"Volt egy három-négy éves időszak, amikor ebből éltek a kereskedők, mára viszont jelentéktelen szintre csökkent a visszavett autók száma a használtpiacon" - mondta Várkonyi Gábor autóvásárlási tanácsadó a banki visszavett autókról. "Hiú ábránd abban reménykedni, hogy ezek az autók makulátlan állapotúak, mivel a részletek elmaradása miatti első finanszírozói jelzéstől a visszavételig fél év is eltelhet. Jellemzően az elhanyagolt járművek jutnak el a magánvásárlók számára is nyilvános árverésekig, a jobb állapotúakat a jó kapcsolatokkal rendelkező kereskedők előre kimazsolázzák maguknak."
Akinek a törlesztőrészletekre nincs pénze, az jellemzően állagmegóvására és szervizelésére sem költ a visszavételig. Persze elképzelhető olyan eset is, hogy egy viszonylag frissen vásárolt autó, mondjuk, céges, csőd miatt kerül vissza a finanszírozóhoz, használóinak pedig a visszavételig nincs idejük lelakni. "A jó állapotú visszavett autók a teljes állomány körülbelül három-négy százalékát teszik ki, és azok nem is voltak sokkal olcsóbbak, mint egy normális, a piacon fellelhető, azonos típusú használt autó - tette hozzá Várkonyi.
Nagyságrendileg: ha egy jó állapotú, valóban rendszeresen karbantartott kisautó 1,5 millió forintba kerül a piacon, akkor egy finanszírozótól lelakottan, esetleg pótkulcs nélkül kb. 1,1 millióért lehet megvenni ugyanezt. A különbözetet biztosan el kell költeni a hiányosságok kijavítására, de akár többet is" aki szerint a visszavett autók két nagyobb típusát lehet megkülönböztetni.
Várkonyi szerint két alapítpus van. "Vannak, amelyeket tízéves hitelre vettek, és - mondjuk - három-négy-öt év után kerültek vissza a finanszírozóhoz. Aztán vannak azok a luxusautók, amelyek külföldről jöttek 300 ezer kilométerrel, lelakottan, de agyonextrázva. Ezekkel visszatekerés után át lehetett verni a bankot, mert hiába értek állapotuk alapján kétmilliót, a sok extra miatt az Eurotax-ár felugrott hárommillióra, így erre lehetett felvenni a hitelt. Aki megvett kétmillióért egy ilyen 'luxusautót', annak még ugyanennyit el kellett volna költenie arra, hogy normális állapotba kerüljön, de ehelyett még a törlesztőt sem tudta fizetni. Ezekkel az autókkal semmit nem lehet kezdeni, a prémiummodellek nagy része pedig ilyen a bankok kínálatában. Ilyet csak akkor szabad megvenni, ha az előéletet tanúsító teljes szervizdokumentációval rendelkezik, ez viszont nagyon ritka."
A hirdetések között alig találni visszavett autókat
A magyarországi használtautó-kínálat közel 80 százalékát lefedő, jelenleg 76 ezer autót kínáló Használtautó.hu weboldalon jelenleg csupán 2-300 visszavett autó szerepel. (Azért csak ennyi, mert egyrészt a bankok inkább a saját oldalaikon vagy a Visszavett.hu-n hirdetnek, másrészt az ilyen autók nagy része már nem közvetlenül a bank, hanem a viszonteladó kereskedők hirdetéseként kerülnek fel a Használtautó.hu kínálatába.)
A jelenleg kínált, 900 darab, hitelátvállalással hirdetett autó 58 százalékát 0 forinttal hirdették meg, közel tíz százalékuk esetében pedig külön előre fel is ajánlottak egy további, akár milliós nagyságrendű összeget is a vásárlónak. Alternatív megoldásként plusz féléves vagy egyéves törlesztőrészlet-fizetést szokás még bevállalni ilyen esetekben" - mondta Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. Szemezgettünk a hirdetésekben, az egyikben például 3,9 millió forintot kell visszafizetni a banknak egy 2008-as Opel Astráért, amihez 300 ezerrel járul hozzá az eladó. Viszont egy hasonló 2008-as Astrát 1,3-1,7 millióért kínálnak - vagyis a visszafizetendő hitelnek a felét sem éri el az értéke.
