Nem csak ilyen időben kell felrakni a téli gumit, már sokkal korábban szükség lehet rá
Sokan azt gondolják, hogy egy autó téli felkészítése szempontjából az egyetlen fontos tennivalónk van, hogy ki kell cserélni a nyári abroncsokat télire. Bár a biztonság szempontjából biztosan ez az egyik legfontosabb tényező, azért van pár dolog, aminek még ezt is meg kell előznie.
Az éjszakai fagyok ugyanis több szempontból is veszélyesek a járművekre, nagy kárt okozhatnak. Téli gumit csak akkor kell felszerelni, ha a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá süllyed, de az éjszakai fagyok ennél sokkal hamarabb megtörténhetnek. Ezért a téli felkészítés első és legfontosabb eleme a fagyálló folyadékok használata. Érdemes az autó hűtőrendszerét legalább 25 fokos dermedéspontú fagyállóval feltölteni, és ezt be is méretni szervizben vagy benzinkútnál. A hűtőfolyadék mellett az ablakmosó folyadék cseréje is szükséges, de előtte a benne lévő nyári oldatot el kell használni. Érdemes itt is inkább alacsonyabb hőmérsékletet tűrő fagyállót választani, nehogy szétfagyjon a tartály.
Az ablakmosót télen nem szabad sima vízzel utántölteni
A nagy hidegben (fagypont közelében) az akkumulátorok jelentősen vesztenek teljesítményükből, ezért nem árt, ha a télnek tökéletes állapotú akkumulátorral vágunk neki. Ha ősszel egy kicsit nehézkesen ment az indítózás, akkor szinte biztos, hogy télen képtelen lesz életre kelteni a motort. Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törődést, nem kell a folyadékot utánatölteni, de 3-4 év után már jelentősen veszíthet a kapacitásából, cserére szorulhat.
Ha már a motortérnél járunk, még a nagy fagyok beállta előtt nézzünk körül itt is! Könnyen gondot okozhat egy elöregedett tömítés, gumicső. A kor és a nagy hőmérséklet-ingadozás biztosan tönkreteszi ezeket, ezért jobb időben cserélni, mint egy fagyos napon az út mellett ácsorogni, várva a felmentő sereget.
Hasznos tanácsok, röviden
|
Nagyon fontos a megfelelő látás és láthatóság, ezért ellenőrizni kell a lámpákat és az ablaktörlő lapátokat is. Ha valamelyik armatúra törött, érdemes javíttatni vagy cserélni, a beszivárgó víz komoly pusztítást végezhet. Bár már nem kötelező, mindig legyen nálunk tartalékizzó. Ha az ablaktörlő lapát csak egy kicsit is rosszul, csíkosan töröl, akkor cserélni kell, hiszen télen, megdermedve még rosszabb lesz.
Ilyenkor is nagyon fontos a megfelelő keréknyomás beállítása, akár hetente is ellenőrizzük
Az idei évben a legnagyobb problémát a téli gumi beszerzése jelentheti, hiszen ahogy a legutóbbi helyzetjelentésünkből kiderült, bizonyos méretekből már most is hiány van a piacon. Aki nem lép időben, annál előfordulhat, hogy autójára nem, vagy csak hosszú utánajárás után tud megfelelő méretű és minőségű téli abroncsot szerezni. A téli gumi felszerelése kulcsfontosságú lenne, de sokan a mai napig nem veszik komolyan a gumiabroncsok szerepét, pedig ahogy ezt egy korábbi cikkünkben is írtuk, ezen a négy tenyérnyi felületen múlik az életünk. Ha télen használni akarjuk az autónkat, akkor kötelező a téli gumi felszerelése.
Erre nemcsak azért van szükség, mert a jégen, hóban a lamellás gumi jobban fog, hanem azért is, mert a téli abroncs keverékéből adódóan sokkal jobban tapad 7 fok alatt. Sokan télre keskenyebb abroncsot választanak, mert a jégen az a jó, de valójában nagyon kevés olyan téli nap van, amikor ezt az előnyt ki lehet használni. Jó ötlet viszont a kisebb átmérőjű acélfelni (és ehhez tartozó gumi használata), hiszen ez jobban viseli az ilyenkor szokásos úthibákat, és a jég feloldására kiszórt só az alufelnit tönkreteszi.
Aki megteheti, az a téli abroncsát acélfelnire szereltesse. Az alufelninek árt a só
Nagyon fontos a megfelelő minőségű gumiabroncs használata, ezért nagyon kopott (négy milliméter alatti profilmélységű) téli gumival hóesésben el se induljunk! Ha 4 mm alá kopik a gumi (nyári guminál ez az érték 1,6 mm), akkor már nem bír elegendő vizet, latyakot elvezetni, és a lamellák sem kapaszkodnak úgy, mint egy friss abroncson. Öt évnél öregebb téli gumi már keményebb, nem nyújtja azt a teljesítményt, mint új korában. Ezek az abroncsok biztosan kevesebb tapadást nyújtanak, ne kockáztassunk!
