2011. legfontosabb autós eseménye az Internationale Automobil-Ausstellung (IAA), vagyis a Frankfurti Autószalon, melyet idén 64. alkalommal rendeznek meg. Az elsőként 1897-ben megtartott kiállítás mára a legrangosabb eseménnyé vált a gyártók körében, nem csoda, hogy minden márkánál nagy erőbedobással készülnek a show-ra, erre az időpontra időzítik a fejlesztés alatt álló szériamodellek és a jövőről árulkodó koncepcióautók bemutatását. Az idei kiállítás szlogenje, a "Zukunft serienmäßig" (szériagyártásban a jövő), amely arról árulkodik, hogy az elektromos autók már köztünk járnak. Több mint nyolcvan vadonatúj szériamodell és közel negyven tanulmányautó várja, hogy megmutathassa, a maga kategóriájában hogyan teszi hatékonyabbá és megfizethetőbbé az autózást a jövőben.
Alfa Romeo
A Mitót már jól ismerjük, mostantól TwinAir motorral is kapható lesz, de nemcsak az észnek, hanem a szemnek és a szívnek is tartogatnak meglepetést az olaszok a 4C sportautótanulmánnyal.
Audi
Egy egész modellpalettányi újdonságot visz el az Audi. Látható lesz a modellfrissített A5, a nemzetközi menetpróbán már vezetett A6 Avant és az abból készül Allroad Quattro is. A sportos modellek kedvelőit a megújult S5, RS5 és R8, a vadonatúj S6 és S8 foglalja majd le, de a környezetbarát technológiák szimpatizánsai sem fognak csalódni, nekik az A2 tanulmánnyal, az A8 Hybriddel és a klasszikus versenyautókra emlékeztető Urban Spyderrel készültek az ingolstadtiak.
BMW
Fontos újdonságokra találkozhatunk a BMW standjánál is. Bemutatkozik az új i betűvel jelölt, környezetbarát modellcsalád első két tanulmányautója, de megvásárolható kocsikkal is jól állnak a bajorok, hiszen a már kipróbált 1-es sorozat mellett a reflektorfénybe gördül az M5-ös és az M6-os utódja is. Bár korábban azt írtuk, hogy nagy valószínűséggel az új 3-as sorozatot is elhozzák a bajorok, sajnos ezt az újdonságukat megtartják a Genfi Autószalonra.
Chevrolet
Szó szerint nagy dobás lehet a feljövőben levő koreai-amerikai cég számára az Epicát leváltó Malibu és a Cruze kombi kivitele, melyet az ötajtós modellel együtt állítanak ki.
Citroën
A franciáktól nem meglepő, hogy szinte lehetetlen megkülönböztetni a koncepcióautójukat a szériamodelltől. A futurisztikus DS5 mellett a klasszikus Tube furgon emlékét idéző ötletparádét hozzák el azoknak, akik már unják az egyszerű fehér furgonokat.
Fiat
Nagy újdonságot nem várhattunk a Fiattól, kicsit viszont annál inkább, hiszen bemutatkozott az olaszok sikeres városi minije, a Panda harmadik generációja. Az apróságok specialistája elhozta Frankfurtba a megújult Puntót és az első átcímkézett amerikai modellt, a Dodge Journey-ből készült Freemontot is, mellyel idén már közelebbről is megismerkedtünk.
Ford
Sportol a Ford, a kölniek elhozzák a Fiesta és a Focus ST változatát, meglepetésre kombikarosszériával is. Miután nekünk már megmutatták, most a nagyközönségnek is leleplezik a Ford új formanyelvét képviselő Evos tanulmányt.
Honda
Nagy várakozás előzte meg a japánok egyik legnépszerűbb modellje, a Civic következő generációjának érkezését, hiszen a Hondánál tudtak titkot tartani, és nem mutatták meg előre az autót. A hivatalos leleplezéssel egészen a szalon előestéjéig vártak, így sokkal nagyobb figyelmet kapott az elődjére erősen emlékeztető autó, mint némelyik konkurense.
Hyundai
Robbantani készül a Hyundai, természetesen nem a kiállításon, inkább a piacon, ahol csupa friss, jó megjelenésű és műszakilag is korrekt modellel támadnak. Legutóbb az i40-essel üzentek hadat a Volkswagen Passatnak, most pedig a Golfnak esnek neki az új i30-cal.
Jaguar
Új importőrhöz kerül Magyarországon a Jaguar, lesz mivel büszkélkednie a forgalmazónak, hiszen a frankfurti standon ott lesz a brit cég valaha gyártott legerősebb szériaautója, az XKR-S nyitott változata, és egy hibrid sportkupét is lelepleznek, melynek gyártására még várni kell.
Kia
Az egyre magasabbra törő Kia egyik legfontosabb újdonsága a nemrég kipróbált Rio, Frankfurtban pedig már a prémium kategóriába vágyó, beszédes nevű GT RWD tanulmány lesz a sztár.
Lancia
Az olasz autók szerelmeseinek sovány vigasz a Lancia megmenekülése, ha csupa átemblémázott amerikai autót látnak a modellpalettán. Mégsem olyan rossz a helyzet, a Chrysler 300-ra alapuló Thema és a 200-ból született Flavia mellett ott lesz az új, saját fejlesztésű Ypsilon is.
Land Rover
Már küszöbön a legendát nyugdíjba küldő új Defender, a DC100, de a Land Rover még nem szeretne könnycseppeket látni a rajongók szeme sarkában, ezért kiállít egy utolsó kiadást a szögletes, eredeti modellből.
