Ha valahonnan, akkor innen nem hiányozhattak a csinos lányok
(Nézze meg a nekik szentelt képgalériát!)
Gonosz dolog a divat. Ami egyik nap még menő, másnapra ultracikivé válik, és amit sokáig lenéztünk, egyszer csak menőbb lesz, mint bármi más. Az öregautósokat sokan megmosolyogják. Patinás, öreg gépeinket legszívesebben az ócskavastelepen látnák, de fordulni látszik a kocka, mert ma a veterán kocsi vagányabb dolog, mint valaha. Ahogy az utcát, úgy a tuning színes világát is újra meghódították ezek a kedves tárgyak.
Rat, vagyis patkány stílusban van megépítve ez a Porsche
(Nézze meg a tuningolt autókról készült képeinket!)
Bár magam hithű eredetiségpárti vagyok, tudom, hogy nem lehet minden egyes példányt megmenteni az utókornak, és az ócskavas telepről halászott gépek is megérdemelnek egy kis csillogást. Vagy éppen egy kopottas dukkót sok rozsdával. Mert a veteránokat lehetetlen úgy tuningolni, mint a gömbölyded bunkereket a kilencvenes évektől felfelé. Még jó, hogy ilyesmivel kevesen próbálkoznak.
A veteránozás és a tuningolás metszetében ez a gyönyörű Trabant kombi áll
Szerencsére sikerült megtalálni a nekik való irányzatot, a rat, vagyis patkány stílust, ami azt az örömittas pillanatot próbálja meg kőbe vésni, amikor a néhány hete jogsiról még csak álmodozó srác (vagy lány) megvette élete első romhalmazát a zsebpénzéből. Egy kicsit kopott, egy kicsit rozsdás, a krómok nem csillognak olyan szépen, a kárpitokban is több a cigi füst, mint az újautó illat, mégis az övék, a saját kocsijuk.
Egy ilyen Skodáért régen ölték volna egymást a Merkur-telepen
A kiállított verdák nagy része persze direkt ilyennek van megépítve, tehát szándékosan olyan lepukkant, amilyen. A koptatott farmer autós megfelelője ennek ellenére csodás lehetőség azoknak, akiknek nagyobb a lelkesedésük, mint az anyagi hátterük, hiszen egy kis plusz odafigyeléssel nekik is lehet menő gépük. De a veteránok nem csak ebben a műfajban hódítanak, láttunk gyönyörűen megépített kombi Trabantot Union 76 színekben és 100-as Skodát is szörfdeszkával a tetején.
Majdnem kiesik az üveg, akkorát szól ez a hangrendszer
A márkák népszerűségi versenyét továbbra is vezető Volkswagen klasszikusaiból is egyel többfélét állítottak, ki, mint amit lehetséges elképzelni. Még egy Typ 181-est is sikerült keríteni az eBay-ről, de akár GTI fesztiválnak is át lehetett volna keresztelni az idei showt, ami önmagában is dicséretes. Amiért viszont nagy virtuális pacsit szavazok meg a tuningos közösségnek azok az óriási lépések, melyeket az igényesség felé tettek.
Nézni jó, használni rossz a divatos öngyilkos ajtókat
A jóízlés határát durván megsértő kocsi már csak elvétve - egy letűnő kor emlékeként - volt kint. Ma már az átalakítások többségén látható a koncepció és az ötlet, az ember pedig szinte a pénztárcáján érzi, mennyi időt fordítottak a tulajdonosok arra, hogy mindezt megvalósítsák. Pedig a válság és az a fránya pénzhiány meglátszik a kiállított autók típusán és átlagéletkorán is.
Ez a kocsi valamikor egy Bogár volt, reneszánszát éli a hot rod mánia
Akárcsak az utcán, itt is dominálnak a tömegautók és az olcsón megvehető, huszonéves gépek. Újakból pedig csak kevés van, leginkább olyan különlegességek láthatók, mint az amerikai nagyvasak ma kapható reprodukciói, az új Mustang, Challenger és Camaro. Ezek a hétköznapi kocsik viszont nem hétköznapi törődést kaptak a gazdijaiktól, legyen az bebőrözött utastér vagy olyan fényes lakk, amilyet profi felszerelés ide-vagy oda, még a gyár sem állít elő.
Idén a Motorfesztivál is csatlakozott, tuningolt és épített motorokat is lehet nézegetni
Őrült ötletekből sincs hiány: még mindig hódít az LSD, vagyis a Lambo Style Door, de hamarosan lenyomja az új dili, az öngyilkos ajtó. Nem ment ki a divatból a rendőrhergelő neon vagy a japánok számára már sértő, Richter-skálán is mérhető erejű mélynyomó-gyűjtemény a csomagtartó és a hátsó ülés helyén. A magát nyilvánosan is megmutató közösség tagjai azonban talán már beleöregedtek abba a korba, amikor a puszta feltűnésnél többet ér a nívós kivitelezés.
Gymkhana bemutató látható az A pavilon előtt
Sokszor a többszörösét költik egy autóra a beszerzési árnál, az idén felbukkanó hot rodok és épített motorok pedig a megszállottságnak olyan dimenzióit tárják elénk, amely igazán irigylésre méltó. Mert jogos a kérdés, hogy megéri-e ennyi pénzt elszórni, hogy legyen egy gyakorlatilag eladhatatlan kocsink, ami már csak dísztárgyként tud érvényesülni? A válasz egy jó nagy igen, mert ezek az őrültek alighanem egytől-egyig boldog emberek.
Cikkajánló |
Helyszín:
HUNGEXPO Budapesti Vásárközpont
Budapest X., Albertirsai út 10.
Programok:
G pavilon: Budapest Motor Fesztivál, Tattoo Expo
F pavilon: EMAT 2012, Devil's Motorépítő bajnokság
A, D pavilon: Carstyling.hu Tuning Show 2012
A pavilon melleti parkoló: Gymkhana Országos Bajnokság
Nyitva tartás:
2012. március 30. 9.00 - 19.00
2012. március 31. 9.00 - 19.00
2012. április 1. 9.00 - 18.00