Az A3-as vevőinek többsége a Sportback-et keresi, tényleg jobban megéri
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Miért érdemes Monacóba utazni Audi-bemutatóra? Mert az óriási jachtok, luxuslakások és Rolls-Royce-ok városát leginkább a Minden lében két kanálból ismerő magyar szem megérti, hogy máshogy is lehet élni, gondolkodni. Ha csak arra a néhány órára is, de egy kicsit másképpen kezdi látni a világot, a helyet, ahová ezt az autót szánták, a piacot, ahol a vásárlók igénylik, és meg is engedhetik maguknak a minőséget. Ahol nem erény, hanem elvárás a tökéletesség.
A háromajtóshoz képest 3,5 centit nőtt a tengelytáv és 15 litert a csomagtartó
Kis szemléletváltással máris megértjük, mi a pláne egy prémium alsó-középkategóriásban, ami kvázi annyit tud, mint egy Volkswagen Golf, csak drágábban. Vagy még annyit sem, mert a Sportback nevű, dedikáltan ötajtós változatra van szükség, hogy ugyanolyan praktikus lehessen. Lehet, hogy első ránézésre az Audi nem nagy szám, nincs benne semmi feltűnő, vagy látványos, nem tud kávét főzni, repülni vagy vízen járni. Egyszerűen csak minőségi.
Más Audikról ismerősek a lapos lámpák, de A3-ason most látjuk őket először
Minőségi a formája is, látszólag sosem változik, de nem mindegy, hogy a tervezőnek nincs ötlete, vagy a Porsche közelsége miatt pontosan tudja, mekkora értéket jelent a piacon, ha valami azonnal felismerhető, állandó színvonalat jelent és igényességet sugároz. Mert ezt a formát nem lehet csak úgy megrajzolni, néhány skiccel felvázolni vagy pár szóban elmesélni. Látni kell élőben, hosszan nézegetni, hogy ráérezzünk a profizmusára.
Így működik a Sportback Google Maps-et és Facebook-ot is tudó multimédiás rendszere
Ezt akkor értjük meg igazán, ha beülünk minimalista műszerfala mögé, amit egy hajszál választ el attól, hogy unalmasnak és semmitmondónak lássuk. De milyen erős ez a hajszál! Pár perc is elég, hogy felfedezzük a finomságokat, az ergonómiai tökéletességet, azokat a kidolgozott részleteket, amelyek kiemelik az Audit a középkategóriás mezőnyből. A totalcaros kollégával nem tudtunk betelni a csodás légbeömlővel és a kézi váltó gombjával.
Letisztult, elegáns és kivételes minőségű a beltér minden egyes eleme
Hasonlóan megkapó megoldás, hogy a műszerfalból kiemelkedő képernyő és a váltó mögé telepített kezelőfelület miatt az alacsonyan beépített műszerfalon újra annyi gomb lehet, mint évtizedekkel ezelőtt. Szép a szálcsiszolt hatású, háromszög alakban kiemelkedő dekorcsík és benne a kapcsolósor, alatta a szolid klímakonzollal. Megérdemelné, hogy tananyag legyen a formatervező suliban, akárcsak a nyomkodási érzet. Nem hivalkodó, inkább szerethető, otthonos belső ez.
Finoman kattanó gyűrűvel lehet nyitni-zárni a szellőzőt, közepe gumiágyon mozog
Azért is érezzük egy kicsit klubszobásnak, mert nem olyan nagyon tágas, de nyomasztónak sem nevezném. A remek ülés és hozzá a kormány jól variálható, szokás szerint jók a tükrök, nem takarnak az oszlopok, csak az utasok töltik ki benne a maguk helyét, passzentosan ülnek. Ezért is volt szükség a Sportback-re, ami mindig jobban fogyott a háromajtósnál. Többet is tud plusz két ajtónál, mert hosszabb a tengelytávja és nagyobb a csomagtartója is.
Csodás, lámpaernyő alakú, maratott váltógomb, tapipad és elektromos kézifék
3,5 centivel toldották meg az MQB platform variálható padlóját, ez tényleg érezhető a hátsó sorban, két átlagos felnőtt gond nélkül elfér, magasabbak sem fogják "Ott vagyunk már?" kérdéssel zargatni a sofőrt. Raktere 15 literrel 380-ra bővült, nem a világ, de szép tőle, ha már több mint félmillió forint felárat kell a tetősínjéről felismerhető Sportback-ért fizetni. De nem csak felfelé, lefelé is bővült a kínálat, a praktikusabb kivitel alapmotorja 1,2 literes.
