Beütött ez a ronda nagy krach, amit gazdasági válságnak szoktunk hívni, az Opelnél is biztosan sokan szívták a fogukat, hogy - az átlagos fejlesztési ciklusokat alapul véve - négy-öt évvel ezelőtt rábólintottak a Cascada projektre. Ki gondolta akkor, hogy kis túlzással olyan nehéz lesz autót eladni, mint ingatlant - piaci áron - Budapesten? Ki gondolta akkor, hogy a magánvevőket a nagyon olcsó és a prémiumautók fogják csak felizgatni, a két véglet között meg csupán jóárasított flottás autókat lehet elsózni?
A Cascadával, persze, már nem lehetett mit csinálni, drágább lett volna lefújni a programot, mint piacra dobni az autót, úgyhogy jöhetett a nagy marketingtrükk. És az Opel nem szégyellősködött: itt eladásokról és pénzről van szó, szóval lényegében kitalált egy teljesen új kategóriát a kabriónak. Egy olyat, amelyben tényleg olyan egyedül van, hogy nagyon.
Mi a trükk? Annyi, hogy az Astra Twintop helyére érkező autó már nem kompakt, hanem közepes méretű, 4,7 méter hosszú kabrió. Ebben még nincs nagy ördöngősség, hiszen vannak ilyenek, elég csak az Audi A5 kabrióra vagy a nyitott 3-as BMW-re gondolni. A nagy ötlet az, hogy a Cascadát kinevezték prémiumautónak, árban viszont 20-25 százalékkal a nagy német riválisok alá pozícionálták. Erről jut eszembe: bárcsak annyi millióm lenne, ahányszor a fejtágítón hallottam a prémium szót!
Anyagválasztásban valóban erősebb az Astránál a Cascada, de a finom bőrtől és szép varrásoktól még nem feltétlenül lesz prémium. Attól sem, hogy egy Astra és Insignia padlólemezéből legózták össze, hogy kijöjjön a méret, és még a 17 másodperc alatt, 50 km/h-s tempóig nyíló-záródó tető sem luxus, amikor a Golf és A3 kabrió 9 másodpercet tudnak. Igaz, a konkurenciánál csak 30-as tempóig lehet nyomogatni a gombot, na nem mintha ez nem lenne tökmindegy.
Olyan kabrió viszont nincs, mint a Cascada, amely 17 másodpercet és 50-es tempóhatárt tud - plusz még prémium is. És mutattak emellé egy rakás hasonló táblázatot, amelyek a Cascada egyedülállóságát zengték, szóval ezért jó, amikor egy gyártó saját kategóriát hoz létre egyik új modelljének. Egyébként ügyes stratégia ez, nekem kifejezetten szimpatikus ez a kis csibészség.
Nincs gond a Cascada külsejével sem, de furcsa mód nem látszik rajta, hogy 30 centi híján ötméteres. Még nem tudtam eldönteni, hogy ez jó vagy rossz. Elölről nem sok újat hozott a forma, rögtön világos, hogy egy Opellel van dolgunk, a hátsó nekem kicsit zavaros. Ötletesek a lámpaburák, de a köztük húzódó krómcsík túl hangsúlyos lett, szerintem a kevesebb most több lett volna. Jó, hogy spóroltak a súllyal és kemény helyett alumíniumprofilos és magnéziumerősítésű, alig 50 kilós vászontetőt választottak, a kategóriaelső karosszéria-merevséghez (hoppá, egy újabb rekord) viszont így is annyi anyag kellett, hogy üresen 1,7-1,8 tonnás az autó. Tulajdonképpen már ez elárulja, hogy távolról sem egy élményautóval van dolgunk, nem a vezetési élmény volt az elsődleges a fejlesztés során.
