Immár egyliteres a legkisebb motor a Focusban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az egyre szigorodó környezetvédelmi normáknak és egyéb előírásoknak köszönhetően az autógyártók kisebb hengerűrtartalmú turbómotorra cserélik korábbi nagyobb szívómotorjukat. Ezt hívják downsizingnak. Jobb lesz megjegyeznünk ezt a szót, hiszen ennek a jegyében korábban hihetetlennek vélt dolgok is megtörténhetnek majd, jönnek a meglepően kis motorral rendelkező modellek. A meghökkentő modellek között első gyermekként mindjárt itt a kompakt kategória egyik éllovasa, a Focus, amelyben a Ford egyliteres, háromhengeres erőforrásra cserélte le az eddig alapmotornak számító 1,6 literes szívómotorját. Első hallásra szkeptikusak? Így voltam ezzel én is, de a kipróbálás után már hiszek az ügyben.
A háromhengeres motort mind a három karosszériába beépítik
Ez a második EcoBoost (turbófeltöltéses benzines) motor, amely a Focusban bemutatkozik, de hamarosan lesz még egy, amelyről már mindent tudunk, az ST-ben a 250 lóerős, kétliteres lesz a kínálat csúcsa. Az 1,6 literes turbómotorhoz hasonlóan az új egyliteres is kétféle teljesítménnyel érkezik, az alapmotor kereken 100 lóerős lesz, míg az erősebb kivitel 125 lóerőt tud. Ez utóbbi tökéletes váltást jelent a korábbi 125 lóerős 1,6 literes szívómotorhoz képest, paraméterei alapján nem rossz, de kevesebbet eszik, ezáltal a károsanyag-kibocsátása is csökken (109, illetve 114 g/km).
Kívülről semmi sem utal arra, hogy ilyen kicsi motor van a Focusban
A kis turbómotor papíron több előnyt is jelent a szívómotorhoz képest, hiszen egyrészt ugyanazt a teljesítményt tudja (125 LE), de a nyomatéka 10 Nm-rel több (170 Nm, ami padlógáz esetén rövid időre 200 Nm is lehet), valamint a maximális nyomatékát 1400 és 4500-as fordulatszám között folyamatosan leadja. A gyengébb motorhoz öt-, az erősebbhez hatfokozatú váltó jár.
Számtalan előnye közül érdemes kiemelni azt, hogy kisebb mérete miatt eleve könnyebb, ami az autó dinamikáját is kedvezően befolyásolja. Jobban fordul, javul a gyorsulása, és a fogyasztásra ez is kedvezőbb hatással van. Az alacsonyabb tömeg miatt kisebb kerekek is elegendőek, ami szintén javítja a fogyasztást.
Egészen alacsony fordulaton (1400) ébredő nagy nyomatékával a Focus meglepően jól reagál a gázadásra, menet közben egy pillanatra sem érezni rajta, hogy ez csak egy háromhengeres, egyliteres erőforrás. Nagy terhelésre ugyan halkan kivehető a varrógépes hangja, de normális, egyenletes közlekedésnél ez sem észrevehető. A kis motortól azonban nem kell csodákat várni. Ahogy az 1,6 literes szívómotorral, úgy ezzel sem sportautó a Focus. Egyenletesebb a motor nyomatékleadása, ami kifejezetten jól jön a mindennapi életben. Átlagos használtra tökéletes, de előzéseknél érdemes kicsit konzervatívabban gondolkodni. A menetteljesítmény adatai sem rosszak (lásd táblázat), de aki gyors, robbanékony autóra vágyik, annak továbbra is az 1,6-os turbófeltöltéses motort érdemes választani.
