A fényszórók a Polóéra hasonlítanak, a kerek ködlámpa szögletesre változott
A német főváros adott otthont a legújabb Volkswagen világpremierjének - stílszerűen, hiszen a legismertebb mai berlini lakos, Angela Merkel is kettes Golfban kezdte 1990-ben nyugati autós pályafutását. Azóta hatalmasat fordult a világ, hiszen a fallal együtt a kétüteműek is végleg eltűntek, a népautóból pedig öt generáció futott ki. Aki nehezen követné a számozást, annak eláruljuk, hogy most a hatodik generáció fut ki, ami tulajdonképpen a Golf V. alaposan átdolgozott változata. Eljött hát az ideje a teljes újratervezésnek, amihez a konszern új, moduláris keresztmotoros padlólemeze (MQB) adta az alapokat.
Közel hat centit nőtt a hossz és a tengelytáv is
A dizájnforradalom ezúttal is elmaradt, bizony közel kell majd menni, ha meg akarjuk különböztetni a hetes Golfot a hatostól. A lámpák formája változott a legtöbbet, most élesebb vonalakkal határolták őket, és a belsejükön is érezhetően sokat dolgoztak a formatervezők, a hátsókban LED-ek világítanak. Eltűnt a karosszéria oldaláról a kiszélesedő vállrész, helyette egy fény-árnyék törésvonal húzódik a kilincsek alatt, a jellegzetes Golf-örökség, a bumeráng alakú, vaskos C-oszlop viszont megmaradt. A sportosabb megjelenést szolgálják a nagyobb kerekek, a minden korábbinál jobban kiszélesített sárvédők, a szögletes ködlámpák, és az is, hogy az ablakok és a fémfelületek aránya utóbbiak javára tolódott el.
A hátsó lámpák a Passatéra hasonlítanak, a rombusz alakú tank illeszkedik a jellegzetes C-oszlophoz
A karosszéria pontos méretadatait már korábban kiszivárogtatták. Dióhéjban csak annyit, hogy hetes Golf hosszabb, szélesebb, viszont alacsonyabb lett, és a beltér okosabb elrendezésének, illetve a nagyobb tengelytávnak köszönhetően tágasabbnak érződik elődjénél. Nagyobb, alaphelyzetben 380 literes lett a csomagtartó is, mindebből pedig a modellváltások régi protokollját ismerve logikus lenne arra következtetni, hogy jó néhány plusz kiló is felszaladt rá. Csakhogy ma már nem hizlalni, hanem fogyasztani illik az új autókat, és ezen a téren a Volkswagen nagyon kitett magáért: modellváltozattól függően akár 100 kilót sikerült lefaragni a tömegéből, az alapváltozat állítólag csak 1050 kilogrammot nyom.
A legtakarékosabb változat átlagfogyasztása csak 3,2 liter, csak turbómotorok vannak
Lássuk, pontosan hogyan fest a zsírleszívás: az elektronika 3, a futómű 26, a motor 22, az amúgy megsokasodott extrafelszereltség pedig 12 kilóval lett könnyebb az eddiginél. De mi újság a fennmaradó 37 kilóval? Ezt mind a felépítmény tömegéből spórolták meg, és túlnyomó részét a nagyszilárdságú acélokkal megerősített, optimalizált profilú nyers karosszéria teszi ki. Ezek után a mérnökök elővették a patikamérleget, és kidekázták a műszerfalat (-0,4 kg), a mögötte húzódó kereszttartót (-1,4 kg), a légkondicionálót (-2,7 kg), az első és hátsó üléseket (-7,0 kg) és néhány egyéb apróságot (-2,5 kg), majd természetesen mindehhez gyártástechnológiai újításokat is kidolgoztak, nehogy csorbuljon a minőségérzet.
A minőségérzettel most sem lesz probléma. A középkonzol a vezető felé fordul, mint a BMW-kben
A diéta természetesen nem csak azt a cél szolgálta, hogy hamarabb gyorsuljon százra és ügyesebben térüljön-forduljon a bójasoron az új Golf, bár a sportosabb külsővel kétségtelenül összhangban állnak a javuló menettulajdonságok. Több szó esik azonban a kategóriában kiemelkedő takarékosságról, ami a szupertakarékos 1,6 TDI BlueMotion modell esetében két deciliterre megközelíti a fele ekkora, nem éppen kifinomult Lupo 3L TDI háromliteres értékét. Ezt az ígéretet ugyan szkeptikusan fogadta a Greenpeace, de a többi autógyártónak - beleértve a hibridek fejlesztőit - alaposan feladja a leckét. Azzal pedig, hogy a motorpaletta CO2-kibocsátása átlagosan 13,9 százalékkal csökkent, Európában évente 119 000 tonnával kevesebb széndioxid kerül a légkörbe, legalábbis ha a Volkswagen számításai szerint alakulnak a Golf-eladások.
