Úgy tűnik a hazai céges gépjárművásárlások az idei évben sem követték az európai trendet: míg Magyarországon az újautó-vásárlók 70 százaléka cég, és csak 30 százaléka magánszemély, addig Európa más országaiban ez az arány pont fordított. A hazai autópiac szereplői szerint ez utóbbi lenne ideális itthon is."A kereskedelem számára fontos magánvásárlók továbbra sem kerültek elő. Mivel a céges gépjárműpiac Budapestre koncentrálódik, a vidéki márkakereskedők helyzete rendkívül nehéz, mert az általuk értékesített mennyiség nagyon alacsony, sok helyen a heti egy darabot sem éri el" - mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke, aki szerint az idei év utolsó negyedévében már nem csökken a gépjárműeladások száma, sőt 12-15 százalékos növekedésre is számítanak a személyautó piacon.
Kedvezőbb hitelekre lenne szükség
A 70-30 százalékos arány a céges-magánvásárlók között akkor változhat a magánvásárlók javára, ha megfelelő finanszírozási formákhoz juthatnak hozzá, és a javuló gazdasági helyzet és hangulat is kedvez majd az új autó vásárlásnak. Az MGE elnöke elmondta, hogy az új autó piac fellendítésének érdekében piacélénkítő gazdasági intézkedések mellett inkább a legális gazdaság versenyképességét helyreállító intézkedéseket várnak - elsősorban azt, hogy a kormány határozottabban lépjen fel az egyre burjánzó feketegazdaság ellen. A személyautókon túl a kishaszonjármű piactól a tavalyihoz hasonló eredményt vár az egyesület, a nagyhaszonjárműpiac enyhe emelkedést mutat a tavalyi jó év után.
Örök sláger a Skoda Octavia
Az eddigi eladási adatok alapján úgy tűnik az év idáig legkedveltebb cégautó típusai a Skoda Octavia, a Ford Focus, az Opel Astra és a Ford Mondeo. A 2012-es magán és céges vásárlásokból összesített, országos értékesítési adatok alapján is a Skoda és a Ford egy-egy típusa vezet, a harmadik helyen a Suzuki Swift áll.
Régóta várt siker a Suzukinál: 1534 darab Swiftet sikerült elpasszolni, több mint félszáz cégekhez került
Az Európában piacvezető Volkswagen Golf nálunk idén egyelőre nem fért be az első ötbe, a kontinensen magasan legtöbbet értékesítő Volkswagen Magyarországon a negyedik helyig jutott a márkák versenyében. Európa tizenkét országában is optimisták a nagy flottával rendelkező cégek döntéshozói. A Corporate Vehicle Observatory (CVO), Céges Gépjárműstatisztikák Intézete a flották növekedését prognosztizálja az elkövetkező három évre. A 100-nál több főt foglalkoztató vállalatok vezetőinek egynegyede is ezen a véleményen volt, és mindössze 6 százalékuk számít visszaesésre.
Az optimista várakozásokról tanúskodik az is, hogy idén az Európában megkérdezett flottatulajdonosok a tavalyihoz képest kétszer akkora számban (35%) emelték ki, hogy a cégautó nem csak munkaeszköz vállalatuknál, hanem jelentős szerepe van az értékes munkaerő motiválásában és megtartásában. Ezen vélemények alapján úgy tűnik tehát, hogy a vállalati gépjárművek vásárlása hosszú távon biztosított.
A teljes költséget nézik az egyre spórolósabb cégek
Az Arval Magyarország Kft. ügyvezető igazgatóját arról kérdeztük, hogy az egyik legnagyobb hazai flottakezelő cégként, hogyan látják, mire van igény jelent pillanatban a magyar autópiacon. Tekse Kálmán szerint flottájukban csupán egy kis szeletet képviselnek a prémium autók, de ezek beszerzése és cseréje folyamatos. A kis- és középkategóriás személyautók teszik ki flottájuk nagyobb részét, ahol szembeötlő a kisebb hengerűrtartalmú motorok megjelenése és ahol a takarékosság is erőteljesebben jelentkezik (például a felszereltség kiválasztásánál).
Az ügyvezető véleménye, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben, ahol a vállalatok nem tudnak még rövidtávon sem tervezni, nem várható el, hogy nagyobb értékű beruházásokat hajtsanak végre. Így a gépjárműbeszerzések is limitált szinten maradnak majd a 2008-as "békeévhez" képest. Az adójogszabályok teljes körű letisztázása és publikálása (például a tartós bérlet esetén az ÁFA visszaigénylés alapjának meghatározása) azonban segíthet a gépjárműpiac fellendülésében. Flottakezelőként úgy látja, hogy a cégek igényei jelentősen megváltoztak. Ma már legfőképp a TCO (Total Cost of Ownership), azaz a teljes birtoklási költség a mérvadó.
A Ford Focus az előző szériával tarolt, de a mostani sem megy rosszul. 1422 darabot vettek a cégek ebből a típusból idén
A TCO-ban az üzemanyag fogyasztástól, a maradványértéken keresztül minden a gépjármű üzemeltetéséhez kapcsolódó költség megtalálható az adókat is ideértve. Ez minden márkára és modellre kiszámolható, így az ügyfelek egy összehasonlítható és mérhető mutatószámmal rendelkeznek a racionális döntéshez. Ez alapján úgy látják, hogy az imázs és egyéb külsőségek a háttérbe szorulnak, a színtiszta gazdasági számításokhoz képest. A flottás piacon eddig nem jeleskedő, nagy volument elérni kívánó feltörekvő márkáknak - Kia, Hyundai, Chevrolet is van esélye: mivel az említett TCO számítások alapján versenyképesek a kedvelt flottamárkákhoz képest. Az említett márkák nagy lendülettel nyitnak a flottapiac irányába, ami jelentősen kedvez az ügyfeleknek - fejtette ki az Arval Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
Lassan növekvő piac A Datahouse autópiaci adatszolgáltató adatai szerint 2012. októberében 4047 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 15,3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az első tíz hónapban, tehát januártól októberig 16,2 százalékkal 43 369-re nőtt az új autók száma. Októberben 843 új kishaszonjármű került forgalomba, 9,7 százalékkal kevesebb, mint 2011 azonos hónapjában. Január és október között a forgalomba helyezett új kishaszonjárművek száma 5,5 százalékkal 8914-re nőtt. A céges autóvásárlások januártól októberig terjedő időszakban mindvégig nagyjából 70-30 százalékos arányban mozogtak. Áprilisban vásárolták a legkevesebb személygépkocsit, a legjobb hónap pedig a június volt, amikor az összeladás (céges és magánszemély együtt), majdnem elérte az ötezres számot. A kishaszonjárművek vevői 95 százalékban cégek voltak. Legnépszerűbb céges típusok 2012. 01 - 10 időszakban
Forrás: Datahouse |