Mit tud egy Swift egy jobb mobil árért?

Suzuki Swift 2 használt
Vágólapra másolva!
Már húszéves magyar Swiftet is találni a használt piacon, így nem az a kérdés, hogy hány kilométer van a kiszemelt példányban, hanem milyen állapotban van. Nem téved nagyot, aki egy olcsón fenntartható minimál autót keres, de érdemes alaposan átböngészni az óriási kínálatot, mert hiába olcsó az alkatrész, költeni erre is lehet.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]
A karosszéria nem rozsdásodik úgy, mint egy hasonló korú Opel

1992-ben gördült le az első hazai készítésű Swift az esztergomi gyár futószalagjáról. Ünnepélyes pillanat volt, mintha egyenesen Rockefeller költözött volna hazánkba, úgy tekintett egy ország a világ második legnagyobb Suzuki gyárára, amely biztos utat mutat a nyugati jólét irányába. Úgy alakult, hogy a felemelkedés ez eddig el, a Swift viszont megmaradt. 1999-es tesztautónk a harmadik modellfrissítésből való, amely íveltebb lökhárítókat, kör alakú ködlámpafészket és Suzuki emblémával ellátott hűtőrácsot kapott. A hátsó feliratok krómozott műanyagok, nem pedig matricák, beltere világosabb szürke és ettől a frissítéstől kezdve ezüstben is kapható, pont mint a képeken. Felszereltségét tekintve egy GLX-el van dolgunk, tehát légzsák, elektromos ablak, elektromos tükör és egyéb apróságok jelentik a luxust.

Hogy néz ki?

Az E Kadett és a harmadik generációs Civic kortársa, egy igazi népautó japán stílusban, semmi extra, semmi kiemelkedő, és ezzel nagyon finomak voltunk. A 80-as évek közepének szellemében, szélesebb lámpák, gömbölyded lekerekítések, a lámpákra boruló gépháztető jellemzi. Újkorában azért vagányabb volt, főleg a sportosabb kivitelek. Az autó talán legkarakteresebb - már ha lehet ilyet állítani egy régebbi Swifttel kapcsolatban - része a hátulja. Az ötödik ajtó íve oldalról nézve félholdszerűen visszakanyarodó, ami kifejezetten tetszetős. Igazi távol-keleti stílusú, jellegzetes és nagyméretű hátsó lámpával vértezték fel, amely megfelelő kontrasztot biztosít a hátsó ajtó és a lökhárító között. A háromajtós változatnál ez még egy fokkal harmonikusabb egységet alkot.

Forrás: [origo]
Keskeny ülések, földközeli üléspozíció. A kormány nem állítható

Műszaki tartalom

Azt mondják ezekről a régi Swiftekről, hogy félig szétesve is elmennek, ami nyilván túlzás, de van alapja. Jelen gyöngyszemünk 1298 köbcentis, négyhengeres, nyolcszelepes motort kapott. A négyhengeres említése nem üres helykitöltés, hiszen az alap ezres motorok háromhengeresek, így a hangjuk és az alapjárat necces, de irgalmatlan pörgős, ugyanakkor strapabíró motorok azok is. A 68 lóerős 1,3-as erőforrásunk kis megszokás után, könnyedén mozgatja a 810 kilós járgányt. A Swiftnél halmozottan érvényes, hogy a benzinmotort pörgetni kell, ugyanis 2500 alatt halott a motor, szinte semmi nyomaték nem áll rendelkezésre a maximálisan elérhető 99 newtonméterből. Fickósnak ezután sem nevezhető, de egészen 7000-ig lehet pörgetni, így már-már dinamikusnak tűnhet egy-egy jól kihúzatott gyorsítás. Átlagos vezetési stílus mellett 6 liter körül fogyaszt, ami a motor igénytelenségét is figyelembe véve, igencsak kívánatos tényező. Ez már két légzsákos, elektromos tükrös és ablakos verzió, ergo luxus Swift. Igaz az első ablakok gombjai ergonómiailag ritka rossz helyen, a kézifék mögött, a képzeletbeli kartámasz helyén találhatók. Érdekes, hogy a Sedan változatban, kulturált módon az ajtókba kerülhetett az ablakemelő gomb. Sajnálatos, hogy a légkondi, az utolsó lépcsőfok a full extra irányába, hiányzik, pedig egy forró nyári napon bárki szívesen beáldozná a villanyos tükröket, de még az ablakot is némi hűs szellőért cserébe.

Forrás: [origo]
Virsligumi, fura futómű, kanyarban mégis tart

Vezetési élmény?

Némi megszokást igényel az alacsony, már-már földközeli üléspozíció és az autó közvetlensége, ezért finoman kell bánni a gáz és kuplungpedálokkal. Ellenkező esetben rángatózás, bólogatás lesz az eredmény. A fék sem az a harapós fajta, taposni kell és időt adni neki, mint egy tartós kapcsolatnak. Kormányzása közvetlen, nem hiányzik a szervó, viszont az ötfokozatú váltója igazán öregautós jellemzőkkel bír. A hosszú váltóutak legalább segítenek rátalálni a cseppet sem egyértelmű fokozatokra. Szépen lehet vele haladni, a kellő fordulatszám-tartomány megválasztása és megszokása után. Azon azért ne csodálkozzunk, hogy lépten-nyomon megpróbálnak letolni az útról, bevágni elénk és egyéb módon érvényre juttatni a fölényüket a kedves autóstársak. Nálunk ennek hagyományai vannak, így idegeskedés helyett gondoljunk inkább arra, hogy valaki ettől talán jobban érzi magát.

Milyen benne utazni?