A hóban, latyakban való autózást elméletben nem lehet elsajátítani, de azért célszerű elolvasni erről szóló cikkünket, hiszen a tapasztalatok szerint az autóvezetők többsége ma sem tudja, mit jelent az alulkormányzottság és a túlkormányzottság, így azt sem tudja, hogyan kell ezekre reagálni. Itt is igaz, hogy gyakorlat teszi a mestert, ezért a tél beállta előtt érdemes egy vezetéstechnikai pályán elvégezni egy speciális kurzust. Bár ezért fizetni kell, de egy ilyen képzés jóval olcsóbb, mint egy kisebb koccanás után a karosszériajavítás. Már léteznek rövid, ezáltal nem túl drága kurzusok is, amelyek rengeteget segíthetnek vészhelyzetben.
Egy vezetéstechnikai pályán biztonságos kereteken belül lehet gyakorolni a kritikus helyzeteket
Ha leesik a hó, akkor az önálló gyakorlás is hasznos lehet, de ehhez olyan helyet kell keresni, ahol biztosan nem ütközhetünk össze másokkal, és nem fed el a hó veszélyes gödröket, tereptárgyakat. Ha megvan, lehet próbálgatni, bizonyos helyzetekben hogyan reagál az autó. Összességében persze a legfontosabb tétel az, hogy legyünk óvatosabbak, hiszen a változó tapadási viszonyok között könnyebb hibázni.
Már több cikkünkből kiderült: nem mindegy, hogyan ülünk az autóban. A helyes üléspozíció mellett a megfelelő kormányfogás és pedálmunka együttesen szükséges egy veszélyhelyzet megfelelő kivédéséhez. Ha mégsem sikerül megúszni egy ütközést, akkor a sérülések súlyosságánál is számítani fog, hogyan ültünk az ülésben. A legjobb, ha nem kabátban vezetünk, de ha mégis, akkor azt annyira lazítsuk meg, hogy semmilyen formában ne akadályozhassa karunk mozgását, ne gyűrődjön alánk, ne tolja el a csípőnket az üléstől. Ha kesztyűt veszünk fel, olyat használjunk, ami nem csúszik. A cipőnk talpa ne csússzon, hölgyeknek nem ajánlatos magas sarkúban vezetni.
A hólánc felszerelését érdemes otthon, nyugodt helyen begyakorolni
Ha leesik majd a hó, akkor elindulás előtt alapos takarítás az első, ami azt jelenti, hogy a motorháztetőt és a tetőt is seperjük le. Előbbi menet közben a szélvédőnkre fújódik, utóbbi pedig a mögöttünk közlekedők látását zavarhatja. Takarítás közben érdemes beindítani a motort, ami felfűtheti az utasteret és gondoskodhat a páramentesítésről. Azt is tudjuk, hogy a klímaberendezés szárítja a levegőt, így annak a használata is segítséget nyújthat a pára gyors eltüntetésében.
Mit kezdjünk a légkondicionálóval télen? Mint minden berendezésnek az autóban, a légkondicionáló használatára és karbantartására is oda kell figyelni. A rendszer hűtőközege ugyanis nagynyomású gáz, amely nem csak a hűtésért felel, hanem ez keringeti a rendszerben levő kenőanyagot is, amely a tömítések, gumirészek kenését végzi, így marad meg a rendszer tömítettsége. Ha a gáz elillan, a berendezés hűtőhatása gyengül, majd megszűnik. Télen tehát már csak a megfelelő karbantartás miatt is be kell indítani egy héten egyszer-kétszer pár percre a klímát. De mikor tegyük ezt? Ajánlatos olyankor, amikor amúgy is párátlanítani szeretnék, hiszen a bekapcsolt légkondicionáló párologtatója kiszűri a levegő nedvességtartalmát, száraz levegőt áramoltat, tehát felgyorsítja a párátlanítást. Manuális klímaberendezéssel ellátott autóknál a szellőzést állítsuk a legmagasabb fokozatba, a fűtéskapcsolót tekerjük fel, a klímát kapcsoljuk be, a kinti levegőnek engedjünk utat, a légáramlatot pedig irányítsuk a szélvédőre. Az automata légkondicionáló a beállított hőfoknak megfelelően fogja irányítani a rendszert, a szélvédő párátlanításának bekapcsolásakor magától működésbe lép, fokozza a ventilálást a mielőbbi siker érdekében. Az időnkénti bekapcsolást a rendszer karbantartása érdekében itt is meg kell ejteni. A klímahasználatáról bővebben korábbi cikkünkben is olvashat. |
A reggeli takarításokhoz érdemes egy kis seprűt, jégkaparót, jégoldót is tárolni az autóban, egy meleg kesztyű sem árt. Ezeket célszerű egy külön erre a célra rendszeresített kis ládában tárolni, amelyben még lehet hely vontatókötélnek, sőt hóláncnak is (környező országokba kellhet). Az sem árt, ha ablakmosó folyadék is van tartalékban. Természetesen fontos, hogy ezt megfelelően rögzítsük - ahogy erre már korábbi cikkünkben kitértünk.
Nagyon fontos, hogy a motorháztetőt és az autó tetejét is seperjük le
További jó tanács még, hogy rossz időben hosszú útra csak teli üzemanyagtartállyal induljunk el, és sose hagyjuk, hogy teljesen kiürüljön. Inkább tankoljunk sűrűbben, mint hogy egyszer, ha elakadunk, ne tudjunk fűteni az autóval (ezért lehet életmentő egy kanna tartalékbenzin is). Ilyenkor nem árt feltöltött mobillal, hólapáttal nekivágni az útnak, és a meleg takaró, kabát is kötelező tartozék.
Vezetéstechnikai tanácsok hóban, jégen vezetéshez
|