Vezető autóipari mérnökök szerint közeledik a pillanat, amikor véget ér a dízelmotorok európai dominanciája. A dízelautók régóta csak Európában népszerűek igazán, de az egyre szigorúbbá váló környezetvédelmi előírások, az új generációs részecskeszűrő-technológia magas ára, illetve a gázolaj piaci árának várható emelkedése örökre véget vethet a népszerűségüknek a kontinensen.
A Ford európai termékfejlesztési igazgatója, Joe Bakaj szerint óriási anyagi terhet jelentene az Euro 6-os, de még inkább a később hatályba lépő Euro 7-es kibocsátási normának megfelelni. Emellett várható, hogy a kőolajfinomítási kapacitás visszaesik Európában, amely azonnal a gázolaj árának további emelkedéséhez vezetne, mert ez az üzemanyag eleve csak melléktermék a benzin előállítása során (egy hordó nyersolaj durván 47 százalékából készül benzin, a dízel és fűtőolaj részaránya 23 százalék).
Európa rengeteg üzemanyagot exportál az Egyesült Államokba, amennyiben azonban kisebb lesz a fogyasztás, a termelés is visszaesik - magyarázta Bakaj. A szakember szerint az is problémás, hogy a hamarosan hatályba lépő EU6.2-es szabvány nagyon szigorú NOx- és részecske-határértékeket tartalmaz, ezért sokkal olcsóbb az ezeknek az előírásoknak megfelelő benzinmotorok fejlesztése. A benzinesek takarékosságban egyébként is egyre közelebb kerülnek a dízelekhez, évről évre olcsóbb az üzemeltetésük, ez verheti be az utolsó szöget a dízelek koporsójába.
Klaus Schmidt, aki jelenleg az európai-kínai Qoros járműfejlesztési igazgatójaként dolgozik, de korábban a BMW M csoportjának karosszériafejlesztéseit irányította, szintén úgy látja, hogy a dízelek jelentősége néhány éven belül látványosan visszaesik Európában. Jelenleg az EU-ban eladott új autók 55 százaléka dízel (Spanyolországban és Franciaországban 70 százalékos az arányuk), miközben Japánban és az Egyesült Államokban is egyszámjegyű a dízelautók részaránya.