Gyakornokoskodott az Opelnél, dolgozott a BMW amerikai formatervező részlegénél, és egy elektromos autókat gyártó cégnél is, míg végül 2001-ben a Peugeot-hoz került. A francia márkánál az első önálló munkája a 2006-os Peugeot Expert volt, amit a 107-es frissítése követett. Szintén ő rajzolta a 5 by Peugeot nevű tanulmányautót, ami éles stílusváltást is hozott a francia márkánál, nem véletlenül tartja ezt a munkáját Bocsi Attila eddigi karrierje legnagyobb kihívásának.
A szériaautók mellett előszeretettel tervez versenyautókat is a magyar formatervező, legutóbbi munkájával, a 208 T16 nevű szörnyeteggel Sebastien Loeb száguldott fel a világ tetejére rekordokat döntögetve, de ő álmodta meg a 208 R5 raliautó külsejét is. Elmondása szerint már tízévesen rákattant az autók formatervére és rajzolgatására, ami odáig fajult, hogy órákat tudott ácsorogni egy-egy izgalmasabb darab mellett. Személyes kedvence egy ék alakú olasz tanulmány a hetvenes évekből, ami egyben a karrierjét is elindította.
Mikor döntötte el, hogy autók tervezésével szeretne foglalkozni?
Tízéves korom körül tudatosult bennem, hogy egy-egy érdekesebb formájú autó el tudja indítani a fantáziámat, és egy idő után megpróbáltam a kedvenceimet lerajzolni. Később a saját ötleteimet kezdtem el papírra vetni, amit nagyon izgalmasnak találtam. Emlékszem, amikor az 1986-os mogyoródi F1-es futamra mentem, életembe először láttam egy Lamborghini Countach-t. Annyira lenyűgözött a gyönyörű, ugyanakkor brutális formája, hogy a barátaim csak két óra múlva tudtak elráncigálni mellőle...
Egy autókért rajongó kissrácból hogyan lesz valaki a Peugeot egyik vezető formatervezője?
Az Art Center befejezése után több márkánál is dolgoztam. 2001-ben kerültem a Peugeot-hoz pályázat útján, azóta nem váltottam.
Milyen egy átlagos munkanapja? Reggel bekapcsolja a gépet, és azon dolgozik végig, vagy van még jelentősége a "rajzolgatásnak" is?
Reggel a "Stúdióba" megyek, a kézzelfogható gyártás és fejlesztés külön helyen zajlik. Egyébként próbálok nem bevett szokások szerint dolgozni. A papír és ceruza ma is a legfontosabb eszköze az autótervezésnek, hiszen mindig kéznél van, és egy-egy ötletet pillanatok alatt le lehet skiccelni. A számítógépes tervezés és agyagmodellezés csak ez után kezdődik.
Tervezett már a Peugeot-nál haszongépjárművet, miniautót, középkategóriás szedánt és raliautót is. Melyik munkája volt a legnehezebb?
Minden munka különböző, a legnagyobb kihívás talán az 5-ös (5 by Peugeot) széria volt, mivel az a modell indította el a Peugeot új arculatát.
Nyilván nem mondhatja el, hogy min dolgozik jelenleg, ami csak jó pár év múlva fog megjelenni, annyit azonban áruljon el, milyennek képzeljük el a jövő Peugeot-it?
Azt tényleg nem árulhatom el, hogy most min dolgozom, de azt hiszem, a Peugeot-nál sikerült egy olyan arculatot kifejlesztenünk, aminek köszönhetően az autóink könnyen felismerhetőek lesznek a jövőben is: jellegzetes arányokra, formákra, „tipikus” hűtőrácsra és lámpákra számíthatunk. Egyébként egy szériaautó esetében az átfutási idő - az első rajzoktól a modell megjelenéséig - általában 3-4 év.
Mennyire tartja szerencsésnek, hogy egy márkán belül annyira egységesítik a formanyelvet, hogy már szinte csak centivel lehet megkülönböztetni a különböző modelleket?
Ez egyrészt logikus gazdasági lepés, másrészt egyfajta egységet alakit ki a márka arculatában. Sajnos azok az idők már elmúltak, amikor egy autógyár többféle stílust tudott egy időben gyártani, például - a PSA-csoportnál maradva - a Citroën egy időben készítette a Traction Avant-t, a 2 CV-t és a DS-t. Három ennyire különböző modellt gyártani manapság már lehetetlen. Ugyanakkor meg vagyok róla győződve, hogy egy márka csak úgy tud eredeti maradni, hogy megőrzi a hagyományait, és arra építkezve próbál újdonságot csempészni a formavilágba.
Ki a kedvenc formatervezője?
Marcello Gandini. Az ő zseniális alkotásai korszakokat alkottak az autótervezés világában.
Ezek után nyilván a kedvenc autója is olasz kell, hogy legyen...
Valóban. A kedvencem még mindig az a Lancia Stratos Zero, ami annak idején, egy születésnapi ajándékként, elindított az autótervezői pályán. Ehhez képest egy dízel Peugeot 207-essel járok…
Melyek azok a szabályok, megkötések, amelyek a leginkább hátráltatják abban, hogy szabadon eressze egy formatervező a fantáziáját, és ez mennyire veszi el a kedvét, motivációját egy-egy munkafolyamat során?
Rengeteg megkötés van egy szériaautó tervezésénél, kezdve a gyalogosvédelemtől az aerodinamikán át, az egyes elemek újrahasznosításán keresztül egészen a gyárthatóságig. Ezek mind benne vannak a pakliban egy autó megalkotásánál, ezért jó néha egy-egy koncepciót vagy versenyautót tervezni, ahol egy kicsit szabadabbra engedhetjük a fantáziánkat.
Mit tanácsol annak, aki most szeretne autós formatervező lenni? Hogyan kezdje?
Most már Magyarországon is lehet autótervezést tanulni a MOME-n, ám ahhoz, hogy valaki erre adja a fejet, nagyon sokat kell autókat, és persze saját terveket skiccelni. Én legalábbis így kezdtem. Manapság sajnos sok fiatal esik abba a csapdába, hogy – anélkül, hogy a skiccelés fázisain keresztül megértené az autó arányait és formáját - egyből 3D-s programokkal kezd el autót építeni.