Sajnos nem lehet látni a rolótól, hogy a középkonzol rekeszében ott van-e a sörnyitó
A belépőmodellt továbbra is az 1,2-es, 85 lóerős, mindössze 112 kilót nyomó TSI hajtja, az alsó-középkategóriában a Volkswagen köszöni, nem kér a háromhengeres motorokból. Fölötte helyezkedik el az alaposan átdolgozott, alumínium blokkos 1,4-es turbó, amely már egyetlen változatában sem kap kompresszoros feltöltést, viszont bizonyos fordulatszám-tartományban le tudja kapcsolni két hengerét, így a mérési cikluson beéri mindössze 4,8 liter benzinnel száz kilométerenként. Ez a modell eleinte csak 140 lóerővel lesz kapható, de később egy 180 lóerős 1,8-asra is számíthatunk, amely kitölti a 225 lóerős GTI alatti űrt. A Golf-kínálat csúcsragadozója egy év múlva a szintén kétliteres, legalább 280 lóerős R sportváltozat lesz, a bivalyerős Audi-öthengeres beépítéséről hely-, vagy a rosszmájúak szerint presztízshiány miatt lemondtak.
Már a Golfban is megjelentek a vezetéstámogató asszisztens rendszerek
A dízelek kínálatát a megszokott 1,6 literes, 105 lóerős nyitja, ez alapmodellként 3,8 litert fogyaszt száz kilométerenként, ami a már említett BlueMotion csomaggal még lejjebb szorítható. Nem hiányozhat a 140 helyett immár 150 lóerős, kétliteres TDI sem, ebből fejlesztetik ki a GTD combos, 180 lóerős teljesítményre és 400 Nm nyomatékra képes csúcsváltozatát is. Közben lassan érik a gondolata egy biturbó-dízel R sportváltozatnak, ennél akár 230 lóerőt is ki lehetne préselni a változatlanul kétliteres blokkból. Ehhez már elengedhetetlennek tűnik a Haldex-kuplungos összkerékhajtás, ami a volumenmodellek piaci bevezetése után nem sokkal meg is jelenik a kínálatban.
Elödjével összehasonlítva a méretek
Egy sok évvel ezelőtt Golf-sajátosságot, a kétféle hátsó futómű kialakítást most felélesztették, természetesen takarékossági okokból. A gyengébb változatok egyszerűbb, csatolt lengőkaros felfüggesztést kapnak, míg a 140 lóerőnél erősebbek fejlettebb többlengőkaros rendszert, részben a jobb útfekvés miatt, részben pedig azért, mert a kettő közül ezt lehet összkerékhajtással kombinálni. Erőátvitel terén ugyanakkor nem lesz változás, továbbra is hatsebességes kézi vagy duplakuplungos, robotizált váltó (DSG) közül lehet választani.
A méretek nőttek, a tömeg csökkent, a stílus sportosabb lett
Komoly előrelépést ígérnek ugyanakkor a vezetéssegítő rendszerek, a hetedik generáció felismeri a táblákat, figyeli a holtteret, sávban tartja magát, városi koccanásveszélynél lefékez, és magától beparkol a kiválasztott helyre úgy, hogy kijelzőjén mutatja az autó körüli környezet kamerás képét. Megjelent benne a fáradtságfigyelő és a nagyobb Volkswagenekből ismert radaros, távolságtartó tempomat is, amely kis követési távolságnál külön figyelmeztet a ráfutásveszélyre. Egy olcsóbb és egy drágább, aktív kanyarfénnyel kombinált távolsági fény asszisztens is rendelhető, az igazi világújdonság azonban a Multi Collision Brake, amely a fék aktív szabályozásával akadályozza meg, hogy az első ütközés után további becsapódás történjen. Ilyen esetek előtt amúgy működésbe lép a nagyobb kategóriákból átvett PreCrash rendszer, amely karambol előtt megfeszíti az öveket, és szükség esetén bezárja az oldalablakot vagy a tolótetőt.
Revolúció helyett evolúció: évtizedek óta ezt az elvet követik a Golf tervezői. Együtt a hét generáció, összesen 29 millió kelt el belőlük 38 év alatt
De ne is időzzünk tovább a megsemmisülésnél egy olyan autóban, amelynek fenekén még ott van a tojáshéj! A belseje formavilágával és anyagminőségével is egyre közelebb kerül az Audikéhoz, és már az alapváltozatok középkonzolján is 5 colos, színes kijelző van. A fejlettebb szórakoztató elektronikával ellátott változatokban megjelenik az 5,8 és a 8 colos képernyő, ezek az ujjunkat közelítve, de még az érintés előtt kinagyítják a kiválasztandó funkció ikonját. Szolgáltatásokban nem lesz hiány, a megjeleníthető okostelefon-applikációk mellett beszédvezérlés, (akár 3D-s) navigáció, SD-kártyaolvasó és akár fedélzeti wi-fi is elérhető.
Rossz hír a havas téli utakon kilincselve közlekedőknek, hogy mechanikus helyett elektromos kézifék lesz a legújabb Golfban, a középen így felszabaduló helyen viszont tágasabb tárolórekeszeket tudtak kialakítani. Tovább növeli a praktikumot, hogy a felárért masszásfunkcióval ellátott, 12 irányban állítható és ortopédiai szempontok alapján tervezett ülések közül az utasoldali hosszabb tárgyak szállításához teljesen előredönthető. De, mint ahogyan valószínűleg Angela Merkel is kérdezné, mi újság a vezetői pozícióval? Nos, ezentúl valamivel hátrébb ül a vezető és laposabb szögben áll az akár változó áttételezéssel is kérhető kormány - hogy ne maradjon üres ígéret a sportosabb formaterv.