Bevezetőjében Knezsik István ANK-elnök elmondta, hogy Németországban az EU-átlagnak megfelelően a közúti balesetek mintegy nyolc százaléka vezethető vissza műszaki okra, miközben ugyanez a szám Magyarországon egy százalék alatt van. Knezsik szerint erre az lehet a magyarázat, hogy a balesetet vizsgáló hatóság erre a lehetőségre nem fordít kellő figyelmet.
Becslések szerint az EU-ban az összes közúti baleseti halál körülbelül hat százaléka, azaz évente kétezer haláleset és körülbelül 128 ezer személyi sérüléses baleset műszaki hibára vezethető vissza. 2010-ben összesen 35 ezren haltak meg és 1,6 millióan sérültek meg az EU közútjain.
A felmérések szerint az EU útjain közlekedő gépjárművek mintegy tíz százaléka nem felelne meg egy műszaki vizsgán. Ennél hazánkban sem jobb a helyzet, a közúti felmérések azt mutatják, hogy legalább a gépjárművek húsz százaléka közlekedik úgy, hogy műszaki vizsgája vagy kötelező biztosítása nincs, esetleg egyik sem, illetve nemfizetés miatt a finanszírozó vonatta ki a forgalomból. Azoknak a gépjárműveknek a száma, amelyek műszaki okból nem felelnek meg a közúti közlekedés alapfeltételeinek, ennél magasabb, erre azonban egyelőre nincs pontos mérési adat.
Ahhoz, hogy a műszaki megfelelőség az utakon biztosítható legyen, szükséges lenne, hogy a gépjárműveket márkaszervizekben vagy olyan szakszervizekben javíttassák a tulajdonosok, üzemeltetők, amelyek a munkájukért és a beépített alkatrészek minőségéért garanciát vállalnak, azaz részletes számlát adnak. Akinek ilyen számlája nincs és saját hibájából műszaki okra visszavezethető balesetet okoz, annak minden felelősséget vállalnia kell.