Autót a NAV-tól fél áron Az adófizetésnél is rosszabb élmény, ha az adóhivatal nem kér vagy csekket küld, hanem figyelmeztetések és eredménytelen felszólítások után jön és foglal. A NAV a lefoglalt ingatlanokat és ingóságokat, köztük a járműveket, árverésre bocsátja. Ezeken az aukciókon a becsérték felét határozzák meg minimálárként, vagyis akár fél áron is vehetünk kocsit. Egy korábbi cikkünkben bemutattuk, hogy bár a lehetőség csábítónak tűnik, a kínálat nagyrészt törött, nem indítható, esetleg forgalomból kivont járművekből áll, a helyzet az azóta eltelt két év alatt sem változott. Időről időre felbukkannak ugyan jó állapotú autók a kínálatban, ezek ára azonban a licitálás során szinte garantáltan eléri a piaci értéket. Ezeket az aukciókat azok is figyelik, akik az autókból élnek, így kár abban reménykedni, hogy egy meghirdetett tételt csak mi vettünk észre. "A banki visszavételtől a NAV-os eljárás abban különbözik, hogy a hivatal meglepetésszerűen foglalja le az autót, nincs átmeneti néhány hónap, vagyis nem lehet (szándékosan) lelakni az autót" - magyarázza Várkonyi. "A tapasztalatok szerint a jobb autóknál a licit elszalad egy reális piaci árig." "Az elektronikusan árverezett járművek iránt jelentős az érdeklődés" - áll a NAV [origo]-hoz eljuttatott közleményében. "A 2011. évben az 1877 meghirdetett tételből több mint 80 százalék sikeresen fejeződött be. Egy-egy árverésen átlagosan öt ajánlattevő átlagosan tíz ajánlatot tett. A becsérték megállapításáról a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény rendelkezik, e szerint a végrehajtó foglaláskor becsléssel megállapítja a lefoglalt ingóság becsértékét, a jármű forgalmi árának figyelembevételével. A becsérték megállapításával szemben az adós, illetve akinek jogát, jogos érdekét sérti, kifogással élhet, amit a másodfokú adóhatóság bírál el." |
Egyre kevesebb a visszavett autó
Lévai Gábor, a Magyar Lízing Szövetség főtitkára szerint a válság óta 2010 első negyedévében került vissza a legtöbb visszavett banki autó (egy évre vetítve 30 ezer), azóta a visszavételek száma évi 20-25 ezerre állt be az éves szinten bő 400 ezres használtpiacon. Véleménye szerint ma már nem annyira jellemző, hogy elhanyagolva, esetleg rongálva, értékes alkatrészektől megfosztva kapja vissza a finanszírozó az autót, egyre többször fordul elő, hogy hosszú, 4-5 éves használat után veszik vissza a bankok az adott járművet, amelyeket rendszeresen karbantartottak. Hasonló tapasztalatai vannak a Merkantil Banknak is, a rongálás nem jellemző náluk sem. A legtöbb bank kereskedéseknek, árverésen értékesíti az autókat. A kereskedőknek óvadékot kell letenniük a licit előtt, ez jelenti a garanciát arra nézve, hogy azt az autót, amelyre licitáltak, valóban ki is fogják fizetni. Ez elsősorban az elektronikus, internetes licitekre igaz, a magánszemélyek inkább egy konkrét helyen megrendezett, ún. fizikai liciten vehetnek autót, ahol egy helyen összegyűjtik a kínálatot, így élőben is meg lehet tekinteni a portékákat.
Egyes finanszírozók a saját weboldalukon, magánvevőknek is kínálnak visszavett autókat, mint például a piac egyik legnagyobb szereplője, az OTP-hez tartozó Merkantil Bank. Oldalukon bárki licitálhat a jelenleg 226 darab visszavett autóra, a kínálat a 45 ezer forintos Ford Escorttól a négymilliós Skoda Superbig terjed, de jellemzően kisautókból, Suzukikból áll a flotta. A Merkantilnál 4-6 hónap telik el az első felszólítás és a tényleges behajtás között.
Egy nyolcéves autó már eladhatatlan
Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének elnöke is úgy véli, a magánvevők nagyon nehezen kerülhetnek a jó vételek közelébe, mivel a finanszírozók főleg kereskedőcégeket versenyeztetnek az autókért. De véleménye szerint a magánvásárlóknak nem is érdemes visszavett autót venniük, mert egyrészt csak ritka esetben nyílik mód próbaútra (a Merkantilnál ez pont nem így van), másrészt szerinte jellemzően a hasonló, normál használt autókhoz képest jelentkező árelőny nem elég arra, hogy megfelelő állapotúra hozzák fel a sokszor elhanyagolt, nem ritkán törött visszavett autókat.