A csomagtartó 380 literes zárt tetővel (280 nyitottal), ami soknak tűnik, de valójában nehezen pakolható. Sőt, egy hátizsák és egy kisbőrönd már okozhat olyan kellemetlenségeket, hogy a tető bemondja az unalmast, amit a monte-carlói menetpróbán dolgozó opelesek csak annyival magyaráztak, hogy túl sok a csomag. Hát, ha ez sok, akkor nem is tudom, hogy gondolták a 750 literes maximumot, amely lehajtott hátsó ülésekkel jön ki. Erre a számra azért ne alapozzon senki, amikor hétvégi programot tervez a telekre.
Az Astráénál hosszabb padlólemez alkalmazása arra egyébként jó volt, hogy hátul ne legyen büntetés ülni, de fejedelmi helykínálatról szó sincs. Igazából magam mögött éppen elférek, pedig 173 centi vagyok. És állítólag megyek össze. Mivel a belső elemek az Astrából és Insigniából már ismerősek, ergonómiailag sok újdonság nincs, az jó, hogy nyitott tetővel sem vág be túlságosan a szél. A kormány mögött megfelelő méretű a lábtér, de csak addig, amíg nem kanyarodunk fel egy durva szerpentinre: a jobb térdet innentől gyorsan kikezdi pofonokat osztogató kemény burkolat.
A menetpróbán csak a Szentgotthárdon készülő, új 1,6-os turbóval lehetett kipróbálni az autót, amely amellett, hogy húsz százalékkal takarékosabb elődjénél, erősebb és nyomatékosabb is. Már 170 lóerőt és 260 Nm-es csúcsnyomatékot tud, sőt túltöltéssel 280-at ad le. Ez a motor mégsem igazán sportos: a fejtágítón külön is felhívták a figyelmet arra, hogy a fejlesztésnél nem a sportosság volt az elsődleges szempont, ehelyett az alacsony zajszint és a finom vezethetőség volt fókuszban. Egyébként is 1,7 tonnával kell megbirkóznia, csodák pedig nincsenek.
Az előző bekezdésben szereplő paramétereknek tökéletesen megfelel a motor, a Cascada minden szempontból puhább és lágyabb autó benyomását kelti nemcsak az Astránál, de még az Insigniánál is. Alacsony fordulaton is egész jól húz az 1,6-os, bírja a pörgetést, és még a hangjára sem lehet panasz. A hatos kézi váltó sajnos nemcsak az Astrában, a Cascadában is messze van a tökéletestől, a kar gyakran eltéved a fokozatok között, különösen a második-harmadik és ötödik-hatodik kapcsolásánál vannak gondok. A kormányzás nem sok visszajelzést ad az útról, a futómű inkább kényelmes, mint sportosan feszes: a hajtűkanyaros szerpentineken átverekszi magát a Cascada, de nem ezeken érzi igazán jól magát. Biztos vagyok benne, hogy a potenciális vevőknek ezzel együtt tetszeni fog.
Nagy kérdés, hogy hányan vesznek majd Cascadát, de van egy olyan érzésem, hogy nem sokan. Az Opel új kabriója egyáltalán nem rossz autó, csak hát aki ebben a kategóriában vásárol, márkanévre, vagyis inkább BMW-re vagy Audira megy. Talán akkor is, ha ugyanannyi pénzért egy számmal kisebb autót kap. Meglátjuk, hogy a Cascada le tudja-e nyűgözni a vevőket, a hazai alapár mindenesetre korrekt: a 120 lóerős, 1,4-es turbómotorral 6,99 millió forintba kerül az autó, míg az 1,6-os, szentgotthárdi turbóért már minimum 7,59 millió forintot kell fizetni. Ami a kínálat további részét illeti, 1,4-esből van még 140 lóerős verzió is, a kétliteres dízel 165 lóerős. Utóbbi duplaturbós kiadása 190 lóerős (9 millió forintért).
Műszaki adatok - Opel Cascada 1.6 SIDI Turbo Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1598 cm3. Furat/löket: 79,0/81,5 mm. Hengerek elrendezése/száma: S/4. Teljesítmény: 125 kW (170 LE)/6000. Nyomaték: 260 Nm/1650-3200. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. |