Az egyszerű utastérben a szürke az uralkodó szín. Az anyagok egy haszongépjármű komor, de strapabíró műanyagjait juttatják eszünkbe, csakhogy a régi Swift esetében ez csupán látszat, a legtöbb plasztik rendkívül kényes és könnyen karcolódik. Átlagos termettel hamar megtalálható a viszonylag kényelmes ülésbeállítás, a puha szivacsos anyagnak minimális az oldaltartása, érzésre kicsit olyan, mintha csak egy keskeny, de azért kényelmes irodai székben nyújtóznánk egyet.

Forrás: [origo]
Ingerszegény belső kialakítás. Digitális kvarcóra van, külső hőmérséklet kijelzés nincs

A Swift futóműve igazi talány, egy megfejthetetlen technológiai eredmény. Behelyettesítve a szekér és az autó szavakat, párhuzamban olyasvalami ez, mint a hiányzó láncszem a majom és az ember között. Az úttartása nem a legjobb, viszont érdekes módon a kanyarokban stabilabbnak tűnik, mint egyenes szakaszon. A kemény rugózástól ugyan kevésbé billeg, de a csodás magyarországi útviszonyok mellett, álltában nem ez jut először az eszünkbe pár kilométer megtétele után. A kisebb úthibákat a veséjében érzi az ember, viszont meglepő módon a komoly kátyúkat egész tisztességesen csillapítja. A zajszigetelésről kár sokat beszélni, mert nem nagyon létezik, 120 km/óráig azért ki lehet bírni valahogy, de e fölött már csak kiabálva lehet kommunikálni az utastársakkal. A 280 literes csomagtartó átlag alatti méretnek számít, még a kategórián belül is.

Forrás: [origo]
Itthon nincs olyan ember, aki ezzel a formával még nem találkozott

Megéri az árát?

A régi Swift olcsón megvásárolható, fillérekből fenntartható, mind üzemanyag fogyasztás, mind alkatrész szempontjából. Ezt a Swiftet a gazdája 33 000 kilométerrel vette 615 000 forintért, 2007-ben. Most 118 000 kilométer van benne és eddig a kipufogó kis szelelését kellett csupán hegeszteni, illetve a féltengelyeket cserélni. A jobboldali féltengelyt 25 000 forintért cserélték szereléssel együtt, (mert nem egyszerre adták meg magukat) míg a baloldalit grátisz cserélte a Suzuki a lengéscsillapító visszahívás alkalmával. 85 000 kilométer alatt sokat nem kellett rákölteni, pedig kapott rendesen az évek során. Vásárlás esetén, nagyjából teljesen mindegy milyen évjáratút választunk, hiszen félig szétesve is megy. Erről bármelyik autószerelőt meg lehet kérdezni, maximum megemlítik, hogy a nyolcszelepes motor megbízhatóbb. Ennél a típusnál kiemelkedően érvényes, hogy az állapot fontosabb, mint a kilométerállás.

Forrás: [origo]
Működik a hátsó ablaktörlő és az ablakmosó fúvóka, de a fűtés már megadta magát

Második autónak, fiataloknak vagy épp időseknek, kevés pénzből autót fenntartani vágyóknak tökéletes választás. Enyhén rothadó Swiftet már 100 000 forintért is vásárolhatunk, de 250 000 forinttól a tesztpéldánynak megfelelő évjáratú és felszereltségű változatot is ki lehet fogni. 700 000-forintért 2002-es évjáratú klímás, automataváltós, láthatóan keveset futott példányokat kínálnak. Aki olcsón szeretne autózni, nem zavarja az elavult forma és technika, és bevállalja, hogy nem egy életbiztosítás egy ilyennel autózni, annak jobbat el sem lehetne képzelni.

A tulaj véleménye

Sajnos totálkárosra törtem a Toyota Corollámat így kényszerűségből kellett egy olcsó és megbízható autó. A "Szuzit" egy Ford márkakereskedésben vettem, ahol korábban beszámították egy Ford árába. Szinte új volt. A hátsó ülésen még fólia óvta a kárpitot, és kb. 30 000 kilométert mutatott az óra. Ez mind remek, de végül azért döntöttem mellette, mert nulla százalék kezdő részlettel odaadták. Azóta már kifizettem, tehát nem minden nulla százalékra elhozott autóhitel bukott be. Egyszerűségét, strapabíró szerkezetét az elmúlt évek alatt nagyon megszerettem.

Ami tetszik:

  • minden reggel pöcre indul
  • egészen jól felszerelt (ABS, elektromos ablak, vonóhorog, stb.)
  • rövid távra kivételesen jó (hamar bemelegszik).
  • igénytelen, a javítási költségek nem magasak (és nem is kerül gyakran sor rá)

Ami nem tetszik

  • vezetés közben előnytelen testtartás (ez nem az ülés beállítás miatt van,egyszerűen a formája ilyen)
  • kicsi csomagtartó (amit egyéb szállítási megoldásokkal lehet pótolni)
  • könnyen kipörög az első kereke


Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1298 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/8. Teljesítmény: 50 kW (68 LE)/6000. Nyomaték: 99 Nm/3500. Sebességváltó: ötfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3745/1590/1350 mm. Tengelytáv: 2265 mm. Tömeg: 810 kg. Terhelhetőség: 500 kg. Csomagtartó térfogata: 250 l, lehajtott ülésekkel 900 l. Üzemanyagtartály térfogata: 40 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 13 s. Végsebesség: 165 km/h. Átlagfogyasztás: 5,9 l/100 km. Tesztfogyasztás: 6.0 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 141 g/km


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!