Ha sportos furgon, akkor a középhaladó autóörülteknek a nyolcvanas évekbeli GMC Vandura ugrik be, amivel az A-csapat gurult egyik bevetésről a másikra. Aki menthetetlen, legininkább a Forma-1 technikájú, Goodwoodban néha ma is repesztő Ford Transit Supervan3-ra asszociál, de a VW nem ismeri a térfát: Porsche-motoros Transporter vagy más kreténség helyett egy olyan autóra lőtte el a Sportsvan típusjelzést, amely négy kerékkel a realitás talaján áll.
A Sportsvan nem más, mint a Golf felfújt, családbarát leszármazottja, azoknak, akiknek túl hosszú és nem elég szellős utasterű a kombi, de nem akarnak egy Touranban buszozni. Újabban a többi gyártó is azon dolgozik, hogy többé-kevésbé önálló karakterrel különböztesse meg kisebb egyterűit a Grand előnevű, hétüléses batároktól, de egyikük sem olyan személyautós, mint a Golf Sporstvan. Hasonló kaptafára készül viszont a Mercedes B-osztály és BMW 2-es Active Tourer, úgyhogy ezek ellen apait-anyait bele kell adnia a Volkswagennek - testvérmárkája, a szegmensből hiányzó Audi nevében is.
Valószínűleg egyetlen dizájner sem kezd örömtáncot járni, amikor kiadják neki a feladatot: tervezz egy autót golfnyi alapterületre, hasonlítson is rá, csak legyen 12 centivel magasabb. Így lőttek az alacsony tetővonalnak és a szűk ablakfelületeknek, mindannak, ami relatív sportossá tenné a formát, nem marad hát más lehetőség, mint a hatalmas lemezfelületek töréseivel és domborításaival játszani, nagy kerékméretet választani és vízszintesen minél jobban elnyújtani a lámpatesteket.
Ha nem is szépségdíjas, de mindenképpen vállalható jelenség a Sportsvan, főleg krumpliformájú elődjéhez, a Golf Plushoz képest. A Highline csúcsfelszereltséghez járó rengeteg krómdísszel és aranymetál fényezéssel az elegancia sem áll távol tőle, de a német szigor minden porcikáján érződik, beleértve a műszerfal formáját is. Más világ ez, mint amikor egy Citroen C4 Picasso üvegkupolája alatt, futurisztikus kijelzők között ücsörgünk - de lehengerlő minőségű, átgondolt és jól használható.
Az 2013-as Év autójának választott Golf elemeiből válogatva csak akkor sülhetett volna ki rossz végeredmény, ha valahol homokszem került volna a gépezetbe, de ilyenről szó sincs. Két bosszantó apróság jelent csak meg a Sportsvannel: az elálló csat zavaróan távol vezeti el az övet az alacsonyabb utasok csípőjétől, esőben pedig már résnyire nyitott ablaknál is rögtön az ajtókárpitra zúdul a víz. Kapott viszont - részben felárért - milliónyi vezetéssegítő rendszert, többek között automata távfény-kapcsolást, fáradtságfigyelőt, kormánymozdulatokkal közbeavatkozó sávtartót, sőt, kitolatásnál a keresztirányú forgalmat is felismeri, és ha kell, megáll. Nem csoda, hogy ötcsillagos a töréstesztje.
A vásárlók körében jól ismert darab az 1,4-es TSI motor, amely a dízelek uralta kategóriában nagyon kulturált és dinamikus alternatívát jelent, különösen duplakuplungos, robotizált váltóval kombinálva. Minden élethelyzetben nagyszerűen működik a hajtáslánc, egyet kivéve: a manőverezést, vagy a finom elindulást. Ilyenkor ugyanis vagy túl nehézkesen, nagyobb gázra pedig kissé bárdolatlanul lódul meg a Sportsvan, miután a start-stop rendszer komótosan újraindította a motort, és végre sikerül legyőzni a visszagurulás-gátló ellenállását. Egy másik innovatív fogyasztáscsökkentő trükköt, a hengerlekapcsolást ezúttal nem vetette be a Volkswagen, de így is 5,4 literes átlagot ígér.
