Szeptember 19-én délután 5 óra körül két autó ütközött Szécsény és Hollókő között a 2122-es úton. Ez idáig egy átlagos egysoros hír lett volna a sok közül, azonban a balesetben részt vevő két autó közül az egyik a Hende Csaba, honvédelmi minisztert szállító szolgálati Audi, míg a másik egy versenyautó volt, amelyben Vincze Márton raliversenyző és navigátora ült. Az eset kivizsgálása jelenleg is zajlik, annyi azonban kiderült, hogy a közeli Szécsényből származó ralisok egy közúti teszten vettek részt, ahol az autójukat próbálgatták a következő versenyre. Ehhez megpróbálták lezárni a 2122-es út egy szakaszát, pechjükre azonban a miniszteri autó sofőrje nem vette figyelembe a ralisok út szélén integető segítőjét, hanem a megkülönböztető jelzést bekapcsolva továbbhajtott, majd néhány kanyarral odébb, frontálisan ütköztek.
Az eset több szempontból is tanulságos. Egyrészt a ralisok óriási kockázatot vállaltak, amikor illegálisan akartak lezárni egy útszakaszt, holott minimális befektetéssel erre legális lehetőség is lett volna, de az általunk megkérdezett ralisok szerint az illegális lezárás kockázatát is jelentősen csökkenthették volna, ha betartanak néhány alapszabályt.
„Az illegális teszteket is meg lehet úgy csinálni, hogy – ha nem is száz százalékosan, de nagyjából – biztonságos legyen. Ehhez csupán három, nagyjából 20-30 ezer forintos rádiós adóvevőre van szükség, amelyekből a két végpontnál álló „jelzőknél” és a pilótánál is van egy. Nem is értem a Vincze Marciékat, hogy miért nem vittek magukkal ilyet, mert ezekkel jó eséllyel elkerülhető lett volna a baleset. Egy gumi többe kerül az autójukra, mint a három adóvevő összesen, amiből látszik, hogy nem tétel, mégis valamiért nem látták fontosnak. Talán túlságosan is bíztak a hazai pálya előnyében” – vélekedett egy névtelenséget kérő ralis, aki több, a ralisok által kedvelt útszakaszt is említett.
„Vinczééknek óriási szerencséjük volt, hogy ott van a lakhelyük mellett jó pár kacskaringós szakasz, ahol remekül ki lehet próbálni az autót, és könnyű ideális futóműbeállítást találni egy aszfaltos versenyre. Az alföldi és budapesti csapatoknak azonban sokat kell trélerezni egy-egy Mecsekben, Mátrában, Börzsönyben vagy a Bakonyban lévő útszakaszig. Ebből is látszik, hogy az élvezetes ralizáshoz szintkülönbségek kellenek, és persze egy olyan szakasz, ami kellően kanyargós, elhagyatott, és nincs rajta bekötőút, ahol felhajthatnak rá a két lezárt végpont között. Ózd mellett Domaháza és környéke kedvelt a ralisok és önjelölt autóversenyzők között, akárcsak Salgótarján felett, a határ mellett Cered és Zagyvaróna között, de a Mecsekben Komló felé is könnyű olyan utakat találni, ami ideális tesztelésre” - állította forrásunk, aki szerint az illegális teszteket jórészt a kényszerűség és a spórolás szüli, mert egyre kevesebb tesztet szerveznek a versenyek előtt. „A következő, október elején esedékes Budapest-rali versenykiírásában például külön szerepel, hogy hivatalos tesztet nem is tartanak” - tette hozzá.
„Valóban némileg kevesebb tesztre van lehetőség a versenyek során, ám ettől függetlenül mindenki számára adott a legális tesztelés lehetősége, aminek csak egy dolog szabhat gátat, a pénz. De valójában ez nem kerül ez olyan sokba, mint azt sokan hiszik” – mondta egy szintén névtelenséget kérő, raliversenyek szervezésben jártas forrásunk. „A legális tesztelés menete a következő: először is ki kell deríteni, hogy a kiszemelt útszakasznak ki a kezelője, és tőle engedélyt kell kérni az adott közút nem 'közúti közlekedés célú' használatára. A közútkezelő elvileg megtagadhatja az engedélyt, de egy teszt esetében ez szinte sosem fordul elő, mert nem teljes útzárról van szó, csak óránként 10-20 perces lezárásokra kell gondolni, de ha több csapat áll össze, akkor is maximum 40 percenként átengedik a forgalmat, hiszen egy ilyen teszt nem arról szól, hogy folyamatosan mennek, hanem – akárcsak a Forma-1-ben – kipróbálnak egy-egy gumitípust vagy futóműbeállítást. Az útkezelő rendszerint feltételhez köti az útlezárást, ilyen lehet például a volántársaságok, környezetvédelmi hatóság beleegyezése, vagy az, hogy kikkel zárathatják le az utat. Ez utóbbival az esetek túlnyomó többségében a rendőrséget bízzák meg, természetesen díjazás fejében” – avatott be minket a raliszervezés műhelytitkaiba forrásunk, aki szerint egy négy számjegyű, 2-2,5 kilométer hosszú útszakasz négyórás lezárása 100-150 ezer forintból kijön, és ebben már a rendőri biztosítás díja is benne van.
„Ezt egy nagyobb csapat kacagva ki tudja fizetni, de ha többen állnak össze, akkor az már tényleg nem tétel, de kábé öt autóig érdemes ezt csinálni, hogy ne tartsák nagyon föl egymást. Ebből is látszik, hogy a lehetőség adott, és még csak nem is kerül olyan sokba, viszont mindig is voltak és lesznek olyan renitensek, akik illegálisan tesztelnek, sajnos a Vinczéék se álltak be a sorba” – vélte a szervező.
Vincze Márton a közúti tesztelésről és a pályabejárásokról nyilatkozik a Szécsény Városi Televízió egy májusi sportműsorában