Egyértelműen felfedezhetők az ix35-tel elkezdett formavilág jegyei az i40-esen
(Még több kép a galériában. Kattintson a képre!)
Vajon melyik az az autógyár, amelyik nem érezte meg a gazdasági válságot, és öt év alatt 40 százalékkal, 360 ezerre növelte meg európai eladásait? A Hyundai. A koreaiak nyomulása töretlen szinte minden kategóriában: az i10-et a szakma is az egyik legjobb miniautónak tartja, az eggyel nagyobb i20 kissé jellegtelen, de nagy hibája nincs, az olcsó ix20 kívül akkora, mint egy kisautó, belül viszont egy kompakt, az i30 pedig ár-érték arányban már régóta az alsó középkategória egyik legjobb ajánlata. Mutatós és szintén jó vétel a sokféleképpen konfigurálható szabadidő-autó, az ix35 is, de ez sem meglepetés, hiszen terepjáró-fronton már évek óta erős a márka. Mi sem lehetne jobb bizonyíték a Hyundai komoly ambícióira, mint az, hogy idén már két sportkocsi is megjelenik a kínálatukban: az egyik oldalon egy, a másikon két ajtóval rendelkező Scirocco-ellenfél, a Veloster, és a Nissan 370Z babérjaira törő Genesis Coupé.
Sportkombinak tűnik, holott a csomagtartó is óriási. A legjellegzetesebb részlet a görbe D oszlop
A polgári, hagyományos modellek között mostantól viszont a Volkswagen Passat konkurensének szánt i40 lesz a zászlóshajó Európában. A szinte észrevehetetlen Sonatát váltó középkategóriás meglepő módon először kombiként lesz kapható (ez az első középkategóriás kombi Hyundai), az ötajtósnak kinéző, de valójában négyajtós szedán csak hónapokkal később érkezik majd meg. Arra számítanak, hogy az i40-est fele-fele arányban vásárolják majd az egyéni és a flottavásárlók. Reményeik szerint hamarosan az öt legjobban fogyó középkategóriás modell között lesz Európában, és ahhoz segíti majd a Hyundait, hogy a piaci részesedése még idén áttörje a 3 százalékos lélektani küszöböt.
A kormány minden irányban állítható. Magasabbaknak nyomhatja a térdét a díszcsík
Mi kell a flottásoknak? Elsősorban olcsó fenntartás, ami a Hyundaioknál adott, hiszen öt év garanciát adnak kilométer-korlátozás nélkül az újabb modellekre, öt évig ingyenes az assistance-szolgáltatás is, és évente egyszer ingyenes állapotfelmérésre is bevihetik az autót valamelyik márkakereskedésbe. Az olcsó fenntartás másik része a kis fogyasztás, ezért a koreaiak úgy döntöttek, hogy kizárólag 1,7 literes turbódízelekkel kínálják majd az i40-est, holott korszerű 2,0 és 2,2 literesek is ott vannak a polcaikon. Alighanem jól gondolkodnak, mert a flottabeszerzők nehezen fognak találni másmilyen ekkora kombit, amelynek 4,3 literes az átlagfogyasztása, és kilométerenként csupán 113 gramm szén-dioxidot ereget a levegőbe (1,7 CRDi 115 lóerővel és start-stop rendszerrel).
Jó nagy lett: hossza 4,77 tengelytávja 2,77 méter. A légellenállási együttható csak 0,29
Ami még fontos a flottásoknak, az az értéktartás. Állítólag ebben sem áll rosszul az i40 (nyilván a nagylelkű garancia miatt is), három év és 90 ezer kilométer után Németországban állítólag az új ár 44,5 százalékáért lehet majd eladni használtan, ennél csak a Passat jobb a maga 45 százalékával, de a Ford Mondeo (43,3 százalék) és az Opel Insignia (43,5 százalék) is rosszabb. Persze a kedvező vételár is fontos, erről azonban még nem tudunk semmit, mivel a magyar importőr csak júliusban fedi fel a konkrét összegeket.
A LED-es nappali fény úgy kanyarog a fényszóró burájában, mint a kígyó a befőttesüvegben
Az azonban biztosnak tűnik, hogy elég jó lesz az alapfelszereltség is, hiszen tartalmazza majd a kulcs nélküli bejutást, a manuális klímaberendezést, a flottul működő elektromos kéziféket, a statikus kanyarvilágítást, a LED-es nappali fényt és hátsó lámpát, a hét légzsákot, a négy elektromos ablakemelőt. Felárért kapható lesz hűthető-fűthető első és fűthető hátsó ülés, színes tolatókamera, bi-xenon fényszóró, elektromos mozgatású csomagtérajtó, fűthető kormánykerék és az autót automatikusan kormányzó parkolássegéd és sávtartó asszisztens is. Sajnos a vezetéstámogató asszisztensek sora ezzel véget is ér, holttérfigyelő, radaros tempomat, ráfutásgátló vagy fáradtságérzékelő felárért sincs, nem is beszélve az adaptív futóműről vagy a duplakuplungos váltótól.
Ezeket az üléseket szellőztetni is lehet. A Ford Mondeo ezt már közel 10 éve tudta
Már első pillantásra nyilvánvaló, hogy az i40-nel sokkal többet akarnak elérni, mint a kissé szürke Sonatával. Áramvonalas formája legalább akkora előrelépés hozzá képest, mint amikor 15 éve a Skoda a Feliciát leváltotta az Octaviával. Bár itt-ott beugrik néhány részlet egy-egy konkurensről - az első sárvédők a Mazda6-ra, a kupés ívben eső tetővonal a Toyota Avensisre, a hátsó lámpa a Subaru Imprezára, a kilincseken végigfutó él az újabb BMW-kre emlékeztet -, de az összhatás mégis kellően egyéni, és tökéletesen beleillik az ix35-össel elkezdett új márkaarculatba. Nem lesz gond a méretekkel sem: 4,7 méteres hosszúsága a nagyobb kombik közé sorolja, 2,77 méteres tengelytávolsága sem szerény, és az 553 literes csomagtartója (Passat Variant: 565 l, Mondeo Tournier: 554 l, Insignia ST: 540 l) is állja a versenyt a konkurenciával, még csomagrendező kordon is jár hozzá, mint az Audikhoz. Külön kiemelte a Hyundai a sajtóanyagban, hogy a rakodóperem a legalacsonyabb a kategóriában, mindössze 59 centit kell emelni a bőröndökön.
Praktikus a raktérrendező kordon és az alacsony rakodóperem. Trükkös roló nincs
Az i40 Subaru Legacyra hajazó műszerfala valószínűleg az egyik legjobb Hyundai-műszerfal, amit valaha készítettek (leszámítva a koreai és amerikai piacon pár éve megjelent luxusmodelleket), de az anyagminőség még mindig nem éri el a kategória legjobbjainak a színvonalát. Bár a felső borítás puha és igényes, de a legtöbb kapcsolót csúnya, fényes műanyagból öntötték, és a zongoralakk borítású felületből is túl sok van, és persze a kilincs sem fém, csak annak tűnik.