Michael Auliar és az Invitation Genfben
(Kattintson a képre a galériához!)
A Genfi Autószalonon a Nissan több szériaközeli tanulmányt is bemutatott, egyik volt ezek közül a 4,1 méter hosszú Invitation, amely talán a legfontosabb a magyar piac szempontjából. A japánok standján alkalmam volt tíz percet beszélni Michael Auliarral, aki a Nissanon belül a kisautókért (Micra, Juke) felelős vezető, jelenleg ezért az Invitationnel kapcsolatos teendők töltik ki munkaideje nagy részét. Annyit sikerült kihúznom belőle, hogy az autót az olyan, relatíve nagyobb méretű kisautók ellenfelének szánják, mint a Ford Fiesta vagy a Volkswagen Polo, tehát ezzel lényegében elismerte, hogy a japán gyártó belép a "mainstream" kisautók piacára. A fiatal francia menedzser azt ugyan nem ismerte be, hogy a Note utódját tisztelhetjük benne, de ez több mint valószínű, még akkor is, ha az Invitation sokkal kevésbé egyterűs-dobozos megjelenésű, mint a Micra alapokon nyugvó kis buszlimuzin.
Auliar állítása szerint három éve kezdték el a tanulmányautó fejlesztését, és a jövő év közepén már gyártásba is kerül az autó, kizárólag a Nissan angliai gyárában, Sunderlandben. Jövő évtől egyébként már az elektromos Leaf is itt készül majd az európai piac számára, Magyarországon kizárólag ezek az angliai gyártású példányok lesznek kaphatóak.
Azt is megtudtam, hogy az Invitationt Japánban tervezték, de a végleges változat futóműve az európai piac igényeire lesz szabva a Nissan angliai fejlesztőközpontjában. Az európai igényekre szabás általában jó vezethetőséget feltételez - mivel itt a legnagyobb az átlagsebesség az összes földrész közül -, és Auliar is ezt ígérte. Bár a futóműben semmi meglepő nincs (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkar), a hangolás szerinte összhangban lesz majd a dinamikus külsővel. Auliar ígérete szerint négyféle motorral kínálják majd a kocsit, ezek mindegyike 120 g/km-nél kedvezőbb szén-dioxid-emisszióval rendelkezik, egy pedig még a 100 g/km-es határ alatt is lesz, így egyes piacokon jelentős adókedvezményben részesülhet.
A fejlesztésnél az egyik legfontosabb szempont a dinamikát sugalló formaterv volt, de hasonlóan nagy súllyal esett latba az alacsony károsanyag-kibocsátás és a modern technológiák alkalmazása. Utóbbira jó példa a körkörös kamerarendszer, amely az Infinitikből szép lassan bekéredzkedik az olcsóbb Nissanokba is, a Qashqaiban például már elérhető pár hónapja. Ma még egyetlen kisautó sem kínál ilyet, pedig remek dolog, nagyon megkönnyíti a manőverezést szűk helyeken, ha madártávlatból is látszik az autó a belső képernyőn. A másik dolog, amelyet Auliar említett az új technológiák kapcsán, az a Safety Shield (biztonsági pajzs) volt, ez a Nissannál a vezetéstámogató rendszerek komplex rendszerét jelenti. Három dolgot takar a gyűjtőnév az Invitation esetében: sávváltásra figyelmeztető rendszert, holttér-figyelő rendszert, valamint mozgó objektumokat jelző rendszert. Utóbbi arra figyelmeztet, ha valami vagy valaki hamarosan keresztezné az autó útját, legyen az gyalogos, kerékpáros vagy egyéb objektum. Mindhárom rendszer hangjelzést használ a veszély jelzésére. Ehhez hasonló rendszerek jelenleg még csak a kompakt és nagyobb autókban elérhetőek, így különlegességnek számít, hogy már egy kisautóhoz is rendelhetőek lesznek.
Mivel a fejlesztés fő irányainál nem említette a Note legnagyobb erősségét, a tágasságot és a variálhatóságot, rákérdeztem, hogy ezekkel hogy áll az Invitation. Azt felelte, hogy ebben a tekintetben sem kötöttek kompromisszumot. Az autó 4,15 méteres hosszához képest arra törekedtek, hogy a lehető legnagyobb legyen a belső, ez mellesleg a viszonylag magas tetőn és az előretolt szélvédőn is látszik.
Valószínűleg helyes döntést hozott a Nissan, amikor kitalálta, hogy a Micra mellett egy némileg nagyobb autót is készít a B-szegmensbe, ez a kategória jelenleg nagyon megy Európában, de a Micra kis méretei és kemény műanyagokkal bélelt belseje miatt nem igazán jelent komoly konkurenciát a legjobban fogyó kisautóknak. Látszik, hogy a Note ügyfeleit sem akarták elveszteni, mivel az Invitation elég tágasnak tűnt, de a karakteres forma már nem csak a praktikumot tükrözi, hanem van egy jó adag sportos beütés is benne, és nem csak a 18 colos felnik miatt. Másfél éve múlva, amikor gyártásba kerül, úgyis kisebb kerekekkel lehet majd megvenni, és a kilincseket is hagyományos darabokra fogják cserélni, de a remekül sikerült alapforma már várhatóan nem fog változni.