Ezt is kipipálták - Kia Carens-menetpróba

kia carens
Vágólapra másolva!
A felpuffadt Cee'd-re emlékeztető új Carens megérkezésével az utolsó olyan modell is eltűnik a Kia-szalonokból, amelyet a hátsó sarkokban dugdostak, mivel már az összeset az exaudis sztárdizájner, Peter Schreyer tervezte.
Vágólapra másolva!

Forrás: Kia
Csak a tengelytávja nőtt meg a Carensnek, de az jó alaposan, öt centiméterrel
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Az új Beetle és az első Audi TT formatervével híressé vált Peter Schreyer 2006 óta dolgozik a Kiánál, a gyártó utóbbi években elért sikerei - folyamatos két számjegyű növekedés a recesszióban is, öt év alatt megduplázott globális eladások - már egyértelműen neki is köszönhetők. Korábban ugyanis szinte elképzelhetetlen lett volna, hogy valaki csak a forma miatt döntsön egy Kia mellett, míg ma már ez teljesen normális, gondoljunk csak a futurisztikus Sportage-re, Optimára vagy akár csak a tavaly bemutatott második generációs Cee'dre. Akkora megbecsülés övezi a cégen belül az 59 éves németet, hogy tavaly decemberben egyenesen a Kia elnökévé nevezték ki (bár az irányítás megmaradt Hyoung-Keun Lee vezérigazgatónál), pedig korábban csak koreai töltött be ilyen magas vezetői posztot, ráadásul idén januártól már nemcsak a Kia, hanem a Hyundai formatervezési részlegét is rá bízták.

Forrás: Kia
Innen nézve karakteresnek nehéz lenne nevezni, de legalább minden vonala rendben van

Legutolsó munkája az Európában szinte ismeretlen Carens kompakt egyterű harmadik nemzedéke, amelynek olyan vetélytársakkal kell szembenéznie nálunk, mint a Renault Scénic, a Ford C-Max, az Opel Zafira vagy a Volkswagen Touran. Talán azért hagyta a végére, mert ez lehetett a legnagyobb kihívás, ugyanis az egyterűkből sosem könnyű valami vonzó, dinamikus formát kihozni. Az új Carens is megkapta a Kiák jellegzetes "üvöltő tigris" hűtőmaszkját, a hátra elnyúló fényszórókat és a feltűnésmentes, de tetszetős farrészt. Csak a krómszínű kilincseket kellene már elfelejteni, de egyszer talán ez az idő is eljön. Szokatlan egy modellváltásnál, de a 4,5 méteres buszlimuzin minden dimenziója kisebb lett pár centivel dobozszerűbb elődjéhez képest, a legtöbbet a magasságból csippentettek le, hogy valamivel sportosabbak legyenek az arányai. Egyedül a tengelytáv növekedett (öt centit), ami az előrébb tolt szélvédővel együtt a belső térkínálatnak tett jót.

Nincs rövid vagy hosszú változat, mint a Scénicből vagy a C-Max-ból, viszont 250 ezres felárért a Carens is kapható hét üléssel, igaz, a padlóból kihajtható két hátsón mintha kisebb lenne a hely, mint a vetélytársak többségében. Leghátul csak gyerekek férnek el a minimális fej- és lábtér miatt, és a bejutás is nehézkes, mert a középső sor szélső ülései nem billennek előre összecsukott állapotban. A középső üléssorban ezzel ellentétben fejedelmi a helykínálat, itt három különálló, csúsztatható, dönthető háttámlás, vízszintessé fektethető ülést találunk, de felhajtható asztalok és légbeömlők is vannak. Hét üléssel 103, öttel 536, kettővel 1694 literes a csomagtartó, ez elmarad a Renault Grand Scénic 208/702/2063 literétől, de ettől még nem nevezhető kevésnek. Okos, hogy a takarórolót el lehet rakni a padló alatti, neki szánt rekeszbe.

Forrás: Kia
Új kormánykereket terveztek a Carensnek, a tolatókamerás nagy navi felára borsos, 450 ezer forint

Amit a családok elvárnak egy kompakt egyterűtől, azt a Carens is tudja: remek a variálhatósága, mivel a vezetőülés kivételével minden ülés dönthető (így több mint két méter hosszú tárgyak is szállíthatók), az ülések alatt kihúzható fiókok, a második sorban padlóba rejtett rekeszek állnak rendelkezésre a hatalmas ajtózsebek és rengeteg pohártartó mellett. Elöl két szivargyújtó-csatlakozó is van az USB és jack csatlakozó mellett, a csomagtartóban kivehető elemlámpát rejtettek el, felárért fűthető kormánykerék, fűthető hátsó ülések, szellőztethető első ülések, és akár elektromosan meghosszabbítható első combtámasz is kérhető.

Könnyű kiigazodni a logikus, nagyon jó anyagokból épített műszerfalon, de valahogy még sincs meg benne az a prémiumautós érzés, amit a már-már Golf-szintű új Ceed'dtől kapunk. Az is eltér a főbb műszaki alapokat adó testvérmodelltől, hogy a kormány lapos szögben áll, az ülések magasabban vannak, a pedálokat inkább lefelé, mint előrenyújtott lábbal kell nyomni.

