84. alkalommal nyitja meg a kapuit a Genfi Autószalon, az egyetlen európai a világ öt nagy járműkiállítása közül, amelyet minden évben megrendeznek. Ezúttal is a repülőtér melletti Palexpo adja show 110 ezer négyzetméteres helyszínét, melyen 250 kiállító 900 autója várja kedden és szerdán a több mint 10 ezer újságíró rohamát. Csütörtöktől a közönségnapok tartanak 10 napon keresztül, melyekre összesen 700 ezer látogatót várnak. Újdonság, hogy idén az újjáépített hármas pavilonban is kiállítást rendeznek, itt 20 darab korábbi Le Mans-i győztes versenyautót lehet majd megcsodálni. Már harmadik éve a Genfi Autószalon előestéjén jelentik be az európai Év Autója szavazás végeredményét, idén a Peugeot 308 nyert a BMW i3 és a Tesla Model S előtt. Lássuk akkor az idei év újdonságait, amelyek listáját folyamatosan bővítjük a holnapi - eddig titokban tartott - premierekkel is.
Alfa Romeo
A sportos olasz márka felfrissítette a Mito és a Giulietta sportos QV változatait. Utóbbi megkapta a 4C-ből ismert 1,75 literes, alumínium blokkos, 240 lóerős turbómotort és a duplakuplungos automataváltót, kézi váltóval többé nem készül majd. Az 5 lóerős teljesítménynövelés 0,2 másodperccel javította a gyorsulást 100 km/h-ra, amely így most 6,6 másodperc. Szinte biztos, hogy a 4C nyitható tetejű Spider változatáról is lerántják a leplet Genfben.
Audi
Az ingolstadtiak legfontosabb genfi újdonsága a TT harmadik generációja. A kompakt sportkocsi ezúttal is Győrben készül majd, a jellegzetesen TT-s formájú lemezek alatt a Volkswagen Golfból ismert moduláris MQB padlólemezt találjuk, de a sportkocsiban több lesz az alumínium a tömegcsökkentés miatt. Kizárólag turbómotorokkal lehet majd megvásárolni a TT-t, amelynek fontos újdonsága, hogy hagyományos műszerfal helyett egy szabadon konfigurálható digitális kijelzőt kapott. Genfben mutatkozik be 300 lóerős S3 Cabriolet, az A1-es kisautó sportváltozata, a 231 lóerős S1 és talán az A1 ráncfelvarrása is.
BMW
A BMW nem fukarkodik az újdonságokkal. Bemutatkozik a 2-es Active Tourer, amely a bajor márka első fronthajtású modellje és egyben az első egyterűje is. Kezdetben öt üléssel indul 2-es sorozat értékesítése, később elképzelhető egy nyújtott, hétüléses verzió piacra dobása is. A 4342 mm hosszú, 1800 mm széles és 1555 mm magas 2-es Active Tourer 18 mm-rel rövidebb, de 15 mm-rel szélesebb, mint fő konkurense, a Mercedes B-osztály. A helytakarékos keresztmotoros elrendezés miatt a belső tér tágasabb, mint a hasonló méretű BMW-ké, az első ülések magasan vannak, hogy jó legyen a kilátás. A BMW bemutatja még Genfben a 3-as technikájára épülő 4-es Gran Coupét, amely az Audi A5 Sportback vetélytársa lesz. Az elegáns kupé profilból a 6-os Gran Coupét idézi, de természetesen nagyon hasonlít a 3-as limuzinra is, melynél 14 mm-rel hosszabb, 40 mm-rel laposabb és 14 mm-rel szélesebb. Bemutatkozik még az X3 modellfrissítés utáni változata, és az azonos műszaki alapokra épülő terepes kupé, az X4 szériaváltozata is.
