Az EgérÚt navigációs programok használóinak zöme nem is tud arról, hogy miközben járja az országot, adatbázist épít az úthálózat minőségéről. Az elv pofonegyszerű: az úthibákra futó autóval együtt rázkódik a konzolba rakott telefon, amelynek gyorsulásérzékelője a legkisebb zökkenőt is észleli. "A legnagyobb problémát az jelenti az adatok feldolgozásánál, hogy a különböző típusú készülékek által közölt információt szinkronizáljuk, valamint kiszűrjük azt a jelenséget, hogy egy keményebb rugózású sportkocsiban elvileg jobban rázkódik a telefon, mint mondjuk egy kényelmes limuzinban.
Szerencsére a nagy számok törvénye alapján egy idő után lebuknak a kátyúk és a rossz utak, már négyhétnyi adatgyűjtés után látszik, hol vannak az úthibák, a rosszabb minőségű utak - mondja Molnár Miklós, a szoftvert fejlesztő cég ügyvezetője, aki azért gyorsan hozzáteszi, még nagyon az elején járnak az adatok elemzésének és feldolgozásának.
Felül látszik Budapest úthálózatának minősége a beérkezett adatok alapján, a piros a legrosszabbat jelöli, a képre kattintva nagyobb méretben is megnézheti
Útellenőrzésre máshol is használják az okostelefonokat, Bostonban például a városvezetés csináltatott olyan programot, amelyet letöltve és futtatva hasonló módszerrel "ellenőrzik" az úthálózat minőségét, és keresik a kátyúkat. A nagy különbséget az jelenti, hogy eddig ezeket az adatokat senki sem kombinálta navigációval. A magyar fejlesztők szerint fél éven belül megjelenik a navigációjukban az a szolgáltatás, amivel el lehet kerülni a rossz minőségű utakat. A cég reményei szerint az általuk feldolgozott adatokat és a hazai úthálózat folyamatosan frissített minőségi térképét különböző útkarbantartó és üzemeltető cégek is felhasználják a munkájukhoz.
Spórolásra és traffipax ellen is jó
Az EgérÚt fejlesztői a traffipaxok felderítésében is megpróbálnak élen járni, bár itt kevésbé kifinomult megoldást használnak - ami a felhasználók szempontjából lényegtelen. Ők is azt az adatbázist használják, amelyet a fővárosi és megyei rendőrségek minden hónapban feltesznek a netre, de egy saját fejlesztésű szoftverrel töltik fel. Elmondásuk szerint hó elején négy napot vesz igénybe a teljes havi előrejelzés feldolgozása, ami mintegy hatezer sebességmérési pont rögzítését jelenti. Nehezíti a traffipaxok előrejelzését, hogy a rendőrség nem ad pontos helyszíneket, csak útvonalakat, bár többnyire ugyanazokat a helyeket használják, így előbb-utóbb ebből is kialakul egy pontos adatbázis.
A navigációval üzemanyag is spórolható, a legtöbbet ugyanis a dugóban araszolva, egyes és kettes fokozatban fogyasztja egy autó, így ha a forgalmasabb utak elkerülésével növelni lehet az átlagsebességet, litereket lehet megtakarítani. Az offboard programként futó EgérÚt, amely nem a felhasználó telefonján számol, hanem egy szerveren, és csak az adatokat küldi a telefonnak, figyelembe veszi a napszakot, és ennek megfelelően állítja be a lehető leggyorsabb útvonalat, feltéve, ha ezt az opciót állították be előtte. Az alábbi képen sok az átfedés a különböző napszakokon kapott útvonalak között, de ha rákattintunk a képre, látszik, a program hol próbált ügyeskedni, és elkerülni az ácsorgást a dugóban.
Kis magyar cég az óriások ellen
Az EgérÚt egy olyan ingyenes, alternatív navigációs szoftver, amely jelenleg Androidon van meg, hamarosan azonban Windows Phone-on, később pedig iPhone-on is elérhető lesz - bár ezekre a platformokra a gyártóknak is létezik saját megoldásuk (a Microsoft a Nokia térképét használja, az Apple saját szoftvert készít). A szoftver fejlesztői korábban elmondták az [origo]-nak, hogy a külföldi gyártókénál teljesebb (a kisebb vidéki utakat is lefedő) térképi adatbázissal és gyorsabb reakcióidejű dugófigyelő megoldásukkal kívánnak versenyre kelni. Az EgérÚt használatához mobilinternetes kapcsolatra van szükség, amelyen óránként maximum 2 megás forgalmat generál. |