Dugóban araszolni is képes radaros tempomat és automatikus sávtartó is van a csúcsváltozatban
A Nissan már egy ideje árul hibrideket Észak-Amerikában, de azokba eddig a Toyotától vásárolták a szabadalommal védett, komplex hibrid hajtást. Eddig kellett várni, hogy előálljanak az első saját, házon belül fejlesztett rendszerrel, amit nem meglepő módot a luxusmárkájuk legújabb modelljébe, az Infiniti M-be szereltek be először.
A "közvetlen reagálású hibrid rendszer" meglepően egyszerű a Toyota több elektromotort és bolygóműveket tartalmazó rendszereihez képest: a régebbi 3,5 literes V6-os benzinmotort (ugyanez volt a Nissan 350Z-ben is), egy villanymotort, két tengelykapcsolót, egy hétfokozatú automata váltót tartalmaz, az akkuk pedig könnyű és nagyteljesítményű lítium-ionos rendszerűek. Ma az Infinitin kívül még csak a BMW és a Mercedes luxus-hibridjeiben van lítiumos akku, a Toyota és a Lexus is NiMH akkumulátorokat használ, amelyek olcsóbbak és nem annyira hűtésigényesek, de gyengébbek és nehezebbek lítiumos társaiknál. Ennek is köszönhető, hogy az M35h mindössze 120 kilogrammal nyom többet a tisztán benzines M37-nél, sőt, a háromliteres dízelmotorral szerelt M30d-nél még könnyebb is.
A német prémiumszedánokhoz szokott szemnek szoknia kell a lágy formát
Az egyik, száraz kuplung a benzinmotor és a 68 lóerős villanymotor között helyezkedik el, a másik, nedves kuplung pedig a villanymotor és a váltó között dolgozik, kiváltva a hétfokozatú automata nyomatékátalakítóját. Utóbbi elvesztése semmiféle negatívummal nem jár, mert így direktebb a kapcsolat a motorok és a hátsó kerekek között, a váltások továbbra is finoman mennek végbe, még gyorsabban is, mint a többi változatban. Ráadásul a súrlódási veszteségeket is 10 százalékkal sikerült lecsökkenteni, ami jó hatással van a fogyasztásra. Lehet kézzel is váltani, de csak az előválasztó karral, mert váltófül nincs a kormányon. Ami rossz, hogy előrefelé kell tolni a szép bőrbucit a felváltáshoz, ami jó, hogy leszabályozásnál sem vált fel helyettünk az automatika.
Apró feliratok árulkodnak a benzines-elektromos változatról
A hibrid hajtáslánc viszonylag egyszerű felépítésnek a legnagyobb előnye, hogy a benzinmotort egy pillanat alatt teljesen ki lehet iktatni a hajtásláncból, ehhez csupán annyit kell tenni, hogy leheletfinoman kezeljük a gázpedált. Álló helyzetből 50 km/óráig általában troli-módban is felgyorsult az autó, de efölött már nagy türelemre van szükség, hogy ne kapcsolódjon be a V6-os. Azonban ha már elértük az utazósebességet, akkor 100 km/óráig bármikor előfordulhat, hogy hirtelen leesik a fordulatszámmérő mutatója, és néma elektromos autóvá válik a közel ötméteres Infiniti; hogy észrevegyük a hajtásmód változását, célszerű a műszerfalat, vagy az érintőképernyőn látható energiaáramlás-monitort figyelni, mert egyébként a benzinmotort sem lehet hallani egyenletes sebességnél. Alapjáratnál viszont luxusautóhoz képest kissé nyers a V6-os hangja, nem hazudtolja meg, hogy eredetileg egy sportautóba tervezték.