Citroën
Két világpremierrel készül a francia gyártó, az egyik az új C1, a másik a C4 Cactus. Előbbi a vele egyszerre bemutatkozó Peugeot 108-nak és a Toyota Aygónak az ikertestvére, mindhármat azonos technikával, Csehországban gyártják. A városi minik hossza 3,46, szélessége 1,62, a fordulókörük átmérője 9,6 méter, a csomagtartóik pótkerék nélkül 196 literesek. A három közül a Citroën formája a legmerészebb, ami a kettéosztott, nappali fényekkel ellátott különleges fényszóróknak köszönhető. Felárért vászontetővel is megvásárolható a mindössze 840 kilogrammos kocsi, melyet egy egyliteres, 68 lóerős, és a 1,2-es, 82 lóerős háromhengeres benzinmotorral lehet megvenni, előbbi csak 3,8 litert fogyaszt. Még a C1-nél is sokkal fontosabb a gyártónak a C4 Cactus bemutatója, mert ez a modell a márka megújulását jelzi. Az ősztől kapható kocsi nagyjából akkora, mint a hagyományos C4, de két mázsával könnyebb, elöl kanapénak látszó ülések vannak benne, a karosszériáját légpárnák védik a kisebb ütközésektől, az árát pedig alacsonyra ígérik. Motorkínálata az 1,6-os dízelből és az 1,2 literes háromhengeres benzinesekből áll, utóbbiból Genfben mutatkozik be a turbófeltöltésű, 130 lóerős változat, elsőként a C4-esben. Genfben mutatkozik még be a C5 kombi 15 mm-rel emelt, szabadidő-autós változata a CrossTourer. A terepes kombi az összkerékhajtás hiányát kényelmes gördülést biztosító, emelhető-süllyeszthető hidropneumatikus felfüggesztéssel kompenzálja.
Ferrari
Az 1987-es F40 óta nem készített turbós kocsit a Ferrari, de az egyre fokozódó emisszió-csökkentési nyomás miatt most mégis rákényszerültek. Az új 3,8 literes, biturbó V8-as a California ráncfelvarrott változatába, a California T-be kerül bele. Az új motor 70 lóerővel erősebb (560 LE), közel 50 százalékkal nyomatékosabb (755 Nm), de 15 százalékkal takarékosabb is a régi 4,3-as szívónál. Széria a hétfokozatú duplakuplungos váltó, amellyel az 1625 kilogrammos Californa T 0-100 km/h-ra 3,6 másodperc alatt gyorsul fel. Nem változtak a külső méretek, de a megjelenés igen: a Ferrari házi dizájnstúdiójában, de a Pininfarina hathatós segítségével megrajzolt kabrió orra már az F12 Berlinettáéra hasonlít.
Fiat
Vadonatúj modellel nem jelentkezik a Fiat, csak a meglévőket finomítják, bővítik. Az 500-as megkapta a 0,9 literes kéthengeres turbómotor legizmosabb, 105 lóerős változatát, amely 10 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-ra a retró külsejű minit. Érkezik még csak a Panda Cross is, amely a Panda család legkülönlegesebb és egyben legdrágább változata. Bár ezúttal nem tervezték át a komplett orr-részt új fényszórókkal, összetéveszteni így sem fogja senki a többi Pandával. A nagyobb kerekek miatt javultak a 3,7 méteres autócska terepszögei, a belépő szög 24, a kilépő 33 fokra nőtt meg, és természetesen a hasmagasság is nagyobb, mint korábban. Kétféle motorral, az 1,3 literes, 80 lóerős dízellel és a 0,9 literes, 90 lóerős, kéthengeres, turbós benzinessel lehet majd megrendelni. Utóbbi speciális, rövidebb első fokozattal ellátott hatfokozatú kézi váltóval kerül forgalomba, amely a felezőt pótolja. Természetesen széria a 4x4 hajtás, amelyet három üzemmódban lehet használni.
