Carroll Shelby, a tehetséges versenyző, konstruktőr és üzletember
Kétféle ember van: az egyiknek a férfias Cobra, a másiknak egy bivalyerős Mustang ugrik be a Shelby név hallatán. Carroll Shelby nevét mindenki ismeri, aki szereti a gyors kocsikat vagy a nemzeti hősöket, különösen akkor, ha amerikai az illető. Kalandos pályafutása miatt tananyag is lehetne az iskolában és méltó példakép mindenki számára, aki még hisz az álmaiban. Mert neki volt belőlük bőven.
Gyerekkorában is imádta az autókat, szívével sokat betegeskedett
1923. január 11-edike nagy nap volt egy texasi postás és családja életében: megszületett Carroll Hall Shelby. Az autókért rajongó kisfiúnak hétévesen fel kellett vennie a harcot az egész életét meghatározó szívbillentyű-zavarokkal, ami miatt szinte egész gyerekkorát ágyban fekve töltötte. 14 éves korában szervezete kellőképpen megerősödött, így 1941-ben elszegődhetett a légierő texasi bázisáhhoz, ahol tesztpilóta és instruktor volt, de sosem harcolt és nem hagyta el hazája légterét.
Volt pilóta, teherautó sofőr és farmer is, de az autóversenyzés volt az élete
Shelby szerette a gépeket és a sebességet, 1943-ban azonban megnősült, leszerelt és Dallasba ment teherautót vezetni. Miután harmadik gyereke is megszületett, 1949-ben otthagyta a fuvarozást és a farmgazdálkodást választotta, csirketenyésztésbe kezdett. Az első évben ötezer dolláros haszonnal zárt, végül mégis tönkrement, mert a csirkéi egy fertőzés miatt elpusztultak. Ekkor döntött úgy, hogy belevág örök szenvedélyébe, az autóversenyzésbe.
Az első Cobrákkal a hatvanas évek elején, az angol autó amerikai ikonná vált
Első negyedmérföldes versenyén 1952-ben egy hot rod kormánya mögött indult, melybe egy Ford motort épített. Ez a mozzanat meghatározó volt Shelby életében. Felfigyeltek a tehetségére és még abban az évben elindulhatott élete első igazi versenyén egy MG-TC-vel, mellyel több más MG-t és Jaguarokat söpört le a pályáról. Shelby hirtelen az autósport nagy reménysége lett, egymás után nyerte a versenyeket. Egyik alkalommal egyenesen a farmról sietett a pályára, még annyi ideje sem volt, hogy levegye csíkos nadrágtartóját, amely attól fogva a védjegye lett.
Sorra nyerték a versenyeket a Cobrák, még a Ferrarit is meg tudták verni
Bár az amerikai autóipar fenegyereke volt, versenyzőként angol autókkal érte el legnagyobb sikereit, ami többek között annak köszönhető, hogy a legnevesebb amerikai sportautók akkoriban még nem léteztek, ő maga is az úttörők közé tartozott. 1954-ben felkérték, hogy a floridai Sebringben az Aston Martin autóját vezesse, majd az Austin-Healey is meghívta, hogy segítsen nekik rekordokat dönteni Bonneville-ben a sós síkságon rendezett viadalon. Annyira hajtotta a küzdőszellem, hogy még törött karral is képes volt elindulni.
A Daytona Coupe volt az első győztes amerikai autó egy FIA bajnokságban
1955-ben egy Ferrarit vezethetett és lehetőséget kapott, hogy Európában versenyezzen. Bár az 1956-os Pebble Beach-en rendezett futamot beárnyékolja Ernie McAfee tragikus balesete, itt is nyert, majd a Sports Illustrated egymás után kétszer is az Év Pilótájának választotta. Sikereinek csúcsára 1959-ben jutott, amikor az Aston Martin DBR1-es egyik pilótájaként megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt. Ez volt az egyik utolsó futama, orvosa szívelégtelenséget állapított meg. Már nem ülhetett versenyautóba, legalábbis ami a kimerítő futamokat illeti, mert Shelby nem adta fel.
A GT kategória kritériumai miatt volt szükség a kupé karosszériára
1960-ban "School of High Performance Driving" néven versenyzőiskolát alapított, majd elkezdte tervezni saját versenyautóját. Anyagi háttere persze nem volt ahhoz, hogy a nulláról kezdje egy új modell tervezését, viszont a hot rod generációból származott, így nagy rutinja volt a barkácsolásban. Bevetette angol kapcsolatait, felkereste a brit AC autógyártó manufaktúrát azzal, hogy vannak Ford V8-as motorjai, neki csak a kétüléses Ace karosszériájára lenne szüksége. Furfangos volt, mert a Fordot azzal kereste meg, hogy vannak üres karosszériái, már csak V8-as motor kellene hozzá.
Az első Shelby Mustang, a 310 lóerős GT350 prototípusa a dupla csíkkal
Megszületett a 221 köbinches small block-kal szerelt AC, vagyis az első Shelby Cobra, és majdnem pontosan ötven évvel ezelőtt a Shelby American céget is bejegyeztette. A Fordot érdekelte az autó, megengedték neki, hogy a New Yorki Autószalonon, saját standjukon állítsa ki. Egészen pontosan azt az egy kocsit, amely addigra elkészült. A dörzsölt vállalkozó szerette volna, hogy komolyan vegyék, ezért valahányszor tesztelésre adta egy autós újságnak, mindig átfényeztette, hogy úgy tűnjön, több is van belőle. Hamarosan az első versenyre is benevezte a Cobrát, melynek európai külseje és amerikai V8-asa jó ajánlólevél volt, persze a sikerhez szükség volt Shelby hozzáértésére is.
