Ő tervezi a Peugeot jövőjét

Bocsi Attila/Peugeot
Vágólapra másolva!
Neki köszönhető a francia márka legutóbbi stílusváltása és az egyik legizgalmasabb versenyautója is. Bocsi Attilát kérdeztük a munkájáról.
Vágólapra másolva!

Gyakornokoskodott az Opelnél, dolgozott a BMW amerikai formatervező részlegénél, és egy elektromos autókat gyártó cégnél is, míg végül 2001-ben a Peugeot-hoz került. A francia márkánál az első önálló munkája a 2006-os Peugeot Expert volt, amit a 107-es frissítése követett. Szintén ő rajzolta a 5 by Peugeot nevű tanulmányautót, ami éles stílusváltást is hozott a francia márkánál, nem véletlenül tartja ezt a munkáját Bocsi Attila eddigi karrierje legnagyobb kihívásának.

A szériaautók mellett előszeretettel tervez versenyautókat is a magyar formatervező, legutóbbi munkájával, a 208 T16 nevű szörnyeteggel Sebastien Loeb száguldott fel a világ tetejére rekordokat döntögetve, de ő álmodta meg a 208 R5 raliautó külsejét is. Elmondása szerint már tízévesen rákattant az autók formatervére és rajzolgatására, ami odáig fajult, hogy órákat tudott ácsorogni egy-egy izgalmasabb darab mellett. Személyes kedvence egy ék alakú olasz tanulmány a hetvenes évekből, ami egyben a karrierjét is elindította.

Bocsi Attila egy 2011-es munkája előtt: ő tervezte az 508-as sorozat "szabadidő-autósított" változatát, az RXH-t is Forrás: Bocsi Attila/Peugeot

Mikor döntötte el, hogy autók tervezésével szeretne foglalkozni?

Tízéves korom körül tudatosult bennem, hogy egy-egy érdekesebb formájú autó el tudja indítani a fantáziámat, és egy idő után megpróbáltam a kedvenceimet lerajzolni. Később a saját ötleteimet kezdtem el papírra vetni, amit nagyon izgalmasnak találtam. Emlékszem, amikor az 1986-os mogyoródi F1-es futamra mentem, életembe először láttam egy Lamborghini Countach-t. Annyira lenyűgözött a gyönyörű, ugyanakkor brutális formája, hogy a barátaim csak két óra múlva tudtak elráncigálni mellőle...

Egy autókért rajongó kissrácból hogyan lesz valaki a Peugeot egyik vezető formatervezője?

Az Art Center befejezése után több márkánál is dolgoztam. 2001-ben kerültem a Peugeot-hoz pályázat útján, azóta nem váltottam.

Sebastien Loeb félkész autója, a 2013-as Pikes Peak-i hegyi versenyre készített 208 T16 versenyautó Forrás: Bocsi Attila/Peugeot

Milyen egy átlagos munkanapja? Reggel bekapcsolja a gépet, és azon dolgozik végig, vagy van még jelentősége a "rajzolgatásnak" is?

Reggel a "Stúdióba" megyek, a kézzelfogható gyártás és fejlesztés külön helyen zajlik. Egyébként próbálok nem bevett szokások szerint dolgozni. A papír és ceruza ma is a legfontosabb eszköze az autótervezésnek, hiszen mindig kéznél van, és egy-egy ötletet pillanatok alatt le lehet skiccelni. A számítógépes tervezés és agyagmodellezés csak ez után kezdődik.

Tervezett már a Peugeot-nál haszongépjárművet, miniautót, középkategóriás szedánt és raliautót is. Melyik munkája volt a legnehezebb?

Minden munka különböző, a legnagyobb kihívás talán az 5-ös (5 by Peugeot) széria volt, mivel az a modell indította el a Peugeot új arculatát.

A 2010-es Genfi Autószalonon leplezték le a 508-as sorozat formavilágát előrevetítő 5 by Peugeot nevű tanulmányautót Forrás: Peugeot

Nyilván nem mondhatja el, hogy min dolgozik jelenleg, ami csak jó pár év múlva fog megjelenni, annyit azonban áruljon el, milyennek képzeljük el a jövő Peugeot-it?

