Az autók tavaszi felkészítése jóval könnyebb mulatság, mint a téli, a hirtelen beköszöntött jó idő remek alkalom, hogy elgondolkozzunk a teendőkön. A tavaszi és téli felkészítés közös eleme a gumicsere, a tartós napsütés és tíz fokot közelítő nappali hőmérséklet ellenére azonban egyelőre érdemes a polcokon vagy raktárakban hagyni a nyári abroncsokat. Március közepéig jöhet még rossz idő, bajba is lehet kerülni az elhamarkodottan elővett nyári gumikkal.
Nagy melegben kopik a téli gumi
Alapszabály, hogy a csere időpontjának megválasztásához végig kell gondolni autózási szokásainkat. Ha főleg éjszaka vagy hajnalban használjuk az autót, vagy olyan külföldi helyszínre készülünk, ahol lehet még hó, akkor még várni kell. De ha valaki csak és kizárólag nappal autókázik, be lehet vállalni a cserét, mert melegben gyorsabban kopik a téli gumi, és a tapadása sem ideális.
Ez növelheti a fékutat és kanyarokban is bizonytalanabbá válhat az autó, de még mindig kisebb probléma nyáron téli gumival járni, mint fordítva. Aki a csere mellett dönt, a levett gumikat csökkentett nyomással, állítva tárolja, alkalmankénti átforgatással.
Felszerelés előtt érdemes átvizsgálni a nyári gumikat, a profilmélység (2 milliméternél kisebb profilmélységű abroncsot nem szabad feltenni) mellett ellenőrizzük a gumik életkorát is, az ötévesnél idősebb abroncsok ugyanis már veszítenek tapadásukból. A gyártási időről a DOT-szám nyújt információt, ha például az utolsó négy számjegynél azt látjuk, hogy 2411, akkor ezt a gumit 2011. 24. hetében gyártották.
Takarítással a sós lé ellen
Kényelmes lenne, ha a gumicserével véget érne a tavaszi felkészítés, de bőven van teendő ezen kívül is. Télen sokan messziről kerülik az autómosókat, több havi kosz gyűlik össze az autókon - itt van végre az alkalom egy alapos mosásra. Az alvázra különösen oda kell figyelni: fontos, hogy a szennyeződések, a sós lé maradéka a legkisebb résekből is eltűnjön, mert a sótartalmú kosz hosszú távon szétmarhatja az autót.
A karosszériát először nagy nyomással, majd finom szivaccsal is érdemes tisztítani, sikálás közben észrevehetjük a kisebb sérüléseket. A motormosással egy korábbi cikkünkben foglalkoztunk, időszerűnek tűnhet ennek elvégzése is, de az ilyesmit bízzuk inkább szakemberre. A rossz helyre fröccsenő víz számtalan kellemetlen hiba forrása lehet.
A takarítás után alulról is érdemes átnézni az autót. A kisebb-nagyobb leverődéseket ajánlott megjavíttatni, hogy a helyükön ne alakulhasson ki rozsda. A hideg és az esetleges mechanikai behatások miatt leeshet néhány rögzítő csavar, patent, ezeket érdemes ellenőrizni, ahogy a kézifék bowdenjét is.
Futóműállítás a jobb tapadásért
A futómű érzékeny pont: télen sok a kátyú, ezek közül néhányat mindenki telibe kap. Az úthibáktól a futómű könnyen elállítódhat, de alig pár ezer forintos tétel a szakszerű beállítás, és évente legalább kétszer egyébként is ajánlott elvégeztetni. A motortérben a gumicsövek állapotára is oda kell figyelni, nem árt egy kis ápolóanyaggal lefújni őket. Amelyik repedezett, azt érdemes cserélni, nehogy nyáron, a nagy melegben az autópályán araszolva durranjon el valamelyik hűtéscső. Ha már a motortérben kotorászunk, ellenőrizzük a folyadékok szintjét is.
A klíma tisztítása és ellenőrzése szintén fontos, sok autóban már otthon is megoldható a pollenszűrő cseréje, de előtte érdemes elolvasni a kezelési útmutatót. Végül a csomagtartóban is rakjunk rendet, a téli használatra rendszeresített eszközöket (hólapát, hólánc, takaró, kesztyű, kabát) tegyük el a következő téli szezonra.