A 2011-es adatok azt mutatják, hogy az ÁAK autópályáin bekövetkezett balesetek száma az előző évhez viszonyítva 29 százalékkal csökkent, ezen belül 30,4 százalékkal kevesebb anyagi kárral, illetve 20,9 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó karambol történt. A személyi sérüléses baleseteken belül a halálos kimenetelűek száma 33,3 százalékkal, a súlyos kimenetelűek száma 12,3 százalékkal, a könnyű sérüléses esetek száma pedig 22,7 százalékkal csökkent 2010. adataival összehasonlítva.
A járművek futásteljesítményét is figyelembe vevő, tavalyi relatív baleseti mutató szintén a közlekedésbiztonsági helyzet egyértelmű javulását jelzi az ÁAK által kezelt autópályákon: az 1 millió járműkilométerre jutó személyi sérüléses balesetek száma 23,6 százalékkal csökkent, a balesetek súlyosságát is figyelembe vevő súlyozott relatív baleseti mutató pedig 22,3 százalékos javulást jelez 2010-hez képest.
A személyi sérüléses balesetek előfordulását gyorsforgalmi utanként vizsgálva a legnagyobb csökkenés az M0 autóút keleti szektora esetében mutatkozik: itt mintegy 50 százalékkal javult ez a mutató. Az M1 esetében 8,3 százalékos, az M3-nál 22,9 százalékos, míg az M7 vonatkozásában 26,8 százalékos a balesetszám-csökkenés.
Az ÁAK felhívta a figyelmet arra, hogy a balesetek kiváltó oka jelentős részben a követési távolság be nem tartása, vagyis a balesetek leggyakrabban utolérés miatt történnek. A 2011-ben regisztrált halálos kimenetelű balesetek 30 százaléka is erre vezethető vissza. A gyakori okok között szerepel még a nem megfelelő sebességválasztás, a gépjármű rossz műszaki állapota, illetve az is, ha valamilyen okból megnő a vezető reakcióideje, például fáradt vagy alkoholos befolyásoltság alatt áll. Összességében megállapították, hogy a tragikus balesetek bekövetkezésekor továbbra is az emberi tényezőé a főszerep.
A társaság által kezelt autópályákon bekövetkezett halálos balesetek egy része a korábbi években az úttesten közlekedő gyalogosok jelenlétére, illetve az üzemi vagy leállósávok helytelen használatára volt visszavezethető. Ezeknek a baleseteknek csökkentése érdekében a közútkezelő tavaly februártól három hónapon át közlekedésbiztonsági kampányt folytatott, melynek középpontjában a sáv helyes használata állt. A kezdeményezés az ÁAK szerint egyértelműen elérte a célját, hiszen 2011 első félévében a kezelésükben lévő úthálózaton a leállósávokban nem történt egyetlen súlyos vagy halálos baleset sem.
Az ÁAK szerint a magyarországi autópályákon háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak, hiszen a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb.