Csak a hevederes rögzítés ér valamit, a gumipók vagy a madzag ütközésnél szétszakad, és dől a fa...
Valahogy úgyis hazajutunk vele. Rendszerint ilyen egyszerű a karácsonyfa-hazaszállítás mottója, az ünnepi készülődés közepette a transzfer huszadrangú kérdésnek tűnik az ajándékok beszerzése, a díszvacsora receptje és a rokonlátogatás koreográfiája mellett. Vannak olyan sofőrök, akik spárgával próbálják több-kevesebb sikerrel tetőhöz rögzíteni a fát, mások látómezejét a hátradöntött anyósülésen egy csinos nordmannnfenyő takarja ki. Egy vészfékezés, vagy rosszabb esetben baleset azonban igencsak ünneprontó következményekkel járhat, amihez érdemes felidéznünk a Német Autóklub (ADAC) töréstesztjét.
Mint a német nyelven kommentált videóból látható, az első kísérletnél gumipókokkal rögzítették a behálózott fát a csupasz próbakarosszéria tetejére, majd azt felgyorsították 50 km/h-s sebességre. Ezután olyan erővel fékezték le, mintha a jármű falba csapódott volna, mire a fenyő a rögzítő gumikat letépve elszállt. A 30 kilós fa hirtelen 750 kilós lövedékké változott, és ráfutásos balesetnél az elöl haladó autó hátsó ablakán, frontális karambolnál pedig a szembejövő szélvédőjén behatolva végezhetett volna halálos pusztítást. Egy zebra előtti vészfékezésnél kisebb nehézségi gyorsulást ért volna el, de a gyalogosok védtelensége miatt itt is életveszélyes sérüléseket okozhatott volna, a gumipók tehát nem állta ki a próbát.
Csak behálózva és törzzsel előre szabad fenyőt szállítani a tetőn. Fontos, hogy legyen kereszttartó
Arra, hogy milyen eszköz alkalmas a biztonságos szállításra, a második kísérlet világított rá. Ekkor profi rakományrögzítővel kötözték le a fát, természetesen az előző forgatókönyv szerint: a törzs nézett előre (így nem kapna bele az ágakba a menetszél), többször átfűzték körülötte a hevedert. Természetesen racsnival húzták szorosra a szalagot, és láss csodát, a profi rendszer kiállta az 50 km/h-s becsapódást. A videón jó látszik, milyen erők hatottak a fenyőfára, a csúcsa el is emelkedett egy pillanatra, de nem tudott szabadulni a heveder öleléséből. Persze a stabil rögzítéshez arra is szükség volt, hogy legyen két kereszttartó a kocsi tetején, önmagukban a hosszanti tetősínek általában nem elegendőek.
Ha túllóg a kocsin, meg kell jelölni a fa csúcsát. A csomagtérajtóval is rögzíthető elmozdulás ellen
Sokan azt a megoldást választják, hogy az utastérben helyezik el a fát, ami elsősorban a kisebb termetűeknél - vagy a tágasabb autóknál - könnyen járható út. Vészfékezésnél vagy belesetnél azonban odabent is súlyos sérüléseket okozhat az elszabaduló tömeg, ami ellen a kombik és egyterűek térelválasztó hálója sem nyújt mindig megfelelő védelmet (más tészta a masszív, de ritkán előforduló rács). Ezért a törzset toljuk előre a háttámla vagy bővített raktér esetében a felhajtott ülőlap széléig, és a rögzítsük a fát a csomagtartó padlójához. Persze régebbi autókon elvétve fordulnak elő kihajtható rögzítőszemek, de némi keresgéléssel általában lehet találni valami átfűzhető, fix pontot az ülésmechanizmus vagy a hátfal környékén. Ha nyitott csomagtérajtóval megyünk, erre akár a zárszerkezet és a vonószem vagy -horog is alkalmas lehet. Csak ilyen esetben ne feledjünk piros rongyot kötni a túlságosan kilógó favégre, amíg hazavisszük, hogy aztán otthon kerüljön fel rá a végleges csúcsdísz.