Az Infiniti M35h és legfontosabb konkurenseinak adatai:
| Infiniti M35h | Infiniti M30d | Lexus GS 450h (2012) | Porsche Panamera S Hybrid | BMW 535d | Audi A6 3.0 TDI Biturbo Quattro |
Teljesítmény (lóerő) | 364 | 238 | 343 | 380 | 313 | 313 |
Nyomaték (Nm) | 350+270 | 550 | 345 | 580 | 620 | 650 |
Gyorsulás (0-100 km/h, sec) | 5,5 | 6,9 | 5,9 | 6,0 | 5,5 | 5,3 |
Csomagtartó (l) | 350 | 450 | 465 | 337 | 520 | 530 |
Fogyasztás (város, l/100km) | 9,2 | 10,3 | - | 7,4 | 6,7 | - |
Fogyasztás (országút, l/100km) | 5,7 | 5,9 | - | 6,6 | 5,0 | - |
Fogyasztás (vegyes, l/100km) | 7,0 | 7,5 | 6,3 | 6,8 | 5,6 | 6,4 |
Szén-dioxid kibocsátás (g/km) | 162 | 199 | <145 | 159 | 148 | 169 |
Ár (m Ft) | 16,52 (GT felsz.) | 16,22 (GT), 15,27 (alap) | - | 30,24 | 16,76 | - |
Kellemes a zéró emissziós módban suhanni, de persze ez a vetélytársakhoz hasonlóan csak rövidtávon lehetséges, mert a hátsó ülés mögé tett akkuk teljesítménye mindössze 1,3 kWh, és csak a fékezéssel lehet tölteni őket, konnektorból nem. Sok haszna nincs, de jópofa, hogy külön méri a kipufogógáz-mentes kilométereket a fedélzeti számítógép, nekem a tesztút negyede-ötöde lett ilyen. A hajtáslánc felépítéséből adódik, hogy ha ilyenkor hirtelen padlóig nyomjuk a gázpedált, közel két másodperc is eltelik, mire igazán meglódul az autó. Ennyi időbe telik, mire beröffen a V6-os, bekapcsolja a kuplung a hajtásba, és mire a hétfokozatú váltó megtalálja a hétből a gázpedálállásnak és a sebességnek leginkább megfelelő fokozatot. Amit még meg kell majd emésztenie a hibridet választóknak, hogy a bővíthetetlen csomagtartó 500 helyett VW Golf-méretűre, 350 literesre zsugorodik. Ez ugyan több a jelenlegi Lexus GS 450h 320 literes értékénél, de a jövőre érkező új hibrid Lexus GS 450h már 465 literrel büszkélkedhet.
A régebbi 3,5-ös V6-ost társították a villanymotorhoz
Ennyi negatívumot persze bőven el lehet nézni az M35h-nak, mert egyébként minden más tekintetben messze ez a legjobb darabja az M-kínálatnak. Nemcsak a fogyasztása a legalacsonyabb, de a gyorsulása és a rugalmassága is más ligába helyezi, mint a dízelt és a sima benzinest, miközben utóbbinál még olcsóbb is a regisztrációsadó-kedvezmény miatt.
Olyan gyors, mint egy Lamborghini Az Infiniti M35h a világ legjobb gyorsulású teljes hibrid szériaautójaként írta be magát nemrég a rekordok könyvébe. A Guinness által hitelesített mérés során a Tim Pollard (Car) újságíró által vezetett autó 13,9031 másodperc alatt érte el álló helyzetből a 400 méteres (negyed mérföldes) távolságot az összes mérés átlagában. Pollard augusztus 23-án állította fel a rekordot a FIA Európai Drag Racing Bajnokságnak otthont adó nagy-britanniai Sanda Pod versenypályán. Mindegyik körben 160 km/óránál nagyobb sebességgel robogott el az M35h a számítógépes mérőberendezés mellett. Nézze meg a rekorddöntést videón! Ezzel az idővel az Infiniti M35h beállította 1982-es Lamborghini Countach idejét, és alig három tizedmásodperccel maradt el a Porsche 911 Carrera és az Aston Martin V8 Vantage mögött. Az alábbi videón pedig az látható, ahogy Sebastien Vettel és Mark Webber a Nürburgring Nordschleifén versenyez egymással. Vettel a hibridet, Webber a sima benzines M-et vezette, meglepetésre utóbbi nyert. Nézze meg a Red Bull-pilóták versenyét! |
Akár elindulni is lehet kizárólag villanymotorral, éppen ezért szériafelszerelés egy hanggenerátor, amely az első lökhárítóba szerelt hangszórókon keresztül, különböző frekvenciájú, magas és mély hangok kibocsátásával figyelmezteti a gyalogosokat, hogy egy autó jön mögöttük. A hangjelzés a gyorsítás vagy lassítás függvényében magasról mély frekvenciájúra vált, a legnagyobb hangerőt az autó elindulásakor adja ki. (aki meg akarja hallgatni, kattintson ide, és tekerjen 6:00-ig) Belülről szinte egyáltalán nem hallani a fura, változó hangszínnel sípoló hangot, még lehúzott ablaknál is alig. 30 km/óra felett viszont teljesen kikapcsol a rendszer, mert ilyenkor már az Infiniti szerint a gördülési zaj is elég ahhoz, hogy észrevegyék a közeledő luxusautót.