Mazda
Kicsit megkésve reagált a Nissan Qashqai sikerére a Mazda, de ígéretes a végeredmény. A CX-5 kompakt szabadidő-autó mellett a felfrissített Mazda 3-as is ott díszeleg.
Mercedes-Benz
Örömteli aktualitása a Mercedes-Benz standjának az első kecskeméti gyártmány, a B osztály második generációja, mellyel végre álcázás nélkül is ülőpróbát tehettünk. Két nyitott modell, az SLK kabrió AMG változata és az SLS AMG kabrióváltozata is ott van az új ML mellett, a sirályszárnyas tanulmányautónak pedig kiemelt helyet tartanak fenn a stuttgartiak Meglepetésként Michael Schumacher és Nico Rosberg a helyszínen leplezte le a cég új DTM versenyautóját.
Mini
Senki sem mondhatja, hogy már nem tudnak mit kitalálni a Mininél, hiszen két olyan modellt is készítettek, amilyen még nem volt a modellpalettán. A vezetés élményét tovább fokozó Coupéval egy álcázott tesztautó képében már megismerkedtünk, most a Roadstert is láthatjuk.
Opel
Új kupé helyett egyelőre egy becsületesen áttervezett Astrát, a GTC-t kínálja az Opel. A típus történetének legvagányabb darabja csaknem teljes egészében új karosszériaelemeket kapott. A családok már az Ampera stíluselemeit felhasználó vadonatúj Zafirában kereshetik a következő autójukat, a cégautósok pedig megkereshetik az összes különbséget a jelenlegi és a modellfrissített Insignia között. Az új Opel Combo bizonyítja, hogy nemcsak Dodge-ot lehet látni Fiat jelvénnyel, de Fiatot is Opel jelvénnyel. A Doblo reinkarnációja mellett egy sosem látott, jövőből érkező furcsa koncepcióautó gondoskodik a kellő mennyiségű néznivalóról.
Porsche
A manhattani World Trade Center tornyainak összeomlása sem vethet árnyékot a Porsche hosszú évek után alapjaiban friss fejlesztésű ikonja, az új 911-es bemutatására.
Renault
Gyorsan szalad az idő, a franciák két népszerű modellje is pályafutásának félidejéhez érkezett. Lesz átrajzolt Twingo extra fényszórókkal, és a Scenic kedvelői is másnak látják majd a kompakt egyterűt, mint eddig. A nem létező autók rajongói a Frendzy tanulmány látványára készülhetnek.
Seat
Útkeresés közben leshetjük meg a Volkswagen konszern spanyol ágát. A Seat kiállítja a jövőjét jelentő IBL tanulmányt és az Audi A4-esből született Exeo felfrissített változatát, melynek fényszórója még jobban hasonlít a német nagybácsiéra.
Skoda
Kész autójuk még nincs, de kész tervük már van a cseheknek arra, hogyan töltsék ki a Fabia és az Octavia közötti űrt egy olyan típussal, amely a két slágermodellnél is sikeresebb lehet. A 64. IAA közönségének érdeklődésére és véleményére a Skoda Mission L tanulmány számít.
Smart
Harmadik generációjára készül a Smart, Frankfurtban kiállítják a Mercedes-Benz új városi minijének csupa környezetbarát anyagból készült Forvision tanulmányautó-változatát.
Subaru
Csattanót vár a piac a Subarutól, de lehet, hogy pofon lesz belőle, hiszen a japánok egyelőre csak az Impreza szabadidő-autó kivitelét mutatták be, a régóta várt, Toyotával közösen fejlesztett sportkocsinak pedig még csak a meglehetősen jellegtelenre sikerült nevét árulták el, de nem sok jelét adták, hogy a BRZ betűszó mögött álló kész autóról is lerántanák a leplet.
Suzuki
A magyar leányvállalatot erősíti a Swift palettájának legizmosabb tagja, az új Swift Sport, melyről a japánok mindent idő előtt kifecsegtek, így új adatok helyett be kell érnünk a légterelőkkel feldobott Swift látványával addig, amíg a lényeget, a vezethetőségét nem tudjuk kipróbálni.
Toyota
Az új Yarisnál is fontosabb lehet a konnektorról tölthető Prius. A bevált modell új változatának bevezetése elsősorban a tengerentúlon és Nyugat Európában lehet az elektromos korszak valódi kezdetének főpróbája. A hagyományos autók kedvelőinek hangulatát a felfrissített Hilux pickuppal dobják fel, a konzervatív ízlésű szedános vásárlókat pedig a megvadított Avensisszel sokkolják, és végre bemutatják hátsókerekes sportautójukat.
Volkswagen
Wolfsburg is vitt meglepetéseket Frankfurtra: a sokáig ígérgetett Up!-ból végre valóság lett, a szériamodellen kívül pedig fél tucat különböző tanulmány változatot is kiállítottak, köztük egy újabb múltidéző modellt, a buggy Up!-ot. A Beetle-lel már megismerkedtünk közelebbről is, most elhozták a retróautó legvadabb, R kivitelét, egyelőre csak tanulmány formájában. Egy jövőbemutató városi autóval is készült a Volkswagen, a nagyérdemű láthatja a Nils koncepcióautót is.
Volvo
A svéd márka fő attrakciója egy multimédiás guruló nappali, a Concept You tanulmány, amely a Volvo új filozófiáját és jövőbeli tervezési irányzatát vetíti előre. Minden luxusautónál kényelmesebb és exkluzívabb modellt ígérnek a svédek, de sok múlik a közönség reakcióin, annak megfelelően alakítják majd az autó sorsát.