Még hogy a golfozás nem úri sport - Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI-teszt

volkswagen golf sportvan
Vágólapra másolva!
Eddig kissé esetlen volt a Golf felpumpált változata, de az új Sportsvan ügyesebb formatervvel és Év autója alapokon indul harcba azok kegyeiért, akik ódzkodnak a kombiktól és a hétüléses egyterűektől. Csakhogy erős motorral és extrákkal teletömve tízmillió forintba kerül, ezzel pedig a népautók helyett a presztízsmárkák ligájában játszik. 
Vágólapra másolva!
Elődje, a Plus körülbelül 20 százalékot hozott az eladásokból (ezzel megelőzte a Variantot), a Sportsvantől még nagyobb részesedést várnak. Galériához kattintson a képre! Fotó: Kismartoni András - Origo

Mi ez, és mi az új benne?

Ha sportos furgon, akkor a középhaladó autóörülteknek a nyolcvanas évekbeli GMC Vandura ugrik be, amivel az A-csapat gurult egyik bevetésről a másikra. Aki menthetetlen, legininkább a Forma-1 technikájú, Goodwoodban néha ma is repesztő Ford Transit Supervan3-ra asszociál, de a VW nem ismeri a térfát: Porsche-motoros Transporter vagy más kreténség helyett egy olyan autóra lőtte el a Sportsvan típusjelzést, amely négy kerékkel a realitás talaján áll.

A Sportsvan nem más, mint a Golf felfújt, családbarát leszármazottja, azoknak, akiknek túl hosszú és nem elég szellős utasterű a kombi, de nem akarnak egy Touranban buszozni. Újabban a többi gyártó is azon dolgozik, hogy többé-kevésbé önálló karakterrel különböztesse meg kisebb egyterűit a Grand előnevű, hétüléses batároktól, de egyikük sem olyan személyautós, mint a Golf Sporstvan. Hasonló kaptafára készül viszont a Mercedes B-osztály és BMW 2-es Active Tourer, úgyhogy ezek ellen apait-anyait bele kell adnia a Volkswagennek - testvérmárkája, a szegmensből hiányzó Audi nevében is.

Ismerősek a vonalak, de nagyobbak az ablakok, magasabban fut a tető és előnytelenebb az összkép, mint a Golf 7-nél. Ez is az új, moduláris platformra épül, elvileg elektromos vagy hibrid változat is készülhetne belőle Fotó: Kismartoni András - Origo

Hogy néz ki?

Valószínűleg egyetlen dizájner sem kezd örömtáncot járni, amikor kiadják neki a feladatot: tervezz egy autót golfnyi alapterületre, hasonlítson is rá, csak legyen 12 centivel magasabb. Így lőttek az alacsony tetővonalnak és a szűk ablakfelületeknek, mindannak, ami relatív sportossá tenné a formát, nem marad hát más lehetőség, mint a hatalmas lemezfelületek töréseivel és domborításaival játszani, nagy kerékméretet választani és vízszintesen minél jobban elnyújtani a lámpatesteket.

Nem csak szimplán átdolgozták (túl mélyen lenne), hanem újjáépítették a műszerfalat. A merevlemezes navigáció 562 ezer forint, és a wifitől a DAB-rádióig rengeteg szolgáltatás megjelent, minőségi a kidolgozás Fotó: Kismartoni András - Origo

Ha nem is szépségdíjas, de mindenképpen vállalható jelenség a Sportsvan, főleg krumpliformájú elődjéhez, a Golf Plushoz képest. A Highline csúcsfelszereltséghez járó rengeteg krómdísszel és aranymetál fényezéssel az elegancia sem áll távol tőle, de a német szigor minden porcikáján érződik, beleértve a műszerfal formáját is. Más világ ez, mint amikor egy Citroen C4 Picasso üvegkupolája alatt, futurisztikus kijelzők között ücsörgünk - de lehengerlő minőségű, átgondolt és jól használható.

