Nagyon sportos, nagyon dinamikus, az ilyesmi pedig mindig kompromisszumokkal jár
(A képre kattintva galéria nyílik!)
AMG-s flottáját felvonultatva indított európai roadshow-t a Mercedes, a Star Experience túra első állomását Magyarországon tartották. Természetesen nem véletlenül: a rendezvényen néhány CLA-t is csatasorba állítottak a németek, a négyajtós szedán (kupé) pedig kizárólag a kecskeméti üzemben készül. Az újságírók is most vezethették először az új magyar autót, szóval logikus, hogy nem a sor végére kerültünk.
Furcsa egy érzés, amikor a szívmelengetően hörgő AMG-s Mercik helyett (még C 63-ast is hoztak, a jó öreg 6,2 literes csodával, még mindig gyönyörű a hangja) egy (azokhoz képest) sima tucatmodellre kell rávetődni, de a szakmai alázat most ezt kívánta. Közúton egy rövid zsámbéki körre, a vezetéstechnikai pályán további néhány fordulóra volt idő, az első benyomásaim kissé vegyesek.
A két hátsó ajtót leszámítva simán elmehetne egy kupénak is
Nem tudom, hogy a kompakt kategóriában mekkora igény van egy valóban kupés szedánra, de a keret nélküli ablakokkal és a lágyan ívelt övvonallal a formaterv megvett kilóra. Egyedül a hátsó rész nem tetszik, különösen a hátsó lámpákkal nem vagyok kibékülve: mintha széttaposott rágógumikat nyomtak volna az autó hátuljára. A kissé giccsbe forduló összkép a kínaiaknak köszönhető egy kolléga szerint, őket állítólag az ilyen túldizájnolt megoldásokkal lehet elvarázsolni. Lehet benne ráció, de nem mellesleg Amerikában is odavannak a CLA-ért.
Elöl minden ugyanolyan, mint az A osztályban, az üléspozíció kényelmes, minden kézre esik, de a műszerfal tetejére biggyesztett kijelző már komolyan kezd zavarni. Az még hagyján, hogy a zongoralakkos keret területe saccra nagyobb, mint a kijelzőé, koncepcióban is nagyon szerencsétlen megoldás ez így. Minden szempontból megbontja a beltér egységét, olyan, mintha a dizájnerek utólag jöttek volna rá, hogy a navigációt elfelejtették betervezni valahova. De ha már ilyen lett, akkor legalább lehetett volna kivehető a cucc.
Gyönyörűek a keret nélküli ablakok, ezekkel is csendes a kabin. Aztán fel ne nyársaljon minket az ajtó széle!
Amikor megpróbáltam hátra beülni, teljesen világossá vált, hogy a látványos formaterv sokkal fontosabb volt a használhatóságnál. Ha akkora lendülettel próbálok behuppanni a hátsó ülésre, mint általában szoktam, akkora maflást kapok a tetőtől a tarkómra, hogy talán még most is csillagokat látnék. Tényleg kényelmetlenül nagyot kell hajolnia annak, aki be akar ülni hátra, fejtér pedig gyakorlatilag nincs.
Olyan 172 centi vagyok, de a hajam így is súrolja a tetőkárpitot, a homlokomat pedig nem az ablakon, hanem a tetőkárpiton pihentethetném, ha bóbiskolni támadna kedvem. A lábtér ugyan éppen elég, de kevesen lesznek, akik nem érzik majd szűknek ezt a részét a kabinnak. Két felnőttnek és két gyereknek persze pont elég a hely, ha meg hátul is felnőtteket kellene szállítani, akkor tessék elővenni a garázsból a nagyobb autót, ugye. A csomagtartó nyílása is szűkös a lendületes hátsó vonalak miatt, forma - praktikum 2-0.
Tessék vigyázni, a fejek koppannak! Ide csak komoly törzsdöntés után lehet bekászálódni
Vezetési élményben szerencsére kompenzál a CLA, és a potenciális vásárlóknak ez valószínűleg úgyis fontosabb szempont a hátsó fejtérnél. Dinamikus, sportos autó benyomását kelti a kecskeméti szedán, a keret nélküli ablakok ellenére ráadásul nem is zajos. A futómű feszesen tart kanyarban, a rugózás mégis kellemes, nincs pingponglabdás pattogás az úthibákon sem. A kormányrásegítésre sem lehet panasz: kell egy kis erő a kanyarodáshoz, cserébe a kisebb mozdulatokra is azonnal, de nem idegesen reagál az autó. Az 1,6-os turbós benzines bőven elég bele.
A 211 lóerős, kétliteres turbómotorral és AMG dekorcsomaggal a zsámbéki vezetéstechnikai pályán sem okozott csalódást a CLA. A konvojozás miatt nagyon ugyan nem lehetett nyomni, de néhány keményebb forduló azért így is belefért. És az derült ki, hogy a CLA nem steril, enged egy kis játékosságot, jobban élveztem, mint néhány bivalyerős AMG-t. És ez nagy szó.
Olyan ez a kijelző, mintha utólag jöttek volna rá, hogy elfelejtették betervezni. Ront az összképen
Akárcsak a márkatársai, a CLA is rétegautó lesz, a haldokló hazai autópiacon meg pláne a 8,34 millió forintos alapárával. Az országúti körre elvitt (és a galériában látható) CLA 200 a benne lévő adatlap szerint már egy 11 milliós autó volt, és ebbe a spéci ülések mellé a navigációs modul bele sem fért. Persze nem kérdés, hogy így is meg fogja találni a saját közönségét.