Tavaly 45 094 új személyautót adtak el Magyarországon, ami azt jelenti, hogy megállt az évek óta tartó zuhanás, és 3,7 százalékkal bővült a piac 2010-hez képest, ám ha abból indulunk ki, hogy 2003-ban még 200 ezer felett volt ez a szám, és a válság kirobbanásának évében, 2008-ban is több mint 153 000 autót adtak el, akkor sejthető, hogy továbbra sem eufórikus hangulat uralkodik a hazai importőröknél és kereskedésekben, már amelyik túlélte az utóbbi évek brutális piacvesztését. Természetesen az olcsónak tűnő hitelekkel túlpörgetett piacon eladott évi 200 ezer új autó legalább olyan egészségtelen szám, mint a jelenlegi 45 ezer, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesülete (MGE) becslései szerint évi 120-140 ezer új személyautó és kishaszonjármű lenne a "normális" a hazai piac méretei alapján. Ettől azonban még elég messze vagyunk, ugyanis az MGE előrejelzése szerint várhatóan idén 52 ezer új személyautót és 12 ezer kishaszonjárművet adnak el, előbbi 15 százalékos, utóbbi 5 százalékos piacbővülést jelent, persze csak ha bejön.
Több Mondeo fogyott, mint Swift
A válság nem csupán megtépázta, de jelentősen el is torzította a hazai újautó-piacot: a hitelválság miatt a magánszemélyek gyakorlatilag eltűntek, és csak az egyharmadát tették ki az összeladásoknak, így nem csoda, hogy a 2011-es népszerűségi listát a céges flották legkedveltebb modelljei vezetik, de több haszongépjármű is bekerült az első tízbe. Néhány éve még megdönthetetlennek látszott a Swift listavezető helye, tavaly viszont mindössze 665 darabot adtak el belőle (majdnem ennyi Skoda Superb fogyott), ami azt jelenti, hogy csak a 18. legnépszerűbb modell volt, és még a Ford Mondeo is jócskán megelőzte 723 darabbal. Nem is olyan régen az előző mondat még a sci-fi kategóriájába tartozott volna a Mi Autónk országában.
A toplistát egyébként a céges autók egyik favoritja, a Skoda Octavia vezeti meggyőző fölénnyel, az Opel Astra és Ford Focus mögött. A Datahouse által közölt eladási adatokat átböngészve kiderül, hogy tavaly több Jaguar fogyott (11 db), mint Lada (7 db), de elkelt még 3 Ferrari és 36 Porsche is, amelyek közül a Cayenne luxusterepjáró volt a legnépszerűbb, 24 darabbal.
A márkák erősorrendjét tekintve annyi változás történt 2010-hez képest, hogy az Opel átvette a vezetést a Fordtól 5327 autóval, ami közel 12 százalékos piaci részesedést jelent. A tavalyi év egyik legnagyobb nyertese a Dacia, amely a Duster népszerűségének köszönhetően (894 db) 141 százalékkal növelte az eladásait, de a piaci átlag több mint tízszeresét produkálta például a Hyundai is, amelynek eladásai 37,1 százalékkal nőttek az előző évhez képest. Nagyon jó évet zárt a BMW és a Mini is, de az Audinak sincs oka panaszra, hiszen 1313 négykarikás autót adtak el tavaly, ami 25 százalékos növekedésnek felel meg.
A 10 legnépszerűbb jármű 2011-ben 1. Skoda Octavia - 3079 autó | 2011 nyertes autómárkái 1. Infiniti: 211,11 %-os növekedés 2010-hez képest; összesen 28 eladott autó |
A vesztesek között meglepően sok japán márkát találni: a Suzuki piacvesztése tovább folytatódott, közel 30 százalékkal csökkentek az eladásai, ami már csak 7. helyre volt elég. Nagyot, 35-35 százalékot estek a Mazda és a Mitsubishi eladásai, a Subaru csak a felét (77 db) tudta eladni a 2010-es mennyiségnek, de a Honda eladásai is 22 százalékkal, 1093 autóra csökkentek. Nem meglepő, hogy az időközben csődbe ment Saab hazai importőre mindössze 105 autót tudott eladni, hiszen a sorozatgyártás már tavaly nyár óta folyamatosan akadozott a svéd márka anyagi nehézségei miatt. A magyar piacot és utcaképet hajdanán meghatározó Lada újabb nagy lépést tett az eltűnés felé, ugyanis mindössze 7 darab (Niva) fogyott belőle tavaly, ami több mint 70 százalékos csökkenést jelent.
Drágábbak lettek az olcsóbb autók
Ami az idei kilátásokat illeti, meglehetősen vegyes a kép, hiszen a piacot elvileg kedvezően befolyásoló tényezőkre (regisztrációs adó csökkentése) jócskán jut negatív hatás is (áfanövekedés, forintgyengülés) így a legtöbb importőr stagnálásra vagy a tavalyihoz hasonló kismértékű növekedésre számít. Az árpolitika meglehetősen eltérő márkánként, aszerint, hogy éppen milyen célt tűztek ki maguk elé a hazai importőrök, van, aki látványosan "piacot igyekszik vásárolni" különböző akciókkal, míg mások láthatóan bedobták a törülközőt az árversenyben, és a válság végét próbálják megérni. Az árakat közvetlenül érintő tényezők összességében emelést indokolnak, a kétszázalékos áfaemelés például nem tűnik soknak, de egy hétmilliós autó esetében ez már százezres tétel, amit vagy "benyel" az importőr, vagy áthárít az ügyfélre. Az alábbi táblázatban egy hétmilliós Hyndai i40 példáján keresztül látható, hogy mekkora árnövekedést, vagy éppen veszteséget okoz a 280-as euróárfolyammal kalkuláó importőröknek, ha tartósan 300 forint felett marad az euró árfolyama - bár az utóbbi napokban szerencsére már ez alatt tudott maradni a forint.
A fenti táblázatból látható, hogy miként veszik el a regisztrációs adó csökkenése a gyenge forint miatt, így árcsökkenésre legfeljebb csak akkor számíthatunk, ha tartósan 270 forint környékén maradna az euró árfolyama.
A motorpiac tovább zuhant Az autópiachoz hasonlóan, a kétkerekűek eladása is alaposan megcsappant az utóbbi években, ráadásul itt a csökkenés még nem állt meg csak lelassult. Tavaly összesen 5150 nagymotort, robogót és quadot adtak el, ami hatszázalékos visszaesésnek számít 2010-hez képest. Ha csak a nagymotorokat nézzük, még rosszabb a helyzet: 2011-ben mindössze 1956 rendszámos motor fogyott, ami 14 százalékos csökkenésnek felel meg. Mindezek ellenére meglehetősen optimistán tekintenek a jövőbe a piaci szereplők, ugyanis jelentős piacbővülést várnak attól, hogy márciustól B kategóriás jogosítvánnyal is lehet 125 köbcentis motort vezetni. Szloboda Tamás a Honda motorkerékpár részlegének igazgatója és MGE elnökségi tagjának becslései szerint idén mintegy 2500-re nőhet a motorpiac - a 125-ös kategóriának köszönhetően -, ami 28 százalékos piacbővülést jelent. |