Ford
A Ford legfontosabb újdonsága a ráncfelvarráson átesett Focus, amelyet a februári bemutatóján személyesen is megnézhettünk. A világ legnagyobb darabszámban eladott új autója markánsan különbözik a régi változattól, az Aston Martinról másolt hűtőrács és az új lámpák miatt nem lehet összetéveszteni elődjével. Természetesen műszakilag is modernizálták a Focust, az 1,6-os benzines turbómotorokat egyforma teljesítményű, de takarékosabb 1,5 literesekre cserélték. A dízelek között a Fiestából már ismert 1,5 literes négyhengeres bevezetése jelenti az újdonságot, amely 95, 105 és 120 lóerős változatban létezik. Javítottak a vezetési élményen is azzal, hogy áthangolták az elektromos kormányszervót, lecserélték a lengéscsillapítókat, de még a futóműgeometrián is változtattak, hogy csökkenjen a karosszériadőlés. Talán még a Focusnél is több érdeklődőt fog vonzani kiállítás standján a hatodik generációs Mustang. Ez első Mustang, amelyet Európában is forgalmazni fognak. Kifejezetten Európa kedvéért került be a motorkínálatba a V6-osok és V8-asok mellett egy új 2,3 literes, négyhengeres turbómotor, amelynek teljesítménye 309 lóerő. Később a Focus RS is ezt kapja majd meg. A nemzetközi karrier miatt vált szükségessé a kupé futóművének alapos átalakítása, merev tengely helyett hátul is független felfüggesztéseket alkalmaznak.
Honda
A Genfi Autószalonon mutatja be a Honda az új Civic Type R-t, igaz, egyelőre csak tanulmányként. A végleges modellre a jövő év elejéig kell várni, a japánok azonban azt ígérik, hogy a lehető legközelebb maradnak majd a tanulmány formavilágához. Egyelőre csak annyi biztos, hogy az új Type R friss fejlesztésű kétliteres turbós benzinmotort kap, amely „több mint 280 lóerős”. Néhány kiválasztott újságíró tavaly év végén már kipróbálhatott egy prototípust a Honda tesztpályáján, ebben állítólag több mint 300 lóerős volt a motor, így valószínű, hogy a szériaváltozattól is valami hasonlót lehet várni. A kizárólag kézi váltóval készülő kocsit önzáró differenciálművel is felszerelik, a Honda célja, hogy megdöntse vele a Nürburgringen a leggyorsabb elsőkerék-meghajtású autó, a Seat Leon Cupra körrekordját.
Hyundai
Két tanulmánnyal is készül a koreai gyártó, az Intrado egy modern szabadidő-autó, a PassoCorto pedig egy fiataloknak szóló sportkocsi olasz formatervezésű karosszériával. Az Intrado valószínűleg a jelenlegi formájában megfizethetetlen lenne, ha gyártani kezdenék, mert a karosszéria váza szénszálas műanyagból készül, amelyhez a repülőgép-gyártásban használt szuperkönnyű acélból készült karosszéria elemeket rögzítettek, a kocsi meghajtásáról pedig egy üzemanyagcellás elektromos hajtáslánc gondoskodik. A kocsit pár perc alatt fel lehet tankolni hidrogénnel, ami után 600 kilométeren át nem kell megállni üzemanyagért, a kipufogó csak vízgőzt bocsát ki magából. A torinói IED dizájstúdió által tervezett, narancssárga PassoCorto viszont egy kétüléses, középmotoros sportkocsi, amely az Alfa Romeo 4C közvetlen ellenfele lehetne, ha megvalósulna. Nemcsak a négy méter körüli hosszúságuk és a gyorsaságuk lenne nagyon hasonló, de az is, hogy mindkettőnél szénszálas vázzal szorították le a tömeget. A PassoCorto például csak 840 kilogrammot nyom, így biztosan jól mozog az 1,6-os, 270 lóerős turbómotorral.
Jaguar
Története legerősebb és leggyorsabb kombiját mutatja be a Jaguar Genfben, az XFR-S Sportbrake természetesen a tavaly leleplezett, 550 lóerős XFR-S limuzinon alapul. A nagyobb terhelés miatt azonban átdolgozták a hátsó felfüggesztéseket és az elektronikus vezérlésű önzáró differenciálművet is, és a nyolcfokozatú automata váltón is javítottak: manuális leváltásnál vagy Sport módban a váltó gázfröccsel kíséri a kapcsolást, illetve felismeri a kanyarokat, megtartva a helyes fokozatot a kijáratra. Az angol szuperkombi 4,6 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, de így is lemarad az Audi RS6 Avant és a Mercedes E 63 AMG T-Model mögött.