Műszaki adatok | 1.0 EcoBoost (100 LE) | 1.0 EcoBoost (125 LE) |
Hengerűrtartalom | 999 cm3 | |
Furat/löket | 71,9/82 mm | |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | |
Max. teljesítmény | 73,5 kW (100 LE)/6000 | 92 kW (125 LE)/6000 |
Max. nyomaték | 170 Nm/1400-4500 | 170 Nm/1400-4500 (200 Nm túlnyomással) |
Sebességváltó | ötfokozatú manuális | hatfokozatú manuális |
Fékrendszer elöl/hátul | hűtött tárcsa/tárcsa | hűtött tárcsa/tárcsa |
Menetteljesítmények, fogyasztás (ötajtós modellnél) | ||
Legnagyobb sebesség | 185 km/óra | 193 km/óra |
Gyorsulás 0-100 km/óra | 12,5 s | 11,3 s |
Fogyasztás, vegyes | 4,8 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Szén-dioxid-kibocsátás | 109 g/km | 114 g/km |
Alapár | 4 690 000 Ft | 5 055 000 Ft |
A fogyasztása is kifejezetten kellemesen alakul, de amióta a kínálatban benne van az 1,6 literes turbómotor, azóta nehéz annak az erőforrásnak az eredményeivel harcolni. Az egyliteres turbós Focus átlagos használat mellett 6,9, sportos vezetésnél 7,9 literes vegyes fogyasztást produkált, ami papíron 15-20 százalékkal jobb, mint az előd 1,6-os szívó motor. A minimum érték lehetne jobb, hiszen a gyár a 100 lóerős esetében 4,8, a 125 lóerősnél kereken 5 liter/100 kilométeres átlagot ígér, de a lendületes vezetésnél mért 8 liter/100 km alatti érték kifejezetten jónak nevezhető.
A kisebb motor miatt könnyebb, így a menettulajdonságok is javultak, igaz csak minimálisan
Az autó vezetése és viselkedése nem változott drasztikusan, de talán egy kicsivel könnyebben mozog a kanyarokban. Ilyen szempontból nincs nagy változás, a kormányzás ugyanolyan érzéketlen, de pontos, míg a kipróbált verzió hatsebességes váltója kifejezetten pontosan és könnyedén kapcsolható. Mivel az autón mást nem változtattak, ezért az utazási komfort ebben az autóban is ugyanolyan jó, mint a többiekben. A háromhengeres motor sem rezonanciájával, sem hangjával nem kelt kellemetlen érzéseket, meglepően jól elszigetelték az utastértől. Ennek megfelelően a Focus ezzel a motorral is egy csendes, komfortos, jó minőségű autó.
Az utastérben semmi sem változott
Nagyjából lehetetlen rosszat mondani az új motorról, de az biztos, hogy a kínálatban nem ez a legjobb választás. Az 1,6 literes turbómotor alig eszik többet, sokkal dinamikusabban képes mozgatni a karosszériát, ezért jobban passzol a Focus karakteréhez. Az 1,6 EcoBoosttal élvezetesebben vezethető a Focus, de többet is fogyaszt, és azonos felszereltséggel a 150 lóerős verzió is 470 ezer forinttal drágább a 125 lóerős egyliteresnél. Mindenki maga döntse el, hogy ér-e neki ennyit egy élvezetesebb autó.
A 125 lóerős százezerrel olcsóbb, mint az azonos teljesítményű 1,6-os volt
Bár az új 1.0 EcoBoost az 1,6 literes motor kiváltására született, a kínálatban még egy ideig továbbra is bent maradnak az 1,6-os szívómotorok különböző teljesítményszintekkel. Éppen ezért könnyű összehasonlítani az árakat. Az új motor 100 lóerős változata pontosan annyiba kerül, mint az 1,6-osból a 105 lóerős, míg az egyliteres 125 lóerős verziója hatfokozatú váltóval 100 ezer forinttal olcsóbb, mint az azonos teljesítményű 1,6-os.
Az egyliteres Focus már rendelhető is hazánkban, de az első példányok érkezéséig előreláthatóan másfél-két hónapot kell várni. Az új, egyliteres motor a későbbiekben a B-Max és a C-Max modellekben is bemutatkozik.
180 lóerős egyliteres motor is érkezhet? A Ford egyliteres EcoBoost motorjában a hírek szerint még komoly potenciál van, a brit Autocar magazin információi szerint egy elektromos feltöltővel kiegészített prototípuson is dolgoznak a Fordnál, amely már 180 lóerő leadására is képes lesz. Gunner Hermann, a Focusért felelős igazgató ezt nem cáfolta, szerinte ez lehetséges. Ha ez a motor is megvalósul, akkor a sportosabb Fiestákba és Focusokba kerülhet bele. |