Sorozatunk első részét itt, második részét itt találja.
A németeknek nincs humora? Összeállításunkkal megcáfoljuk a jó öreg sztereotípiát, ugyanis a tizennégy szellemes kisfilm nagyobbik fele germán márkákhoz köthető. Bár kedvenc műsorunk közben a pokolba kívánjuk a reklámokat, ezekért az ötletekért hajlandóak vagyunk megbocsátani az érintetteknek. Itt a fantáziáé a főszerep, az sem baj, ha maga az autó csak egy pillanatra tűnik fel a néhány másodperces filmben, sőt az ellenreklám sem okozhat kárt a cégnek, mert aki tud meglepetést okozni, könnyebben tör utat a vevők szívéhez.
A német humor nem ismer határokat, ha reklámról van szó
A német népautót Amerika tette popkulturális ikonná, a Bogár nevet is a tengerentúlon aggatták rá. Elsőként egy amerikai reklámügynökség volt olyan bátor, hogy már újkorában legendaként kezelje, félretegyen minden józan megfontolást vagy szabályt és szellemes reklámokkal adja el a bájos kisautót a cirkálókhoz szokott amerikaiaknak. A korai német reklámok hangulatosak, de idealisták voltak, a Bogár különcségét hangsúlyozó sorozatra viszont még ma is példaként tekintenek a reklámcégek. A hókotrós ötletet a német és az amerikai piacra is leforgatták, hatására pár éve még a Rolls-Royce is elkészítette saját verzióját.
Több tucatnyi meglepő ötletet dolgoztak fel. Vízbe hajtottak vele, hogy megmutassák, nem süllyed el, kiemelték, hogy könnyen javítható, bemutatták, milyen egyszerű szerkezetű vagy éppen azt, hogy légmentesen zár. Bár kedvező ára és kis fogyasztása Amerikában sokáig nem volt nagy fegyvertény, arra is felhívták a figyelmet, hogy egy detroiti limuzin árából egy VW mellett még a lakás berendezésére is telik. A Bogárral azonos műszaki alapokra épülő, gyönyörű Karmann Ghiát pedig a világ leggyengébb sportautójaként hirdették, hogy a szülők bátran megvegyék friss jogsis gyerekeiknek.
Volkswagen 1600
Nem Dustin Hoffman tehet róla, hogy a Bogárnál lakájosabb 1600-as Volkswagen végül nem lett igazán sikeres. Kevés reklám képes megmozgatni az embert, de ezt látva még egy import kocsikat elvből elutasító amerikai hazafi helyében is elmentem volna a legközelebbi kereskedőhöz, hogy megkeressem a motort. Azonban bármilyen jól is hangzott a dupla csomagtartó, a padló alá szerelt farmotor végül nem vált be, mert nagyon nehezen lehetett hozzáférni, még egy olajcsere is valóságos akrobatikus mutatvány volt. Tervezőjének kicsavart testhelyzetben egyensúlyozó szerelők okoztak tartós csuklási rohamot éveken át.
Opel GT
1969-ben a Karmann Ghia után a Volkswagen örök riválisa, az Opel is ellenreklámmal próbálta megkedveltetni sportkocsiját, a Kadett B műszaki alapjaira épített GT-t. A jókorára nőtt autók korában már kifejezetten furcsa ötletnek tűnik egy erős csontozatú úriember kínszenvedéseit bemutatni, aki minden erejével szeretne bejutni a GT kormánya mögé, de hiába, csak a bukólámpa kallantyúját éri el. Ami azt jelenti, hogy ez a sportkocsi bizony nem lehet akárkié. Hősünk végül meg is békél a gondolattal, hogy egy másik Opelt kell választania.
Mercedes-Benz S osztály (W126)
A jól felépített meglepetés erejével számolt a Mercedes ebben az ausztrál piacra szánt nyolcvanas évekbeli reklámban. Jockey Ewing már úgyis eleget tett azért, hogy luxusautóként megkedveltesse az aktuális S osztályt, ezúttal a cég biztonsági fejlesztéseire koncentráltak. Egy baleset történetét halljuk, miközben a kárvallott családot hősként védelmező autót látjuk. A Merciről kiderül, hogy valójában sokkal rosszabb formában van, mint az első képkockák alapján sejtettük, a családról pedig megtudjuk, hogy sokkal egészségesebbek, mint az autó állapotából sejtettük.
Audi Quattro összkerékhajtás
Egy autóreklámban autóra sincs mindig szükség, erre jó példa az Audi 1991-es kisfilmje, amelyben egy gyufásdobozzal szemléltetik az összkerékhajtás előnyeit. A konkurenseivel szívesen megütköző cég ezúttal márkanevek nélkül járatja le azokat az autókat, melyek hátsó-, vagy elsőkerekesek. Persze kínosan ügyeltek a sorrendre, hátha egy potenciális vevőjelöltnek mégsem kellene a Quattro hajtás.