Amint sikerül leküzdeni a kezdeti nehézségeket, helyreáll a világ rendje: adaptív lengéscsillapítók nélkül is nagyszerűen rugózik a Sportsvan, imbolygásnak nyoma sincs, de velőtrázó pattogásnak sem. Nagy tempónál is meglepően csendes az utastere, feltéve, hogy nem csavarjuk fel a hangerőt a 200 ezer forint felárú, 400 wattos, döbbenetesen jó hangzású Dynaudio hifirendszeren. Hangulatjavító intézkedésnek ott van még a hatalmas, a riválisok többségével ellentétben nyitható üvegtető is, és bónuszként a Highline kivitelben belső díszkivilágítás próbál lounge-atmosztférát teremteni.
Persze egy családi autóban nem a sok csecsebecse, hanem a praktikum a legfontosabb, de nincs ok aggodalomra. Elöl érezhetősen szellősebb a Sportsvan a földszintes Golfnál, és a szélesre nyíló ajtókon könnyű becsúszni a hat centivel magasabbra szerelt ülésekbe - ez pluszpontot ér majd a senior vevőknél. Hátul még többet nőtt a helykínálat, az állítható támladőlésű üléseken kényelmesen el lehet férni, a csúcsmodellbe pedig kisasztalok, szellőzőrostélyok és olvasólámpák is kerültek.
Felvetődik a gyanú, hogyha Golf-alapterületen ekkora utasteret sikerült kialakítani, annak nyilván a csomagtartó láthatta kárát. Első ránézésre valóban nem tűnik különösen tágasnak a magas peremű raktér, de néhány mozdulattal azzá tehető: a padlót alsó állásban rögzítve máris előkerül a hiányzó mélység, a hátsó üléssort sínen előretolva pedig előáll az 590 literes kapacitás. Lehajtott támlával 1520 literes térrel gazdálkodhatunk, az anyósülés támláját is előredöntve pedig jöhet a sörpad is.
Huszonkét centi nem a világ, de pontosan ennyivel rövidebb a Spotsvan a céges ügyfelek körében oly kedvelt Golf Variantnál, és ez sok városlakónak nagy könnyebbséget jelent a parkolóhely-keresésben. A magasabb üléshelyzet miatt jobban rá lehet látni belőle a forgalomra, de épp a kakasülő az, ami a sportos sofőröket irritálni szokta. Itt sincs ez másként, és a súlypont is kicsit magasabbra került, de ez hétköznapi használatban csak minimális hátrányt jelent, pályanapra pedig úgyse ilyennel indulunk.
Közúton egy pillanatra sem érződik esetlennek a Sportsvan: ügyesen, minimális karosszériamozgások kíséretében kanyarodik, és a kormánya is meglepően precíz, igaz, még közvetlenebb a Ford C-Max. Az 1,4-es turbómotor erősebbik, 150 lóerős kivitele vehemensen mozgatja, miközben a DSG-váltó szélsebesen pakolgatja a fokozatokat - ha nem kapcsoljuk sport üzemmódba, akkor is bőségesen elegendők a tartalékai. Autópályán vagy országúton meg sem kottyannak neki az előzések vagy sűrű kigyorsítások, de ilyenkor az étvágya is azonnal felszökik a vállalható a tesztünkön is mért 8,4 literre.
Amikor az importőrnél a kipróbált Sportsvant konfigurálták, csak úgy záporoztak az x-ek a választható extrák mellé, így a végösszeget 10 350 000 forintra sikerült feltornászni. Csakhogy bármilyen sokat is tud, tízmillió forint vállalhatatlanul magas összeg egy Golfért, ennyiért például egy új BMW 320i-t is haza lehetne venni, igaz, nem túl nagyvonalú felszereltséggel. Indulunk ki inkább abból, hogy a Sportsvan 150 lóerős benzinmotorral és Highline kivitelben 7,8 milliótól indul, amiből lejöhet még 700 ezer forint használtautó-beszámítási kedvezmény is - de így sem olcsó riválisaihoz képest.
Listaáron eleve kevesebbért elvihető a Citroen C4 Picasso THP155 Exclusive (7,74 millió) és a Peugeot 5008 1.6 THP Allure (7,57 millió), de az akciókkal milliós megtakarítás is elérhető. Csúcsmodellként kevesebb extrát kap, de jó ajánlat a Ford C-Max 1.6 SCTi Titanium 6,8 millióért, csak ehhez sincsen automataváltó. Ilyet hasonló erejű benzinmotorral a Mercedes (duplakuplungos B200 8,4 millióért) és a Toyota (Verso 1.8 Valvematic Lounge Dark 7,7 millióért) kínál csak, a BMW adós az összevethető Active Tourer változattal. De ez úgyis inkább elméleti lehetőség: e műfajban a dízel keresett inkább.
Műszaki adatok - Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI DSG