Műszaki tartalom

Az 2013-as Év autójának választott Golf elemeiből válogatva csak akkor sülhetett volna ki rossz végeredmény, ha valahol homokszem került volna a gépezetbe, de ilyenről szó sincs. Két bosszantó apróság jelent csak meg a Sportsvannel: az elálló csat zavaróan távol vezeti el az övet az alacsonyabb utasok csípőjétől, esőben pedig már résnyire nyitott ablaknál is rögtön az ajtókárpitra zúdul a víz. Kapott viszont - részben felárért - milliónyi vezetéssegítő rendszert, többek között automata távfény-kapcsolást, fáradtságfigyelőt, kormánymozdulatokkal közbeavatkozó sávtartót, sőt, kitolatásnál a keresztirányú forgalmat is felismeri, és ha kell, megáll. Nem csoda, hogy ötcsillagos a töréstesztje.

Finoman jár és vehemensen húz a TSI-motor erősebbik, 150 lovas változata, de a fogyasztása a többi kis turbóshoz hasonlóan nagyon lábfüggő. A belépő-Sportsvan szerény 85 lóerőt kap, de cserébe 4,75 milliótól elvihető Fotó: Kismartoni András - Origo

A vásárlók körében jól ismert darab az 1,4-es TSI motor, amely a dízelek uralta kategóriában nagyon kulturált és dinamikus alternatívát jelent, különösen duplakuplungos, robotizált váltóval kombinálva. Minden élethelyzetben nagyszerűen működik a hajtáslánc, egyet kivéve: a manőverezést, vagy a finom elindulást. Ilyenkor ugyanis vagy túl nehézkesen, nagyobb gázra pedig kissé bárdolatlanul lódul meg a Sportsvan, miután a start-stop rendszer komótosan újraindította a motort, és végre sikerül legyőzni a visszagurulás-gátló ellenállását. Egy másik innovatív fogyasztáscsökkentő trükköt, a hengerlekapcsolást ezúttal nem vetette be a Volkswagen, de így is 5,4 literes átlagot ígér.

Milyen benne utazni?

Amint sikerül leküzdeni a kezdeti nehézségeket, helyreáll a világ rendje: adaptív lengéscsillapítók nélkül is nagyszerűen rugózik a Sportsvan, imbolygásnak nyoma sincs, de velőtrázó pattogásnak sem. Nagy tempónál is meglepően csendes az utastere, feltéve, hogy nem csavarjuk fel a hangerőt a 200 ezer forint felárú, 400 wattos, döbbenetesen jó hangzású Dynaudio hifirendszeren. Hangulatjavító intézkedésnek ott van még a hatalmas, a riválisok többségével ellentétben nyitható üvegtető is, és bónuszként a Highline kivitelben belső díszkivilágítás próbál lounge-atmosztférát teremteni.

Tágas és Highline felszereltségnél alcantara-szövet kárpitozású a beltér, és praktikumban komoly pluszt jelent, hogy sínen tologatható a pad Fotó: Kismartoni András - Origo

Persze egy családi autóban nem a sok csecsebecse, hanem a praktikum a legfontosabb, de nincs ok aggodalomra. Elöl érezhetősen szellősebb a Sportsvan a földszintes Golfnál, és a szélesre nyíló ajtókon könnyű becsúszni a hat centivel magasabbra szerelt ülésekbe - ez pluszpontot ér majd a senior vevőknél. Hátul még többet nőtt a helykínálat, az állítható támladőlésű üléseken kényelmesen el lehet férni, a csúcsmodellbe pedig kisasztalok, szellőzőrostélyok és olvasólámpák is kerültek.

Felvetődik a gyanú, hogyha Golf-alapterületen ekkora utasteret sikerült kialakítani, annak nyilván a csomagtartó láthatta kárát. Első ránézésre valóban nem tűnik különösen tágasnak a magas peremű raktér, de néhány mozdulattal azzá tehető: a padlót alsó állásban rögzítve máris előkerül a hiányzó mélység, a hátsó üléssort sínen előretolva pedig előáll az 590 literes kapacitás. Lehajtott támlával 1520 literes térrel gazdálkodhatunk, az anyósülés támláját is előredöntve pedig jöhet a sörpad is.

Csak a támlát tehet előrehajtani, az ülőlap nem dönthető, de a mai divat szerint a csomagtérpadló felső állásában eltűnik a szintkülönbség. Ez kissé helypazarló (a C-Max hátsó ülése például kivehető), de így is 1520 literre növelhető a raktér Fotó: Kismartoni András - Origo

Milyen vezetni?

