Egy híres vitorlásverseny ihlette a nevét, jól is néz ki mellettük
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Mi ez, és mi benne az újdonság?
A Volvo 1997 óta gyártja a V70 nevű nagy kombiját, amely a 850-est váltotta le a kínálatban. Kezdetben az S70 kombi változatát hívták így, de a kínálatból lassan kihalt az S70, helyét az S80 vette át, ettől függetlenül a kombi megmaradt V70-nek. Az emelt hasmagasságú, összkerékhajtású XC70 már a kezdetektől bemutatkozott a modellkínálatban, de eleinte még V70 Cross Country néven, amelyet az XC90 megjelenése után XC70-re módosítottak.
Az XC70 a Volvo egyik legjobb modellje már hosszú évek óta
A legutolsó generáció 2007-ben mutatkozott be, de idén már megérett egy kis modellfrissítésre. Elsősorban a LED-es fényszóró az újdonság, de az utastérben megörökölt pár hasznos extrát az új S60-asból. Az Ocean Race felszereltségi csomag azonban nem újdonság, hiszen már nagyon régóta kínálják ehhez a modellhez.
Több mint 4,8 méter hosszú, mégsem riasztóak a méretei
Hogy néz ki?
Nehéz külsőleg értékelni egy Volvót, hiszen elég sajátos, hagyományőrző formaviláguk van, ami alapvetően nem baj, de nem is túl izgalmasak. Pont ezért az utóbbi két modell (XC60, és az új S60) már próbál kitörni a nyugodt, öreguras imidzsből, de az XC70-re talán még ez lenne jellemző. Ehhez képest a tesztautón sokat javított a metálkék szín, és az Ocean Race felszereltség kiegészítői. Összességében mégsem nagyon izgalmas, de rá lehet sütni, hogy elegáns, stílusos, és bizonyos szemmel nézve még azt is, hogy szép.
Már ebben is benne van a koccanásgátló rendszer
A belsőn is sokat javít a vitorlást mintázó műanyagbetét, a világos műanyag és bőr kombinációja. Belül a formavilág is volvós, de itt azért a minőség, ami jobban megragad az emberben. Összességében ezzel a csomaggal az XC70 egy kicsit régimódi, elegáns, de azért még sportos negyvenes-ötvenes férfi képét festi le előttem, ezért ilyeneknek is ajánlanám. Érdekes, hogy megbízható, biztonságos családi imidzse miatt az ismerősi körömben rengeteg hölgy előszeretettel használta az elődjeit, tehát alapvetően nem csak férfiaknak való autó.
Tökéletes kirándulóautó nyáron és a télen is
Műszaki tartalom
Csak pár műszaki apróság változott a modellfrissítéssel, de az egyértelműen javított az autón. A D5 motor két turbóval már 215 lóerős teljesítményre képes, ami nem annyira életbevágó, viszont 440 Nm-es nyomatékát már 1500-as fordulaton leadja, ami sok élethelyzetben nagyon jól jön. Emlékeim szerint a motor akusztikája is jobb lett, míg a régi XC70-ben a motorhang inkább zavaró tényezőként maradt meg bennem, ebben ez is elviselhető. A hatfokozatú automata is a régi, nem a leggyorsabb darab, de kellemesen, puhán vált. Nem változott az összkerékhajtási rendszer sem, a Haldex kuplunggal ugyan nem lesz driftbajnok, de amikor kell (kipörög az első kerék) hátraviszi a hajtást. Fontos még, hogy 21 centiméter lett a hasmagassága, tehát ideális választás a magyar utakra, bár a 18 colos felni, azért terepezni egy kicsit merész választás.
A 18 colos felni az Ocean Race csomag része
Sokkal lényegesebb változások érték a központi kijelzőt, amely végre már nem gagyi, sőt megkapta az S60 szoftverét, csak még annál is gyorsabban reagál. A navigáció ugyan nincs mindig a helyzet magaslatán, de ehelyett örülni kell a biztonsági extráknak. Távolságtartós a tempomat, figyeli a holtteret, és az S60 koccanás gátló rendszerét is megkapta. Magyarul rengeteg vezetési hibától, figyelmetlenségtől megóv minket.