Pro Cee'd, a lapított

Forrás: Kia
A pro_ceedhez új színek is megjelentek, például a Techno Narancs

A monacói menetpróbán a Carens mellett kipróbálhattuk az új Pro Cee'det is, ami a Cee'd háromajtós változata. Ahogy az Opel Astra GTC-nél és a Renault Mégane Coupénél, itt sem csak a kettővel kevesebb ajtó jelenti a különbséget a normál ötajtós karosszériaváltozathoz képest, az A-oszlop mögött minden karosszériaelem új, a tető 4 centivel alacsonyabban húzódik, mások a hátsó lámpák, a B-oszlopot pedig 22 centivel hátrébb tolták. Éppen a hatalmas első ajtók miatt volt jó ötlet, hogy az első utasoknak egy műanyag kar előrehúzza az övet, így nem kell kényelmetlenül nyújtózkodni érte, annak azonban örültünk volna, ha a kényelmes első üléseket mélyebbre lehetett volna engedni. A régi Pro Cee'd csomagtartójához képest 40 literrel nagyobb, 380 literes üreget alakítottak ki a hátsó ülések mögött, de még meglepőbb, hogy az alacsony tető ellenére a hátsó sorban ugyanolyan jól el lehet férni, mint az ötajtósban, persze inkább a láb, mintsem a fejtér a kimagasló.

Forrás: Kia
Szemből csak a fényszórót a maszkkal összekötő krómkapocs árulja el, hogy ez egy pro_ceed

A motorkínálat megegyezik a kombiéval és az ötajtóséval, így a sportos karosszériát akár 1,4-es benzines és dízelmotorral is meg lehet majd vásárolni, azonban az 1,6-osok jobban illenek hozzá. Pár hónap múlva megjön a sportos GT változat is 1,6-os, 204 lóerős turbómotorral, amit az ötajtós is megkap. Mi sajnos csak a gyengébb szívó 1,6-ossal vezethettük, ami kellemesen, ha nem is túl sportosan mozgatta a kocsit, zömmel városban, dugóban, sok emelkedőn járva is alig kért többet nyolc liternél.

Vezetés közben az ötajtóshoz képest a legnagyobb különbséget a feszesebb futóműhangolás jelentette, ami különösen a hátsó tengely alkalmankénti felütéseiben jelentkezett, de a jobb úttartásban is érezhető volt. Elődjétől eltérően az új Pro Cee'det már a márciusi bevezetéskor sem próbálják sportos prémiumtermékként, a normál Cee'dnél drágábban eladni: ára pontosan annyi, mint az ötajtósnak, ennek ellenére nem valószínű, hogy jelentősen nőne a 10 százalék körüli részesedése a cee'd modellcsalád eladásaiból.




Forrás: Kia
Felnőtteknek túlságosan kicsi a leghátsó üléssor, a bejutás is nehézkes

Érezhetően nem arra tervezték a Carenst, hogy a szó klasszikus értelmében vezetési élményt nyújtson, főleg a kormánya tűnt nagyon lassúnak és szintetikusnak, elnyújtott kanyarokban állandó korrekciót követelt, a visszajelzések akkor sem jöttek meg, ha a háromféle rásegítésből a Sportot választottuk, ilyenkor csak nehezebb lett tekerni. Egyszerűbb a futómű, mint a Cee'dben, mivel hátul a többlengőkaros rendszert olcsóbb csatolt lengőkarokra cserélték, a hangolás meglehetősen lágy, de annyira azért nem, hogy zavaróan nagyot dőljön kanyarban a testes bódé. Bár pontos a váltó, jól adagolható a fék, és abszolút biztonságosak a menettulajdonságok, egy Ford C-Maxot vagy egy Mazda5-öst azért jobb vezetni, de ez elég kevés családnál jelent szempontot a vásárlásnál: ha hátul is ülnek, úgysem illik gyorsan menni.

Később elvittük még egy rövid körre a kétliteres, automataváltós benzinest, ami kellemes csalódást okozott: kormánya sokkal természetesebb hatást keltett, a motorja jó erőben volt, a 300 ezer forintba kerülő, kormányról is kapcsolható hatfokozatú hagyományos automataváltója pedig villámgyorsan pakolgatott a fokozatok között, csak a 12,8 literes városi fogyasztás tűnt soknak.

Forrás: Kia
Továbbra is kevés a tolóajtós kompakt egyterű, a Carens is a hagyományos ajtókra szavazott

Nem véletlen, hogy a kompakt egyterűeket szinte mindenki a takarékosabb dízelekkel veszi, nálunk a forgalmazás májusi kezdetekor a 115 lóerős CRDI-t 5,45 millió forintos akciós alapáron kínálják majd, ami abszolút versenyképes ajánlattá teszi, különösen a hét év garancia tudatában. Talán még jobb ajánlat a korszerű 1,6-os benzines, amely ugyan kisebb nyomatékú és iszákosabb is, de ezt meg lehet bocsátani neki a 700 ezerrel alacsonyabb ár tükrében.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!