Elegáns és minőségi a beltér. A lenti forgótárcsa nem menüvezérlő, hanem üzemmód-kapcsoló
Persze egyéb különleges megoldások is akadnak. A háromállású üzemmód-kapcsolót Eco-ba téve például a gázpedál ellenerőt fejt ki, és visszanyomja a pedált, ha a számítógép szerint túl sok üzemanyagot szeretnénk leküldeni a benzinmotor torkán. Ez meglehetősen furcsa érzés vezetés közben, olyan, mintha a saját autónk fellázadna a parancsunk ellen, a pedál egyszerűen túl hamar és túl erősen fejt ki ellenállást. Szerencsére ez a funkció kikapcsolható, de akár úgy is elkerülhető, ha a Normal, vagy a Sport üzemmódot választjuk.
A központi kijelzőn megfigyelhető a pillanatnyi energiaáramlás és a kuplungok zárása
Előbbi tökéletesen alkalmas a helyváltoztatásra, utóbbi viszont a menetteljesítményeket tekintve valódi sportszedánt farag az Infinitiből. A benzinmotor 350, és a villanymotor 270 Nm-es nyomatéka nedves úton feladja a leckét a kipörgésgátlónak, az erő ugyanis a hátsó keréken próbál az aszfaltra jutni. Bármekkora sebességről brutális élmény egy padlógázas gyorsulás, az 5,5 másodperces százas sprintjével a benzinesre 0,7, a dízelre 1,4 másodpercet ver rá 100 km/óráig, tovább gyorsítva csak nő a különbség közöttük (nemrég hivatalosan is a világ legjobban gyorsuló hibridje lett, lásd keretes). Nem csak a gyorsulás, hanem a hathengeres zenei aláfestése is fokozza az élményt, és itt nem is kell az átlagos hibrideknél megszokott fokozatmentes CVT-váltó motorbőgetését sem elviselni. A fordulatszámmérő úgy mozog, mint egy rendes autóban, fel és le, nem áll be egy konkrét értékre gyorsulás közben természetellenesen.
Azonban hiába az őserő, ahhoz, hogy rendes sportszedán váljon az M35h-ból, határozottabb oldaltartású ülés, kisebb rásegítésű kormányzás és kevésbé lágy futómű kellene, így a szerpentinek helyett inkább a hosszú kanyaríveket tartalmazó országutakon és az autópályán érzi magát otthon. Főleg az utóbbin, hiszen a remek hangszigetelés és az aktív zajkioltás miatt még a megengedett sebességhatárnál akár suttogva is lehet beszélgetni benne.
Inkább fotelek, mint ülések. A fejtámla mellett még két hangszórót is beléjük építettek
A nyers erőben ez a legjobb, hogy nem jár együtt magas emisszióval és fogyasztással, a gyár 162 g/km-es szén-dioxid kibocsátást, és a 7,0 literes átlagfogyasztást ad meg. Ezt persze, ahogy a többi teljes hibridnél, itt is fenntartással kell kezelni, mert mérés közben, amíg lehet, villanyos módban használják az autót. Nekem vegyes üzemben, fele-fele városi és országúti használat alatt, nem a spórolásra hajtva 9-9,5 litert fogyasztott, ami remek érték egy 364 lóerős, közel 1,9 tonnás és öt méteres, automataváltós luxusautótól. Amikor nagyon meghajtottam a visegrádi szerpentinen, akkor sem ment 11 liter fölé a fedélzeti számítógépen látható érték, ami szintén elismerésre méltó. Kíméletesebb használat, és a hibrid rendszer kiismerése után valószínűleg 8-8,5 literre is le lehet szorítani az étvágyát. A gyakorlatban a német prémiumgyártók legerősebb dízelei is kérnek ennyit, és nem nyújtanak ilyen frenetikus gyorsulást és akusztikai élményt, és sokkal több károsanyagot, főleg nitrogén-oxidot eresztenek a levegőbe. Mint minden hibridben, az Infinitiben is az a legjobb, hogy városban alig nő a fogyasztás a sok regeneratív fékezés és a kisebb átlagsebesség miatt.
A közel ötméteres autó alaktényezője mindössze 0,26. A kacsafarok leszorítóerőt termel
Az M35h első hibridje, ha kell, erdőillatot fúj az utastérbe különleges, ionizátoros és illatosító klímaberendezéséből, emellett hang nélkül suhan, és kisautósan keveset fogyaszt. Viszont elég egyet pöccintünk a gázpedálon, olyan hangokat hallat, és úgy kezd el gyorsulni, ahogy arra csak kevés sportautó képes. Meglepő lesz, ha ezután adnak még el dízel és a benzinest.