói Paul Armagnacra, majd pedig a 2000-ben átadott lausitzi EuroSpeedwayre költözött a hatalmas rendezvény, itt mások mellett DTM-futamokat is rendeztek. 2010-ben három nagy Eco-marathont szervezett az olajcég: a németországi mellett Houston belvárosában, és Kuala Lumpurban is tartottak versenyeket.

Időközben a mérnökök harca átalakult a felsőoktatási (és újabban már középiskolás) intézmények diákjainak versenyévé. Az idén induló járművek megtervezésén, majd megépítésén több mint háromezer tanuló dolgozott közvetlenül, akiknek a jelentős része személyesen is ott lesz a jövő héten, amikor a pályára gördül kezük munkája. A lehető legkisebb fogyasztásról szóló versenyt támogatja az EU energiaügyi biztosának a hivatala is.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről