A motormosással is foglalkozó autókozmetikák ügyfélkörének legnagyobb részét azok teszik ki, akik az autójuk eladása előtt a motorteret is alaposan kipucoltatják. Sokan gondolják, hogy a vevők is csillogó-villogó motortérre vágynak, ilyet látva már nyílik is a pénztárcájuk, pedig éppen ellenkezőleg: az igazán szakavatott szemnek egy poros, de olajfolyástól láthatóan mentes motortér sokkal vonzóbb, a látványos tisztaság viszont gyanút kelthet. A motormosott autó már csak azért is lutri, mert éppen az új tulajdonosnál jöhetnek elő a mosás káros utóhatásai.
Egy autókozmetikával és szervizeléssel foglalkozó szegedi cégnél az autóeladásra készülők kiszolgálása mellett két további esetben szoktak motormosást végezni. Az egyik eset, amikor a motorból szivárog, vagy esetleg folyik az olaj. Ezeket a beavatkozásokat nem elsősorban az ügyfelek kérik, a javításhoz szükséges a szivárgás helyének felderítése, amire a mosás kiváló eszköz, a tisztított blokkon ugyanis remekül látszik, hogy honnan jön az, aminek nem kéne.
Az ügyfelek által kért motormosásnál előfordul, hogy csak a port kell lecsapatni a motorról, de néha van olyan is, amikor tényleg szükséges a beavatkozás, például földes úton közlekedés vagy sárban elakadás után. "Ha nem hibásodik meg valami olyan dolog a modern autók motorterében, ami szennyeződést okoz (olaj, hűtővíz, szervoolaj, fékfolyadék stb.) akkor nem tartom fontosnak a motortér mosását" - mutat rá ugyanakkor Fodor Zsolt, a Qkac-Car szervizvezetője, hogy csínján kell bánni az ilyen akciókkal. "Korszerű autóknál olyan szinten be van csomagolva a motor, hogy a burkolatok eltávolítása nélkül nem is lehet a hozzáférni a motortömbhöz."
"A régi típusú dízelmotorokat szinte gond nélkül lehet magasnyomással mosni, ezekben nem nagyon vannak ugyanis olyan alkatrészek, amelyek beáznának. Csak a generátor nem szereti az áztatást, de erre oda lehet figyelni. A régi benzinmotoroknál a motormosás után a gyújtásrendszert mindig ki kell szárítani (elosztófedél, gyertyakábelek, gyújtógyertya helye a hengerfejben), mert az esetek kilencven százalékában problémát okoznak. És ráadásul nem is azonnal, hanem többnyire a motor bemelegedése után, amikor már párologni kezd a víz."
Van olyan, hogy esztétikai motormosás, de ahhoz olyan autó is kell
Fodor szerint a mai motorokat nagy odafigyeléssel és szakértelemmel kell mosni, szigorúan kihűlés után, mert ellenkező esetben a hengerfej vagy akár a blokk is megrepedhet. "A mai motorokon nagyon sok az elektronikus alkatrész, és a motortérben is különböző elektronikai egységeket helyeznek el. Ezeket nem szabad magasnyomású mosóval közvetlenül áztatni, inkább csak folyóvízzel öblíteni, és lehetőleg gondos becsomagolás után. Kerülni kell a biztosítéktábla és annak környékének mosását, a munka befejezését követően ajánlott magasnyomású levegővel leszárítani a motorteret."
Az elektromos és hibrid autók egyenesen tiltott területnek számítanak. "Elektromos vagy hibrid autónak a motortéröblítését senkinek sem ajánlom, balesetveszélyes és komoly károkat lehet vele okozni" - figyelmeztet Fodor.
Válogatott horrorsztorik
Fodor Zsolt néhány emlékezetes esetet is felidézett a múltból.
"Renault Mégane 1,5-ös dízel, gázolajfolyással javítottuk. A
gázolajat magasnyomású mosóval és oldószerrel lemostuk, és a motorteret
folyóvízzel átöblítettük. Az autó beindult, és kiálltunk a mosóból. Az
ügyfél megérkezett a kocsiért, átvette, majd 30 méter megtétele után
megállt alatta. Mint később kiderült, az esővíz, amely az évek alatt
folyamatosan szivárgott a biztosítéktáblába, oxidációt okozott, és a
nedvesség hatására kontakthiba keletkezett. A biztosítéktábla
kiszárítása és a korrodált részek javítása után ismét működőképes lett
az autó, amellyel egyébként esős időben mindig voltak problémák a
tulajdonos szerint. A javítás után minden rendben volt."
"Egy
kétliteres dízel Citroën C5-ösnél néha előfordult, hogy nem reagált a
gázpedál lenyomására, csak alapjárat volt. Diagnosztikai műszerrel
kiolvasva nem volt hiba a motorvezérlőben. Az elektronikus
gázpedál-érzékelőt a motortérben helyezték el ebben a típusban, amely
egy motormosáskor valamilyen formában beázott. Zárt egység ugyan, mégis
kis mennyiségű víz került bele, a pára miatt pedig rossz értékeket adott
a motorvezérlőnek."
"Egy 1,6-os Opel Astra motoröblítése után a
próbaút végén rángatni kezdett a motor, háromhengeres lett a járása,
gázadásra nem gyorsult. A gyújtástrafó kivétele után a gyújtógyertyák
mellett kis mennyiségű víz volt látható: ahogy a motor felmelegedett és a
víz elkezdett párologni, gyújtáshibát okozott. A trafó és a gyertyák
kiszárítása után a hiba megszűnt."
A független autószerelőként dolgozó Rosenkranz Attila szerint annak nincs értelme, hogy pusztán esztétikai okokból bárki bevállaljon egy motormosást. "Ennek akkor van értelme, ha valamilyen meghibásodás miatt a motorolaj a motoron kívül is megjelenik" - vélekedik Rosenkranz. "A kifolyt olajat környezetvédelmi okokból el kell távolítani, illetve a folyás eredetének feltárásához is meg kell tisztítani a blokkot. Ezt sok helyen már régóta nem vízzel csinálják: a legjobb erre a féktisztító, amely kémiailag bontja az olajat, és nem igényel vizes öblítést."
"Vizes motormosásnál a vízhatlan elektromos csatlakozók mind beáznak, mert nem erre tervezték őket. Régebbi benzineseknél beázik az elosztófedél, a szigetelések beszívják a vizet, ezáltal vezetni kezdik az áramot. Motormosás után, amikor megjön hozzánk az autó - általában kötél végén - először sűrített levegővel kiszárítjuk az említett helyeket, ez többnyire megoldja a problémát. A cikázó feszültség ugyanakkor kárt tehet az elektromos eszközökben is, ezen pedig nem segít a szárítás. A javítási költség szerencsés esetben ötezer forint, de lehet akár 300 ezer is."
"Vannak kifejezetten alattomos hibák is, például amikor motormosásnál beázik az ABS-vezérlőegység csatlakozója. Azonnal nem jelentkezik hiba, csak hónapok múlva, amikor kirohadnak az érintkezők - ilyenkor is több százezer forint lehet a kár." Mindkét szakértő egyetért abban, hogy saját kezűleg, benzinkutas nagynyomású mosóval lehetőleg senki ne álljon neki motort mosni, és kerülendők azok a helyek is, ahol nagybetűkkel jelzik, hogy motormosás esetén semmilyen garanciát nem vállalnak az autó esetleges meghibásodásával kapcsolatban.