Azt tényleg nem árulhatom el, hogy most min dolgozom, de azt hiszem, a Peugeot-nál sikerült egy olyan arculatot kifejlesztenünk, aminek köszönhetően az autóink könnyen felismerhetőek lesznek a jövőben is: jellegzetes arányokra, formákra, „tipikus” hűtőrácsra és lámpákra számíthatunk. Egyébként egy szériaautó esetében az átfutási idő - az első rajzoktól a modell megjelenéséig - általában 3-4 év.

Mennyire tartja szerencsésnek, hogy egy márkán belül annyira egységesítik a formanyelvet, hogy már szinte csak centivel lehet megkülönböztetni a különböző modelleket?

Ez egyrészt logikus gazdasági lepés, másrészt egyfajta egységet alakit ki a márka arculatában. Sajnos azok az idők már elmúltak, amikor egy autógyár többféle stílust tudott egy időben gyártani, például - a PSA-csoportnál maradva - a Citroën egy időben készítette a Traction Avant-t, a 2 CV-t és a DS-t. Három ennyire különböző modellt gyártani manapság már lehetetlen. Ugyanakkor meg vagyok róla győződve, hogy egy márka csak úgy tud eredeti maradni, hogy megőrzi a hagyományait, és arra építkezve próbál újdonságot csempészni a formavilágba.

Nem viccből vannak ekkora légterelők a Pikes Peak-i versenyautón. Bocsi elmondása szerint a hátsó szárny és a diffúzora 1300 kilónyi leszorítóerőt képez, amihez az első szpojler még további 700 kilót tesz hozzá csúcssebességnél. Ez elég jelentős tapadást biztosít a mindössze 875 kilós versenyautónak Forrás: Peugeot

Ki a kedvenc formatervezője?

Marcello Gandini. Az ő zseniális alkotásai korszakokat alkottak az autótervezés világában.

Ezek után nyilván a kedvenc autója is olasz kell, hogy legyen...

Valóban. A kedvencem még mindig az a Lancia Stratos Zero, ami annak idején, egy születésnapi ajándékként, elindított az autótervezői pályán. Ehhez képest egy dízel Peugeot 207-essel járok…

A Bertone stúdió 1970-ben megjelent tanulmánya, a Lancia Stratos Zero még most is forradalminak tűnik. Klasszikus ajtó nincs rajta, beszállni a szélvédő felhajtásával lehet. 3,5 méter hosszú és mindössze 84 centiméter magas Forrás: Bertone

Melyek azok a szabályok, megkötések, amelyek a leginkább hátráltatják abban, hogy szabadon eressze egy formatervező a fantáziáját, és ez mennyire veszi el a kedvét, motivációját egy-egy munkafolyamat során?

Rengeteg megkötés van egy szériaautó tervezésénél, kezdve a gyalogosvédelemtől az aerodinamikán át, az egyes elemek újrahasznosításán keresztül egészen a gyárthatóságig. Ezek mind benne vannak a pakliban egy autó megalkotásánál, ezért jó néha egy-egy koncepciót vagy versenyautót tervezni, ahol egy kicsit szabadabbra engedhetjük a fantáziánkat.

Mit tanácsol annak, aki most szeretne autós formatervező lenni? Hogyan kezdje?

Most már Magyarországon is lehet autótervezést tanulni a MOME-n, ám ahhoz, hogy valaki erre adja a fejet, nagyon sokat kell autókat, és persze saját terveket skiccelni. Én legalábbis így kezdtem. Manapság sajnos sok fiatal esik abba a csapdába, hogy – anélkül, hogy a skiccelés fázisain keresztül megértené az autó arányait és formáját - egyből 3D-s programokkal kezd el autót építeni.

Amíg egy szériaautónál 3-4 év telik el, amíg az első rajzokból szériaérett autó lesz, addig egy versenyautó estében ez mindössze pár hónap Forrás: Bocsi Attila/Peugeot

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!