Versenyautónak tervezték a Shelby Mustangokat, utcai autóként is beváltak
Később híres furfangja is jól jött, amikor az FIA homologizációs szabályai szerint száz autót kellett legyártania a 427 köbinches, big block-os Cobra nevezéshez. Shelby elkészítette az egyes és a százas alvázszámú autót és még néhányat a közepéről, majd ezeket mutatta be a bizottságnak. 1963-ban a Cobra alapjaira épített Daytona Coupe lett az első amerikai autó, amely megnyert egy FIA bajnokságot, de Shelby autója szinte minden verseny első díját bezsebelte, amin elindultak vele, még a nagy falatnak számító Ferrarit is legyőzte. Annak ellenére, hogy Angliában gyártották, a kis roadster amerikai ikon lett. 1967-ben készült az utolsó, de ma is több cég vállalja replikák építését.
1965-ben készült el a Ford GT-40, 1967-re a forma is sokat változott
A Ford meg is irigyelte a sikert és lecsapott Shelbyre. Megbízták, hogy készítsen erős változatokat a Mustangból, amit a vásárlók óriási lelkesedéssel fogadtak. Az első Shelby GT350-es még 1964-ben elkészült, de a hivatalos premierjét 1965-ben a Riverside Raceway-en tartották. Shelby üzlete ezzel komolyan beindult. Vállalkozása a Mustang hivatalos tuningcége lett, a Ford őket kérte fel vadonatúj versenyautója, a GT-40-es fejlesztésére is, mellyel a betegséggel küszködő tehetséges versenyző újra képes volt Le Mans-t nyerni, már a pálya széléről. Közben a Cobra és a Mustang is dübörgött. Akkora érdeklődés volt a felspécizett Fordra, hogy a Hertz autókölcsönző ezer darabot rendelt belőle.
Sok Hertznél bérelhető GT350H-ból kilopták Shelby V8-as motorját
Egy új üzleti modellt találtak ki. A GT350H feketében, a Shelby és a sportos Fordok védjegyévé vált dupla csíkkal készült, a Hertz ezekkel indította el a "Bérelj versenyautót!" kampányt. Sorra jelentkeztek is a benzinvérűek, de a kölcsönző emberei nem volt elég óvatosak, így nem csoda, hogy sorra kapták vissza a Mustangokat V8-as helyett hathengeres motorokkal, mert a szemfülesek mindent kiloptak belőlük, amihez Carroll Shelbynek köze volt. Legális úton is jól fogytak a Mustangok, a Ford egészen 1970-ig igényt tartott Shelby munkájára, amikor befejezték vele az együttműködést. Az eredeti Shelby Mustangok élénk adás-vétel tárgyai, a Tolvajtempó Eleanorja csak olaj volt a tűzre.
A nyolcvanas években mélyponton volt az amerikai autóipar, Shelby megpróbálta
A Cobra kifutásával és a Ford kihátrálásával a cégvezető élete újabb fordulatot vett. Visszatért a gazdálkodáshoz, piacra dobta saját chilijét, amit gusztusos dobozban forgalmazott. A minőség a régi volt, tüzes sportkocsik helyett azonban csak csípős paprikával pörgette fel az amerikaiakat. Ezt nem nézte jó szemmel a Chrysler feje, Lee Iacocca, aki nem tűrte, hogy egy ekkora tehetség elvesszen a chiliben. Iacocca sikerrel járt, Shelbyt a Ford örök konkurenséhez csábította. 1982-től a régi módszer szerint, meglévő autókat alakított át.
A Dodge Viperrel visszatért az izomautó műfaja és vele együtt Shelby is
Közreműködésével megszületett az egyik legkarakteresebb amerikai sportautó, a Dodge Viper. Fejlesztése 1987-ben indult, 1991-ben mutatták be, de a nemrégiben leleplezett legújabb változat is az eredeti műszaki alapokra épül. Shelby újra beírta magát az autótörténelembe, de időközben szívbetegsége olyan súlyossá vált, hogy donorra volt szüksége. Felépülése után egy alapítványt hozott létre, amely gyerekek szívátültetését támogatja. 1997-ben elkezdte élete első saját autójának tervezését, melynél csak egy papír és egy ceruza volt a kiindulási alap.
A tervező egyetlen teljesen saját fejlesztése az 1997-es Series 1 volt
A Series 1 bemutatása jó alkalom volt a Fordnak, hogy újra felkarolja és a projekt mögé álljon. Sok év kihagyás után ismét elválaszthatatlan partnerekké váltak, bevették az új Ford GT fejlesztésébe és újra készített Shelby kiadásokat a retrós Mustangból. Cége továbbra is csak ezzel foglalkozik, alapításának ötvenedik évfordulóját minden idők legerősebb Shelby gyártmányával, az 1000 lóerős Mustanggal ünnepelték. A sokat betegeskedő főnök 89 évig bírta a versenyt saját szervezetével, 2012. május 10-én halt meg.
Visszatért a Mustangokhoz és élete végéig megőrizte jó kedélyét