A frissített Verso 20 milliméterrel hosszabb a kifutó modellnél, ennyit jelent az új első és hátsó rész
(A képre kattintva galéria nyílik!)
Haha, még hogy a kompakt egyterűek családi autók! Pontosabban azok, de nem teljesen abban a formában, ahogy én azt elképzeltem. Ezt tipikusan olyan szegmensnek gondoltam, ahol vásárlás előtt összeül a család, oszt, szoroz, vonalzóval méreget és aztán dönt, hogy melyik gyártó melyik modellje tetszik leginkább és felel meg leginkább az igényeknek. Na, ehhez képest az a helyzet, hogy Európában a kompakt egyterűek hatvan százalékát flottában értékesítik. Ilyen arányra soha nem gondoltam volna, már csak ezért is érdemes volt elutazni a frissített Toyota Verso franciaországi menetpróbájára.
A Verso a kategória liblingjei közé tartozik Magyarországon, 2010-ben harmadik, tavaly második volt az értékesítésben, a kettő között pedig a szegmens első helyét csípte meg. Dobogós helyet nem kell magyarázni, de lehet még tovább javítani a minőségen, a faceliftre nem is adhatott volna jobb alkalmat az új Auris megjelenése.
Összesen 470 új alkatrésze van a Versónak, ezek hatvan százaléka látható helyen
A Verso nem változott sokat, éppen csak annyit, hogy elölről simán össze lehessen téveszteni az Aurisszal, szépen belesimították az aktuális arculatba. De ez nem úgy van ám, hogy csak úgy piff-puff lecserélnek néhány elemet és kész az új autó, rá kell az ilyesmire készülni. A frissített, Törökországban összeszerelt Versót a Toyota Nizza melletti formatervezési központja rajzolta meg, Brüsszelben pedig a technika csiszolásán dolgoztak a mérnökök.
Pár napig találgathattam volna, amíg eltalálom, hogy a frissített Versónak 470 új alkatrésze van, ezek hatvan százaléka látható, a maradék rejtett. Matekból buktam is gimiben, szóval a számokat nem szeretem igazán, amit én látok a Versóban, az egy pofás, az elődjénél sokkal fiatalosabb benyomást keltő egyterű. Lehet, hogy úgy néz ki, mint az Auris, de sokkal praktikusabb, mert nem spóroltak a fejtérrel és akár hét személy szállítására is alkalmas. Jó, utóbbi továbbra is kompromisszumokkal értendő, de soha nem állította senki, hogy ezeken a pótüléseken felnőttek is kényelmesek utazhatnak Budapesttől Hamburgig.
Fiatalosabb lett, de jellegében nem változott a Verso, jól használható családi autó
A Verso megőrizte minden előnyét, ugyanakkora hely van benne, mint volt, csak kicsit látványosabbak a dekorbetétek, jobb minőségűek az anyagok. A műszerfal teteje párnázott, jellemzően csak nem zavaró helyeken kemények a műanyagok, de én az ajtókárpitok tetejét azért puhítottam volna, könyöklőnek alkalmatlanok. A váltó fent, a középkonzolon türemkedik ki, utas és vezető térde egyaránt neki-nekikoppan ennek a púpnak, de lehet, hogy csak a kanyargós nizzai utak tehettek róla. Azért az furcsa, hogy az USB-csatlakozót a váltótól lejjebb, az utas bal térde alatt helyezték el, ide menet közben senki nem fog bedugdosni veszélyesen kiálló pendrive-ot. Frissült a navigáció, kicsivel jobb a minőségérzet, de a Versóba beülve senki nem fog infarktust kapni az izgalomtól.
Tisztább, takarékosabb lett a kétliteres dízel, finomabban is jár. Lehetne teleszkópos a géptető
A felfüggesztések áthangolásával és a karosszéria-merevség 18 százalékos növelésével a sportosabb apukák kedvében próbáltak járni. Nem billeg az autó, de a kétszázadik körforgalmon való áthömpölygés azért igazolta, hogy a Verso nem sportautó, de amire kitalálták, arra tökéletesen alkalmas. A továbbcsiszolt kormányzás nem túlszervózott, de visszajelzést sem ad sokat, tökéletesen izgalommentes. Mint egy Toyota.
Új dekorbetétekkel dobták fel az utasteret, a navigáció fejlettebb lett
A tükrök, szigetelések és ablakok áttervezésének köszönhetően a Verso érezhetően csendesebb elődjénél, a kétliteres dízelmotorból alapjáraton szinte semmit nem hallani a kabinban. Kulturált utazótempóig a szélzaj sem válik zavaróvá, csak autópályán kell emelni a beszélgetés vagy a rádió hangerején. A kétliteres, 124 lóerős dízel egyébként takarékosabb lett, 5,3 helyett csak 4,9 litert fogyaszt száz kilométerenként (a menetpróbán 7,4 litert jelzett a fedélzeti számítógép), szén-dioxid-kibocsátása 10 grammal csökkent. Átdolgozták a turbófeltöltőt, ettől állítólag élénkebb lett a gázreakció, de ezt emlékezetből sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom. Nagyon érezhető viszont, hogy a takarékosság miatt hosszúak lettek a fokozatok, kanyargós szerpentinen jobb ki sem venni harmadikból a hatfokozatú, jól kapcsolható váltót.
A kétliteres dízel mellett a Verso a 150 és 177 lóerős 2,2 literes dízellel, valamint 132 lóerős 1,6-os és 147 lóerős 1,8-as benzinessel is rendelhető (utóbbi akár CVT-váltóval). Számomra hihetetlen, de rengetegen vannak, akik benzinmotorral veszik meg a Versót, 48 százalék a benzinesek részaránya a flottában. És az ötüléses alapverziónak is van értelme, a hét ülés-öt ülés versenyben csak 55:45 állás, hát ezt sem gondoltam volna.
A második sor az igények szerint tologatható, a lábtér leghátsó állásban pont elég
Itthon februárban kezdődik az értékesítés, az ötüléses, 1,6-os alapmodell ára 4,99 millió forint. A harmadik üléssor felára 230 ezer forint, a legolcsóbb dízelért - szintén öt üléssel - 5,89 millió forintot kell fizetni. Az Active felszereltségi szinttől 160 ezer forintért rendelhető a navigáció, az alapfelszerelés - többek között - ESP-t, nappali fényt és manuális klímát tartalmaz. Flottás ügyfeleknek Limited néven készül külön csomag ülésfűtéssel, parkolóradarral és egyebekkel.
A frissített Verso hibátlanul megoldott házi feladat, igazából semmi több. De pont ez kellett neki.
Műszaki adatok - Toyota Verso 2.0 D-4D |