Nagyon jó anyagminőség, hangulatos a beltér
Milyen vezetni?
Sosem szeretnék bele egy unalmas Volvóba, mondtam öt évvel ezelőtt, most meg itt állok, és nem tudok ellene sok érvet felhozni. Vezetése még mindig nem hoz lázba, de magával ragadó az a nyugalom, amit képvisel. Egyrészt olyan természetességgel fordultam be vele saras földutakra, mintha terepjáróval lennék, pedig ez nem az. De attól még elmegy egy rossz földúton is, és olyan jól rúgózik, hogy leesik az ember álla. Hatvannal hasítottam egy látványra nem túl rossz földúton, bent meg nem érződött szinte semmi. Persze ennek megvan a hátránya is: az aszfaltos szerpentineken nem az XC70 lesz az utak királya. Igazából mindegy is, egyszerűen nem volt kedvem vele száguldozni, és ez is jól esett. Nincs mit tenni, leszokat a gyorshajtásról. Nem tudom miért, vagy hogyan teszi.
Sokkal jobb lett a multimédiás egység kijelzője, de a navigáció kicsit buta
Egyszerűen csak jó benne ülni, kényelmes az ülés, kevés a külső hang, jól szól a hifi, és nyugodt vagyok. Egyedül az zavart, hogy a rövid hatodik miatt 130-nál is nagyjából 2500-at forog, és elkezd hangosodni. Előzésnél az automata lehetne gyorsabb, de az alulról húzó motor ezt is kikorrigálja. A kormányzás rásegítését a központi számítógépben lehet állítani, de végig megmarad egy kis pontatlanság érzés, de ez sem zavaró. A féke a nagyon rendben van, az elektronikák pedig szinte mindenre odafigyelnek a vezető helyett. Tiszta szanatórium, de egy pörgős nap után ez maga a paradicsom.
A fogyasztása is elviselhető, bár a rövid hatodik miatt autópályán, 130-nál már 8 liter/100 km körül alakul. Mivel túlnyomórészt autópályán és mellékutakon használtam, ezért a 8,7 liter/100 km-es vegyes átlag nem is rossz. Egy ekkora összkerekes, automata váltós autótól sem rossz, de autópályán egy kicsivel kevesebbel is beérhetné.
Milyen benne utazni?
Kevés barátom van, akit izgalomba hoz, hogy egy XC70-es Volvóba ülhet, de olyat egyáltalán nem ismerek, aki kiszállva panaszkodott volna. Tágas, hiszen 180 centméter feletti vezető mögött is elférnek hasonló utasok. Kényelmes, mivel az ülések nagyon jók, a hangszint megfelelő és a felszereltség is pazar. Mint már írtam, a rugózási komfort is úgy van kitalálva, hogy még rossz földúton is kényelmes, ezért aszfalton tényleg kicsit hajós, de ez az utasoknak kellemes.
A tesztautó ára 17,5 millió forint, amiből több mint 3 millió a feláras extra
Nem csak a minőségérzet jó, hanem az utastér is barátságos, a csomagtér pedig hatalmas. Az 575 liter ráadásul tovább bővíthető, de vannak ötletes rögzítési megoldások, vagy lehajtható rács, ami védi az utasteret az előrevágódó csomagoktól. Kiránduló szempontból az XC70-be nehéz belekötni, nem is merészkednék ilyesmibe.
21 centiméteres hasmagasságával nyugodtan be lehet menni könnyű terepre
Megéri az árát?