Jeep
A Cherokee európai specifikációjú, dízelmotoros változata mellett az új kis szabadidő-autót mutatja be Genfben a Fiathoz tartozó amerikai márka. A Renegade-et a Fiat 500X-szel közösen fejlesztették, de ez a külsején egyáltalán nem látszik, mert a fényszórókon kívül ívelt vonalat nem nagyon találni rajta. Orra a klasszikus Jeep-eket idézi, ennek ellenére a külseje eléggé megosztónak ígérkezik. A Nissan Juke ellenfelének szánt, négy méternél alig hosszabb SUV egyik ütőkártyája a jó terepjáró képessége lesz, mivel a Jeep hű akart maradni önmagához, és nagy gondot fordított erre a fejlesztésnél. Az összkerékhajtású Renegade-et várhatóan a 0,9 literes kéthengeres benzines mellett 1,3 és 1,6 literes dízelekkel is meg lehet majd vásárolni év végétől.
Kia
A Kia első elektromos szériaautóját, a Soul EV-t mutatja be Genfben. A kocsi egy igen korszerű, 27 kilowattórás lítium-ion polimer akkumulátort kapott, amely normál vezetési körülmények között 130-160 kilométeres hatótávolságot biztosít. A 109 lóerős, 285 Nm nyomatékú villanymotor az első kerekeket hajtja, a Soul EV 12 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, a végsebességét elektronika korlátozza 144 km/h-ra. Sajnos a padló alatti akkumulátorok helyigénye miatt a hátsó lábtér közel 8 centiméterrel csökkent a normál Soulhoz képest, a kocsi tömege viszont 200 kilogrammal nőtt. Kívülről a módosított lámpákról és a zárt hűtőmaszkról lehet felismerni az elektromos változatot, amelynek belsejében antibakteriális és természetes anyagokat használtak. A gyalogosok védelme érdekében a kocsi 12 km/h alatti sebességnél figyelmeztető hangjelzést ad ki magából, és ugyanez a hang hallatszik tolatáskor is. Az elektromos Soul az év második felétől lesz kapható, de erre az évre csak 1000 darab jut Európának.
Koenigsegg
A 20. születésnapját a világ első mega-autójának bemutatójával ünnepli a svéd gyártó. Ők legalábbis így nevezik házon belül a One:1-t, amely az Agera erősebb és könnyebb változata. Nevét onnan kapta, hogy egy ötliteres, 1360 lóerős, vagyis 1 megawatt teljesítményű feltöltött V8-as motor mozgatja. Gyakorlatilag már csak idő kérdése, hogy a One:1 mikor adja át a Bugatti Veyron és a Hennessey Venom GT sebességrekordjait a múltnak, mivel minden lóerejének csak egyetlen kilogrammot kell mozgatnia (innen a név). Bár a pontos menetteljesítmények még ismeretlenek, a cég főnöke annyit már elárult, hogy elméletileg 440 km/h-nál is gyorsabb a kocsi, 0-ról 400 km/h-ra kevesebb, mint 20 másodperc alatt gyorsul fel, és kanyarban 2 g-s oldalgyorsulást lehet vele elérni. A One:1 tömegét azért tudták ilyen alacsonyan tartani, mert a karosszéria és a felnik is szénszálból készülnek, és sem összkerékhajtás, sem hibrid rendszer nincs benne.
Lamborghini
Tíz év gyártás után végre nyugdíjazzák a Gallardót, melynek utódja, a Huracán Genfben mutatkozik be. Vadonatúj a padlólemez, a korábbinál sokkal jobb minőségű belső tér, kívülről pedig és az előddel való külső hasonlóság ellenére inkább az Aventadorból merített inspirációt. A középmotoros Huracán váza alumínium és szénszálas anyag keverékéből készült, amely rendkívül nagy merevséget biztosít. A vázat a 2015-ben bemutatkozó, második generációs Audi R8-ashoz is felhasználják. Érdekesség, hogy a kocsi üres tömege 1410-ről 1422 kilogrammra nőtt, ez a jobb minőségű belsővel és a több extrával magyarázzák. A motor maradt 5,2 literes V10-es szívó, de annyit változtattak rajta, hogy a Lamborghini új motorként emlegeti. Teljesítménye 610 lóerő, ami 50 lóerős növekedést jelent a Gallardóhoz képest. Százas tempóra 3,2, 200-ra 9,9 másodperc alatt gyorsul a Huracán, a végsebessége 325 km/h. A váltó hétfokozatú duplakuplungos, és természetesen az Audi R8-ból származik.