Nem kategóriabajnok a 380 literes raktér, de duplafenekű, jól pakolható és bővíthető
Amikor Gulyás Péter kollégám először vezette a vadonatúj A3-ast, és mindent összegyűjtött róla, nem írhatta le, milyen a 105 lóerős 1.2 TFSi motorral. A Cote D'Azure-re és a Monte Carlo körüli hegyekbe szervezett tesztvezetés fénypontja volt a látszólag nevetséges változat meghajtása, de mindjárt komolyabban veszi az ember a kis turbóst, ha tudja, hogy az alapmodell alig nyom többet 1,2 tonnánál, akárcsak az első generáció.
Kb. 5,8 millió forinttól indul az A3 Sportback 105 lóerős 1.2 TFSi turbómotorral
(Még több gyári fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Különösen azért áll meg az összehasonlítás, mert a legerősebb kivitelben, a 184 lóerős 2.0 TDI quattróban ültünk előbb. Mivel csak a békésen guruló délutáni forgalomban, a parti úton vezethettük, nem jött ki az igényesebb, független hátsó felfüggesztés és az összkerékhajtás előnye, annyit éreztünk, hogy a gázpedál érintésére is kirántja a motor a világból Audinkat, mégis a brutális fékek miatt döntöttünk úgy, hogy ez ide már túl sok.
S-Line csomaggal egyszerre dögös és félelmetes, a 2.0 TDI motor 4000-ig bivalyerős
Ki voltunk éhezve a skála túlóldalára, nem vártunk sokat tőle, de óriásit csalódtunk. Pozitívan. Eddig is a piac egyik legjobb motorjának tartottam az 1.2 TSI-t, de amit az A3 Sportback-ben produkált, azzal erősen megkérdőjelezi a sokkal erősebb motorok létjogosultságát. A könnyű karosszéria szinte felszabadul a kis blokkal az orrában, dinamikusan mozog, fürgén indul, van gázreakció, ügyesen fordul, a szűk kanyarokat is jól tűri kis kerekestül, csatolt lengőkarostul.
Cikkajánló |
Bár a DSG váltó sem ma kezdte a szakmát - akárcsak Mucsi Zoltán a villanyszerelést - most a kézivel esett jobban a szerpentinezés. Ahol persze kettesig vissza kellett lépkedni a puhán és precízen járó karral, de egy percig sem éreztük, hogy erőn felülit kérnénk tőle. Érezhetően úgy hangolták, hogy hozza a kötelezőt. Nem úgy, mint egy alapmotor szokta, hanem ahogy egy autótól elvárjuk, amiért 5,8 millió forintot tettünk le az asztalra.
Sokat ér ez a szócska, de az A3 Sportback nélküle is meggyőző, minőségi termék
Amit persze könnyen feltornázhatunk, ha megrendelünk mindent, amit jelenleg egy A3 Sportback tudhat. Van adaptív tempomat, sávtartó elektronika és táblafelismerő. Fel tudja olvasni az üzeneteket és a tapipadon keresztül is utasítható, amit nem a parkban, hanem az MMI rendszer kezelőgombjának tetején kell keresni. Ezen keresztül a betűket kézzel írva is megmondhatjuk, hova akarunk menni, de akár wi-fire csatlakozva is böngészhetünk.
Csak majdnem ugyanazt tudja, mint a Golf, 200 ezer forinttal drágábban is adják
Nem csak a hatfős motorkínálat java, hanem a hamarosan érkező szedán is magyar lesz, gyártása jövőre indul. Utána is lesz mivel előrukkolni, mert jön a kabrió, a konnektoros hibrid és valamikor a modellciklus vége felé az új RS3-as is. Addig azonban még sok dolga lesz az A3-asnak, le kell nyomnia friss ellenfeleit, elsősorban az új Mercedes A osztályt. Hogy ez mennyire lesz nehéz, majd kiderül, a győri Audin biztosan nem múlik majd a siker.