Többféle felszereltségi szinttel lehet megvenni az XC70-est a 215 lóerős D5 motorral, de az Ocean Race alapára 14,27 millió forint. Ezzel pont az alap Kinetic (13,63 mFt) és az eggyel magasabb Momentum (14,58 mFt) felszereltségi szintek közé ékelődik be árban. Természetesen vannak feláras tételek, a napfénytető (290 ezer Ft), az elektromosan állítható vezetőülés (195 ezer Ft), az elektromos mozgatású csomagtérajtó (135 ezer Ft) és a sötétített hátsó üvegek mellett a különböző csomagok jelentenek százezres nagyságrendű felárat. A Business Pro csomagban (620 ezer Ft) benne van az, a High Performance multimédiás RTI navigációval, integrált Bluetooth kapcsolattal és jár hozzá a tolatóradar is. A Biztonsági csomagban 765 ezer forintért elsősorban vezetést segítő elektronikák vannak: ráfutásra figyelmeztető rendszer adaptív tempomattal és automatikus fékezéssel, sávelhagyásra és elalvásra figyelmeztető rendszerrel. A Téli csomag (315 ezer Ft) ezt még kiegészíti a fűthető első ülésekkel, fényszórómosóval és aktív Dual-Xenon fényszórókkal. A Vagyonbiztonsági csomag (335 ezer Ft) pedig riasztót, nagy szilárdságú oldalüvegeket, kulcsra állítható autó kommunikációt (PCC) és külön zárható csomagteret tartalmaz.
A felszereltsége elég jó, már egy kicsit túl elkényezteti a vezetőt
Ezzel együtt a tesztautó teljes ára 17,5 millió forint, de valószínűleg ez hamarosan változni fog a jövőre esedékes 27 százalékos áfa, az alacsonyabb regisztrációs adó és a forintárfolyam miatt. A konkurensek sora nem túl hosszú, hiszen kevés gyártó készít megemelt, négykerékhajtású kombit. Konkrétan az Audi A6 Allroad, Audi A4 Allroad és a Subaru Outback szerepel még ezen a listán. A Subarut ennek ellenére nagyjából ki lehet lőni, hiszen csak 150 lóerős bokszer-dízellel kapható, a fullos felszereltséggel is 11,6 millió forint. Az Audikkal is nehéz összemérni, hiszen az A6-os Allroad 10 centiméterrel hosszabb, az A4 Allroad viszont majdnem 12 centivel rövidebb, mint a Volvo. Ha a tengelytávot nézzük, akkor is pont a két Audi között helyezkedik el. Árban is körülbelül így lőtték be, az Audi A4-es az erősebb (239 LE), háromliteres dízellel 14,2 millió, vagyis az alapára megegyezik a Volvoéval. Az A6 Allroadból viszont a gyengébb, 190 lóerős 2.7 TDI is minimum 16,5 millió, tehát ahhoz képest a Volvo olcsónak számít.
Az árát pont a két Allroad Audi közé lőtték be
Összegzés
Ha nem lenne az S60-as akkor azt tudnám mondani, hogy az XC70 a legjobb Volvo, amit jelenleg meg lehet vásárolni. Az S60 hozzám közelebb áll, hiszen sokkal inkább az a sportosság vonz, mint az XC70 nyugalma. Ettől függetlenül, ha mégis egy olyan családi autót akarnék, amellyel télen, hóban, fagyban, akár rossz földúton is nyugodtan gázolhatok, akkor az XC70 egyből egy vonzó alternatívává válna. Ennél jobb terepjáró nem kell, de luxusautónak sem utolsó. Pár apró hibája van, amelyek közül csak a rövid hatodikkal nem tudnék megbékülni hosszútávon. Ebben az autóban minden relatív, nem érdekelne a száguldás, sőt még a vezetési élmény sem. Tudom, hogy bárhol elmegy, ahová autóval bemerészkednék, emellett kényelmes, megnyugtató és biztonságos. És itt az ára, amely szintén véleményes: nem is drága, nem is olcsó. Ha szabadidő-autóban gondolkoznak, szerintem erre is érdemes egy pillantást vetni.
Műszaki adatok |