Huszonkét centi nem a világ, de pontosan ennyivel rövidebb a Spotsvan a céges ügyfelek körében oly kedvelt Golf Variantnál, és ez sok városlakónak nagy könnyebbséget jelent a parkolóhely-keresésben. A magasabb üléshelyzet miatt jobban rá lehet látni belőle a forgalomra, de épp a kakasülő az, ami a sportos sofőröket irritálni szokta. Itt sincs ez másként, és a súlypont is kicsit magasabbra került, de ez hétköznapi használatban csak minimális hátrányt jelent, pályanapra pedig úgyse ilyennel indulunk.

Narancssárga fény jelzi a tükörben a holttérben érkező autót, de ez csak egy a VW sok vezetéssegítő asszisztense közül. A Mullti Collosion Brake az első ütközés utáni további becsapódást hivatott megakadályozni Fotó: Kismartoni András - Origo

Közúton egy pillanatra sem érződik esetlennek a Sportsvan: ügyesen, minimális karosszériamozgások kíséretében kanyarodik, és a kormánya is meglepően precíz, igaz, még közvetlenebb a Ford C-Max. Az 1,4-es turbómotor erősebbik, 150 lóerős kivitele vehemensen mozgatja, miközben a DSG-váltó szélsebesen pakolgatja a fokozatokat - ha nem kapcsoljuk sport üzemmódba, akkor is bőségesen elegendők a tartalékai. Autópályán vagy országúton meg sem kottyannak neki az előzések vagy sűrű kigyorsítások, de ilyenkor az étvágya is azonnal felszökik a vállalható a tesztünkön is mért 8,4 literre.

Megéri az árát?

Amikor az importőrnél a kipróbált Sportsvant konfigurálták, csak úgy záporoztak az x-ek a választható extrák mellé, így a végösszeget 10 350 000 forintra sikerült feltornászni. Csakhogy bármilyen sokat is tud, tízmillió forint vállalhatatlanul magas összeg egy Golfért, ennyiért például egy új BMW 320i-t is haza lehetne venni, igaz, nem túl nagyvonalú felszereltséggel. Indulunk ki inkább abból, hogy a Sportsvan 150 lóerős benzinmotorral és Highline kivitelben 7,8 milliótól indul, amiből lejöhet még 700 ezer forint használtautó-beszámítási kedvezmény is - de így sem olcsó riválisaihoz képest.

Nem a mankókerék az érdekes, hanem az, hogy benne dübörög a Dynaudio hifi mélynyomója. A szokásos ajtópanelek mellett a műszerfal közepére is került egy centrer hangszóró, szépen szól a rendszer Fotó: Kismartoni András - Origo

Listaáron eleve kevesebbért elvihető a Citroen C4 Picasso THP155 Exclusive (7,74 millió) és a Peugeot 5008 1.6 THP Allure (7,57 millió), de az akciókkal milliós megtakarítás is elérhető. Csúcsmodellként kevesebb extrát kap, de jó ajánlat a Ford C-Max 1.6 SCTi Titanium 6,8 millióért, csak ehhez sincsen automataváltó. Ilyet hasonló erejű benzinmotorral a Mercedes (duplakuplungos B200 8,4 millióért) és a Toyota (Verso 1.8 Valvematic Lounge Dark 7,7 millióért) kínál csak, a BMW adós az összevethető Active Tourer változattal. De ez úgyis inkább elméleti lehetőség: e műfajban a dízel keresett inkább.

Műszaki adatok - Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI DSG

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1395 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 110 kW (150 LE)/5000. Nyomaték: 250 Nm/1500. Erőátvitel: elsőkerék-hajtás, hétfokozatú duplakuplungos váltó. Fékrendszer elöl/hátul: belső hűtésű tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4338/1807/1578 mm. Tengelytáv: 2685 mm. Saját tömeg: 1409 kg. Össztömeg: 1900 kg. Csomagtartó térfogata: 500-1520 l. Üzemanyagtartály térfogata: 50 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 8,8 s. Végsebesség: 212 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 5,4 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 123 g/km. Tesztfogyasztás: 8,4 l/100 km.
Költségek. Listaár (1.4 TSI DSG Highline): 7 874 000 Ft. Tesztautó ára: 10 350 000 Ft

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!