Ha már biztos az autó elvesztése, a tulajdonosok nem költenek szervizre, így rongálás nélkül is gyorsan romolhat az autó állapota. Azonban a visszavett autóknál egy komoly előny is jelentkezik a kedvező vételáron felül: a finanszírozók részletes felmérést készítenek az autókról, amelyben a lemezvastagságtól kezdve az utastér és a motor állapotán át a fényezés mikronvastagságú hibáin át sok mindent előre látni lehet.
Fojt szerint csökkenő tendenciát mutat a visszavett autók száma, de a teljes használtpiacon belüli részesedésük többé-kevésbé állandó, ami csak annak tudható be, hogy a teljes piac is szűkül (2011-ben 445 ezer használt autó cserélt gazdát, 2012-ben 418 ezer). Az MGOSZ elnöke szerint a 8 évnél idősebb használt autók gyakorlatilag eladhatatlanok, a vevők 6-7 éves korig és 100-150 ezer kilométeres futásteljesítményig keresnek maguknak autót.
Mi tegyünk, ha nem tudunk fizetni? Sokan euróban vagy svájci frankban adósodtak el, mivel az árfolyamváltozás 30-40 százalékkal emelte meg a törlesztőket. Aki nem tudja fizetni a terheket, a legjobban akkor jár, ha minél hamarabb megszabadul az autótól. Ez még akkor is igaz, ha nagy valószínűség szerint csak jóval kevesebbet kap majd érte, mint amekkora a hitele. Ha ennyiért elmegy az autó, akkor legalább ennyit előtörleszthet a banknál, és egyből csökken a törlesztőrészlet. Nem egy kedvező megoldás, de legalább a fojtogató törlesztés könnyebbé válik, igaz, rendkívül rossz lehet egy olyan autóért fizetni, amit már más használ. Hasonló megoldás, hogy a finanszírozó behajtókkal visszaveteti az autót, az árát pedig levonják a tartozásból; viszont aligha fog kedvezőbb árat adni a bank, mint amit a piacon kaphat érte a hiteles. Megvárni, amíg a bank jön az autóért, nem éri meg, mert a behajtás, átvizsgálás (igazságügyi szakértővel), tárolás és értékesítés költségeit is az ügyfélnek kell állnia, csak az utóbbi kiteszi az értékének 1-2 százalékát. A Merkantil Bank Zrt. a behajtásért 12 ezer forint + áfát számol föl, ezen felül a szállításért átlagosan 30 ezret. Persze, ha az ügyfél maga viszi be az autót a telephelyre, ez megspórolható. Ráadásul a bankok csak akkor vonják le a tartozásból az autó árát, ha sikerült eladniuk. Ez autótól függően akár hosszú idő is lehet, addig viszont tovább kell fizetni. Tehát a bebukott autóhitellel senki nem jár jól. Az ügyfél azért, mert az autó mellett akár jelentős nagyságú, kezdő- és törlesztőrészletre fordított pénzösszeget is veszít, a finanszírozó pedig azért, mert nagy valószínűséggel soha nem jut hozzá ahhoz az összeghez, amellyel a kölcsön folyósításakor számolt. Korábban, a nullaszázalékos kezdőrészletű hitelek fénykorában gyakori volt, hogy a visszavett autók értékesítéséből befolyt bevétel a tőketartozásra sem volt elég. Éppen ezek miatt érdemes megpróbálni átalakítani a hitelt. Banktól függ, hogy belemennek-e, de lehet kérni futamidő-hosszabbítást, amivel a havi törlesztő csökkenthető, viszont így tovább kell fizetni a hitelt. Lehet kérni tőketörlesztési haladékot - ekkor csak a kamatokat fizeti egy ideig az ügyfél, igaz, így is hosszabb lesz a törlesztés. Vannak a piacon hitelkiváltó hitelek, amelyeket akkor érdemes megfontolni, ha kedvezőbb konstrukciót jelentenek a korábbinál. Mivel ma már nehéz hitelhez jutni, kiváltó hitelt találni is nehéz. |