Az elmúlt években Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban is felmerült az ötlet, hogy szigorítani kellene az idős emberek jogosítványának megújítását szabályozó előírásokon, mert sokan azt feltételezik, hogy látásuk romlása és kognitív képességeik hanyatlása miatt veszélyesebbek az utakon, mint a fiatal sofőrök. "Általában úgy utalnak az idősebb vezetőkre, mint akik veszélyt jelentenek magukra és a többi autósra" - mondta Jonathan Rolison kutatásvezető, a brit Plymouth-i Egyetem munkatársa.
A Journal of the American Geriatrics Society című szakfolyóiratban közzétett tanulmányhoz Rolison és munkatársai áttekintették és elemezték a brit rendőrségi adatbázisokban fellelhető valamennyi, 1989 és 2009 között történt halálos közlekedési baleset körülményeit. Elemzésük szerint 100 millió utazásra átlagosan 13 közlekedési baleset miatti haláleset jutott a huszonévesek körében, míg nagyjából ugyanennyi - 14 - a 70 év felettiek között. Vizsgálták a sofőrök halálozásának valószínűségét is: 2009-ben, amikor 1138 ember halt meg a volán mögött, tíz áldozatból egy volt 70 év fölött, miközben a fiatal korcsoportból került ki az áldozatok mintegy negyede.
Gyalogosként ugyanakkor jóval nagyobbnak bizonyult az idősek kockázata: ötször többen haltak meg ilyen okból a 70 éven felettiek körében, mint a fiatal korcsoportban. A 2009-es évben 100 millió gyalogos közlekedésből 23 végződött halállal az idősebb korcsoportban, ami az összes gyalogoshalálozás 37 százaléka volt. "Fontos felmérnünk, hogy egy idős ember képes-e vezetni, de a probléma az, hogy ez egyre inkább szigorodó szabályozáshoz vezet, ugyanakkor eltereli a figyelmünket arról, hogy ezek az idős emberek gyalogosként milyen kockázatnak vannak kitéve" - magyarázta Rolison. Mint hozzátette, az idős emberek bizonyos szempontból ideális sofőrök, mert felmérik a kockázat mértékét, egy esős napon például inkább otthon maradnak, miközben a középkorúaknak menniük kell munkába vagy a gyerekkel az iskolába.