Lexus
Genfben mutatkozik be az első turbós benzines Lexus, amely történetesen a japán gyártó első kompakt szabadidő-autója is egyben. Az NX a tavaly Frankfurtban bemutatott LF-NX tanulmány szériaváltozata, némileg visszafogottabb, de azért a márkához mérten még így is merész külsővel. Állítólag a Toyota RAV4 technikájára épül az új szabadidő-autó, a motorkínálatban a benzines turbómotor mellett a szokásos hibrid hajtáslánc is megjelenik. A turbómotor valószínűleg kétliteres lesz, erre utalhat az NX200t elnevezés, amelyet már levédetett a japán gyártó. Ezzel párhuzamosan a GS200t és az RC200t elnevezést is levédették, ami arra utal, hogy más modellekben is megjelenik később a feltöltött benzinmotor. Az NX mellett elhozzák Genfbe a modellfrissítés utáni CT200h-t és a Detroitban már kiállított RC kupét is.
Maserati
Az olasz gyártó bemutatja a Granturismo utódját, az Alfierit, de egyelőre csak tanulmányautóként. Az új kupé az GT jellegű elődjével ellentétben már nem a kényelemre, hanem a sebességre és a sportosságra koncentrál. Nemcsak kisebb, de jóval könnyebb is lesz az elődjénél, a Maserati célja az, hogy a tömege 1,4 tonna alatt maradjon. Valószínűleg a Quattroportéből ismert turbós V6-os és V8-as motorokat kapja meg, melyek közül a gyengébb is több mint 450 lóerős lesz. A sportkocsit a Porsche 911 közvetlen ellenfelének szánják.
Mazda
A japán gyártó a Hazumi tanulmánnyal jelentkezik Genfben, amely a szeptemberi Párizsi Autószalonon bemutatkozó új Mazda2-t vetíti előre. A Hazumi ugyanúgy a Kodo formanyelv szerint készült, mint a Mazda3 vagy a Mazda6, de egyes részletei – a külső tükrök hiánya, a festett gumiabroncsok – nem jutnak majd el a sorozatgyártásig. A többi Mazdához hasonlóan Skyactiv-techológiát tartalmazó kocsi nagy újdonsága az új 1,5 literes dízelmotor lesz, amely később más Mazdákban is megjelenhet.
McLaren
A McLaren genfi újdonsága a 650S, amely az MP4-12C ráncfelvarrásából jött létre, nevében a szám a lóerőkre utal. Fejlesztésében Jenson Button, a McLaren Forma-1-es versenyzője is aktívan részt vett. Szemből a 650S a jellegzetes formájú, ívelt LED-es fényszórók miatt úgy néz ki, mint a P1, hátulról viszont nehéz megkülönböztetni az MP4-12C-től. Az MP4-12C-ből származó 3,8 literes biturbó V8-as az új hengerfejnek, dugattyúknak és vezérlésnek köszönhetően 25 lóerővel erősebb lett, a nyomatéka 678 Nm-re nőtt meg. A százas sprintet kereken 3 másodperc alatt teljesíti az autó, 200 km/h-ra 8,4 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége 331 km/h. A 650S 20 ezer fonttal kerül többe a továbbra is a kínálatban maradó MP4-12C-nél, a kupé így 195 ezer fontba (73,4 millió forint), a nyitható tetejű Spider 215 ezer fontba (77,1 millió forint) kerül.
Cikkünk nem ért véget. Lapozzon a második oldalra ahol a Mercedestől a Volvóig vesszük végig az újdonságokat!