Télen sűrűn járnak indítani a segélyszolgálatok. Némelyik új akkuhoz jár néhány év assistance
Erőtlenül forgat egyet-kettőt az önindító, kínos várakozás következik, aztán már ennyire sem futja az erejéből. Csend van az autóban, baljósan pislákolnak a fények a műszerfalon, ki-ki vérmérsékletétől függően sóhajt egyet, káromkodik, elbőgi magát vagy ütlegelni kezdi a kormánykereket. Aztán végiggondolja a következményeket: elkésik a gyerek az óvodából, nyárson fogja megsütni a főnöke, másfél óráig várhatja a segélyszolgálatot vagy kezdhet BKV-jegyet felhajtani. A rátermettebbek betoló személyzet után néznek, de ha egyszer teljesen lemerült az akkumulátor, jó eséllyel vásárlás lesz a végleges megoldás. Nem árt tehát most, kora ősszel beméretni a korosodó akksit, ezzel nemcsak sok bosszúságot, de némi pénzt is meg lehet spórolni.
Nem árt, ha van otthon akkumulátortöltő. Ritkán használt autóknál ajánlott időnként a csepptöltés
Az árakat három tényező alakítja: az ólom világpiaci ára, az akku után fizetendő állami sarcok és a forint árfolyama. Utóbbit aligha kell magyarázni azoknak, akik nyitott szemmel járnak, különösen, ha devizahitelesek, vagy mondjuk kereskedelemmel foglalkoznak. A 27 százalékra emelkedett áfa is csak a marslakóknak lehet újdonság, viszont szintén 2012. január elsejéhez köthető egy másik fontos változás, a környezetvédelmi termékdíj drágulása, amelyet a gyártónak vagy az első forgalomba hozónak kell megfizetnie, és természetesen a kiskereskedők árcéduláján is nyomot hagy.
Az épített hifi komolyan igénybe veszi az autó elektromos rendszerét, kondenzátor lehet a megoldás
A több mint két évtizede akkuforgalmazással foglalkozó Forex Kft.-nél megtudtuk, hogy tavaly még koordináló szervezetek gondoskodtak az elhasznált telepek begyűjtéséről, hulladéktelepre szállításáról és ártalmatlanításáról, ami az eladott új akkuknál kilónként legfeljebb 30-40 forintos költséget jelentett a kereskedőknek. Az idén azonban csak két lehetőségük maradt: vagy befizetik a 60 Ft/kg-os termékdíjat az államnak, vagy pedig saját maguk gyűjtik be az előírt kvótának megfelelő elhasznált terméket és szállítják a kohóba. Vannak, akik ezt bevállalják (sőt még adnak is egy-kétezer forintot a vásárlóknak a régiért), de a többségnek púp a hátán vagy teljesíthetetlen a vállalás, inkább maradnak a termékdíj befizetésénél.
A használt akkuk megsemmisítésére szigorú szabályok vonatkoznak, ezt hivatott fedezni a termékdíj
Az általunk megkérdezett kereskedők arról számoltak be, hogy a tavalyi évhez képest átlagosan 5-10 százalékkal drágultak meg az akkumulátorok, bár ennél nagyobb különbségek is adódhatnak. Az áremelési hullám nem is feltétlenül év elején, hanem csak tavasszal tetőzött, amikor elfogytak az előző évről megmaradt raktárkészletek, és kifutottak az akciók. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az idén ne kerülhetne sor még egy emelésre, ami a fent említett harmadik tényező, az ólom tőzsdei árának függvénye.
Régen csak a gyújtás és a világítás volt elektromos az autókban, aztán jött kurbli helyett az önindító
Nem árt tudni, hogy a világ ólomgyártásának 80 százalékát az akkumulátoripar veszi fel, ami minden évben megfigyelhető az árgörbén: január-februárban nagy igény van erre a fémre, ilyenkor megdrágul, majd márciustól augusztusig a gyenge kereslet miatt olcsóbban kapható. A legnagyobb magyarországi akkumulátorgyártó (a Perion már külföldön készül, csak a címkéje a régi), a Jász-Plasztik Kft. munkatársai naponta figyelik az ólom tőzsdei ármozgását, és arról számoltak be, hogy az ősz kezdetén minden évben újabb drágulás tapasztalható. Ez a készletek apadásának függvényében másfél-két hónap múlva a kiskereskedelembe is továbbgyűrűzik, tehát az első hideg téli napokon jó eséllyel mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha megadja magát az öreg akkumulátorunk. Mivel sok más autós hasonló cipőben jár, ilyenkor jó néhány helyen kisebb választékból és kevesebb akcióból lehet szemezgetni, bár a komolyabb alkatrészboltok azért igyekeznek megfelelő készlettel várni a szezont.