Jönnek az energiacímkés gumiabroncsok
![gumiabroncs](https://cdn.origo.hu/2023/12/PY7Gb9KkdX5zcLqGJUVtedPltGTn2h6_DSDH26WgT3g/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2Q4NmY5NDAzZGU5MDQyMjliYjVkN2Q5ZGNkYjAwODcx.webp)
A gumiabroncs-jelölés három jellemzőről - gördülési ellenállás, nedves tapadás, külső zajszint - ad információt. A jellemzőket a gyártók mérik és adják meg, viszont ha a fogyasztó felülértékeltnek tartja az abroncsot, és ezt kifogásolja, akkor az adott állam által kijelölt akkreditált laboratórium vizsgálja meg a terméket. "Magyarországon még nincs ilyen laboratórium" - mondta Urbán Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség (MGSZ) soros elnöke.
Morenth Péter ügyvezető elnök úgy vélekedett, a gyártók visszafogottak lesznek, és inkább alulminősítik a termékeiket. Felhívta ugyanakkor a vásárlók figyelmét arra, hogy ha magas minőségi jelzéssel ellátott, ismeretlen cég által gyártott import termékkel találkoznak a piacon, azt kezeljék fenntartással.
Az év elejétől termékdíj-köteles minden gumiabroncs, kilogrammonként 30 forintot kell fizetni. Korábban csak annak kellett termékdíjat fizetnie, aki maga nem oldotta meg a használt abroncsok visszagyűjtését és hasznosítását. Az MGSZ hét tagja (Bridgestone, Continental, Goodyear, Hankook, Michelin, Pirelli és Vredestein) ezért két koordináló szervezetet működtetett erre a célra. A begyűjtés teljes, míg a hasznosítás 70 százalékos volt, a gyártók pedig nem fizettek termékdíjat.
Az év elejétől azonban mindenkire kötelező a termékdíj, mivel a begyűjtést és a hasznosítást az állam vállalta magára. Az ezekre a tevékenységekre kiírt közbeszerzések viszont nem zárultak le, a gyártók tehát hiába szervezték meg egyenként a gyűjtést és hasznosítást, most fizetik a termékdíjat is. "A begyűjtéssel viszont csapdába kerültek, mivel ha a közel háromezer szervizben felhalmozódnak a használt abroncsok, akkor a hatóság a tűzveszély miatt akár be is zárathatja azokat" - mutatott rá az elnök.