2003-as reklámjukban ismét egy kézfej és néhány kulcs bukkant fel, de ez is elég volt, hogy egyszerre minden vetélytársának beszóljon vele az Audi. Ennél frappánsabb ötletük azóta sem volt, pedig korszakokon át akciózó Jason Stathammel és autószállítót megtámadó, más márkáktól átpártoló vevőkkel is próbálkoztak.
BMW M5
A főszereplő autó bemutatását a BMW is az utolsó másodpercekre tartogatta ebben a kilencvenes évek végi reklámban. Egy rakétaautót látunk gyorsasági rekord közben, majd a végén kiderül, hogy ezt fel is kellett vennie valakinek. A kamerás kocsiból kiszáll a sofőr, hogy visszanézze a felvételt, és akkor meglátjuk, hogy nem másra, mint a világ leggyorsabb szedánjára volt szükség ehhez a feladathoz.
Peugeot 206
Óriási cicásítási hullámot indított el a gyártók körében a 206-os, nem csoda, hogy a Peugeot maga is ezzel hirdette a jól sikerült kisautót. Egy indiai fiatalember - a helyi filmipar sztárja - beül az indiai népautóba, egy Hindustan Ambassadorba, falnak hajt vele, ráültet egy elefántot, majd addig farigcsálja, amíg össze nem hegeszt belőle valamit, ami megszólalásig hasonlít a helyi újságban hirdetett 206-oshoz. Az már részletkérdés, hogy a kormányt hogyan sikerült átépítenie a baloldalra.
Mercedes-Benz C osztály
Az ezredfordulón egy nyugat-német család életének évtizedeken átívelő történetébe pillanthattunk be, mellyel a Mercedes nem a szigorú gyereknevelés hátrányaira akarta felhívni a figyelmet, hanem az új C osztály fiatalosságára. Már csak ezért sem érdemes fennakadni azon, hogy a reklámozott autó nem az állólámpás és a fekvőlámpás Merci utódja, hiszen nem is annak a korosztálynak szól.
Toyota Rav-4
Családi viszályra épül a Toyota Rav-4 reklámja is, melyben a látszólag boldog pár folyamatosan azon töri a fejét, hogyan nyírhatná ki a másikat a kocsikulcsért. Filmekből vett ötletekkel és egy nagy adag túlzással operál a történet, a lényeg pedig még akkor is átjön belőle, ha valaki lehalkítva nézi a tévét.
Honda Accord
Megint egy japán autó, de ezúttal a stílusra és a kidolgozott részletekre koncentráltak. Bámulatos performance-t adott elő 2002-ben a Honda az új Accord tiszteletére. Az alkatrészek összhangja a japán autók egyik legfőbb vonzerejére, a megbízható működésre hívta fel a figyelmet.
Volkswagen Passat
A Volkswagen viszont kifejezetten a kis fogyasztásra és a nagy hatótávra hegyezte ki ezt a reklámot. Egy Passat begördül a benzinkútra, a sofőr kizuhan az ülésből, elkúszik az ablakmosó vödörig, hogy az utolsó cseppig kiigya a tartalmát, miközben a kutas nem tudja eldönteni, hogy a mentőknek vagy a diliháznak telefonáljon. Azt már csak a feliratból tudjuk meg, hogy hány kilométert vezetett a főszereplő étlen-szomjan.
A szupersportkocsikra vágyakozni szoktunk, és ha megpillantunk egyet az utcán, hosszasan nézünk utána és csak remélni tudjuk, hogy a sofőr még hallótávolságon belül lepadlózza a gépet, hogy mi is halljuk egy kicsit a hangját. Egy tűzpiros Audi R8 azonban nem mindenhol szívesen látott autócsoda, talán az utolsó képkockán elsuhanó táblán szereplő város az egyetlen hely a világon, ahol utálattal néznek rá.
Álmodozni nem csak egy sportautóról, hanem egy egészen hétköznapi tömegmodellről, például egy hatos Golfról is lehet. Ha egy szökőkútnál járunk, akár kívánhatunk is. A Volkswagen reklámjából kiderül, egy aprópénzt azért megér, hogy ne rondítsunk bele más álmaiba, és saját vágyunk ne valaki más számára váljon valóra.
Miért lett asszimmetrikus a Hyundai Veloster? Elméletek gyártása helyett elég megnézni a betiltott reklámot, minden kérdésünket megválaszolja.
Az új E osztály hasonló reklámjában a Mercedes is arra buzdít, nyugodtan nézzünk farkasszemet a halállal, legfeljebb majd jól a képébe nevetünk.