Pont annyit változott az Ibiza, hogy továbbra is az egyik legformásabb kisautó legyen
(A képre kattintva galéria nyílik!)
Mi ez és mi az újdonság benne?
Az Ibiza bemutatása óta a kisautós mezőny talán legdögösebb csomagolású versenyzője. Néha elgondolkozom azon, hogy a Volkswagen-konszernnél hogyan létezhet egyszerre a Skoda Fabiával, testvérmodellek között ritkán szokott ekkora szakadék tátongani. Szerencsére a választás szabad, aki akar, Ibizát vesz, akinek meg a konzervatív irányzat jön be, viszi a Fabiát. A spanyol kisautó ráncait idén varrták fel, egy teljesen átlagos, forradalom nélküli faceliftről van szó.
A tesztautó erőssége a lima zöld fényezés
Hogy néz ki?
Mivel az Ibiza formavilágának eddig is lelkes rajongótábora volt, a dizájnerek óvatosan nyúltak hozzá a karosszériához. Első pillantásra nehéz megkülönböztetni az újat a régitől, de a részletekben elmerülve azért látszik, hogy újak a fényszórók (LED-es nappali fényekkel is rendelhetők), morcosabbra szabták a hűtőrácsot és a lökhárítókat is lecserélték. Játékos trükk, hogy az első légbeömlőt "megfordították", a trapézforma a feje tetejére állt. Élből eddig sem volt kevés, de vasaltak egy újabbat a motorháztetőbe.
Csak az autó eleje sikerült igazán lendületesre, hátul visszafogottabb az összkép
Az importőrnél tudják, milyen színű autót kell a flottába állítani, hogy harapjon rá a nép. Ilyen tuti fényezéssel kevés autót látni, hivatalosan lima zöld metál néven fut. Mint a bogarakat, úgy vonzza a bámészkodókat a feltűnő, rikító szín, általában szoktak kérdezni az autóról is, de most csak a festés volt a téma. Naponta többször. Nekem eleinte nem tetszett, de a teszthét végére engem is megvett kilóra. Élőben még sokkal látványosabb, mint képeken, tényleg.
Milyen belül?
A belső módosítások szóra sem érdemesek, jellegükről sokat elárul, hogy a menetpróbán a kétszer akkora kesztyűtartót próbálták nagy nóvumként eladni. Pedig a rekesszel való molyolás helyett jöhetett volna inkább egy új rádió: számozott gombok hiányában, a bonyolult menürendszer miatt még mindig ugyanolyan idegtépő csatornát váltani, mint a kifutó modellben volt. Ez nem egy Volkswagen Polo, szóval itt-ott kopogósak a műanyagok, a kartámasz - nekem - használhatatlanul kényelmetlen, de egyébként jól összerakott a belső.
Itt-ott kopogós műanyagok, átlagos helykínálat és ülések
A helykínálat láb- és fejtérileg hozza a kategória átlagát, a hátsó ajtónyílás viszont érezhetően szűk. Nehéz beügyeskedni a babaülést, de magát a gyereket sem könnyű a helyére ültetni a viszonylag magasan elhelyezkedő pad és a lejtő tetővonal miatt. Szegényke buksiját egyszer-kétszer odakoccintottuk a felső szegélyhez.
A rádiót ugyanolyan nehéz kezelni, mint korábban
Műszaki tartalom
Még csak az kellett volna, hogy a költséghatékonyságra ügyelő Volkswagen hozzányúljon a műszaki alapokhoz, a padlólemez ugyanaz, mint volt. Sőt, új motor sem érkezett, csak annyi történt, hogy az 1,2-es, 105 lóerős turbós benzinest az alapfelszereltséghez is elérhetővé tették. Kicsit kibővítették az extralistát, de nem nagyon van olyan tétel, amitől igazán izgalomba lehetne jönni.
Alaphelyzetben 300 liter alatt marad a csomagtartó, de egy kisméretű babakocsi simán belefér
Milyen vezetni?
A 105 lóerős 1,2-es tökéletes választás az Ibizához. Nem egy rakéta, de a turbónak hála lehet sietni vele, bár ilyenkor a fedélzeti számítógép fogyasztásmérőjén is barátságtalan számok kezdenek megjelenni. A futómű hangolása a külsőhöz illően sportos, egész jókat lehet kanyarodni az Ibizával, a rugózás is rendben van. Az ötfokozatú kézi váltó kiváló darab, precízen, pontosan és puhán jár, egyedül a rükverc kapcsolásáért kell olykor megszenvedni. A kormányzás nem ad sok visszajelzést az útról, de legalább túlszervózva sincs, ez is valami. A teszthét alatt hét liter körül alakult az átlag, abszolút vegyes használatban.
Az 1,2-es TSI-vel nem rakéta, de ha kell, meg tud indulni
Megéri az árát?
Az Ibiza árlistája kicsivel hárommillió forint alatt kezdődik, a Style felszereltségű, nappali fényes alapmodell viszont már 4,2 millió forintba kerül. Ennyiért nem rossz vétel, a tesztautó a maga 5,2 milliójával viszont már drága: bi-xenon fényszórókkal, bluetooth kihangosítóval, digitális klímával, 15-ös alufelnikkel, sötétített hátsó üvegekkel, valamint tárolórekesz és téli csomaggal (fűthető első ülések, fűthető ablakmosó fúvókák, fényszórómosó) sikerült egymillióval feljebb tornázni a végösszeget. Ötmillióért azért már egy kategóriával arrébb is lehet vadászni.
A külsőhöz illő vezethetőséget kínál az Ibiza, jókat lehet kanyarodni vele
Összegzés
A frissítéssel megtartotta minden jó tulajdonságát az Ibiza, ráadásul úgy, hogy még egy kicsit sportosabbá vált. Továbbra is a kategória egyik legformásabb darabja, gyerekeseknek ugyanakkor csak óvatosan ajánlott.
Műszaki adatok - Seat Ibiza 1.2 TSI |