Szigorúan nézve a Rocks nem más, mint a cégalapítóról elnevezett Opel Adam egyik felszereltségi szintje, marketingszószban tálalva viszont kategóriateremtő újdonság, a piac egyetlen háromajtós mini crossovere. Akármelyikből is indulunk ki, a gyár célja egyértelmű: keménykötésűvé akarták tenni a trendi gombócot, részben azért, hogy ne csak a hölgyvásárlók szívét tudja elrabolni. Ez persze relatív, hisz az eddig eladott százezer eladott Adamnál 30 százalék volt a férfi tulajok aránya, ami a most a tervek szerint 40-re emelkedhet, tehát alapvetően azért a Rocks is megmarad az Évák autója.
Az átalakítás során terepjárósabbra alakították a fazont és másfél centivel megemelték a kasztnit (így 14 centis lett a hasmagasság), de a nem létező terepszögekkel és a peres gumikkal remélhetőleg senkinek sem jut majd eszébe erdei dagonyázásra indulni vele - annál is inkább, mert hiányzik belőle az összkerékhajtás. Itt a kalandorfazon csak a vagányságot szolgálja, de nem teljesen öncélú: városi parkolásnál jól jön, hogy kevésbé akad fel az padkán, és nem fényezett felületet érnek a horzsolások.
Abban a kategóriában, ahol retró-törpékkel (Mini, Fiat 500) és praktikus, de karakteres dobozokkal (Toyota Aygo, következő Renault Twingo generáció) kell felvenni a kesztyűt, életről és haláról dönt a dizájn, de ezzel az Adamnak eddig sem volt baja. Ezüst lökhárítóbetétjeivel, műanyag sárvédő-szélesítéseivel és jókora, 17 vagy 18 colos felnijeivel a Rocks rátesz még egy lapáttal a látványra, és a hatás nem is marad el, nagyon megbámulja az utca embere. Persze az is kellett, hogy üde külső és belső színek milliónyi kombinációját kínálják, amit elborult angol szóviccnevekkel (Greenspotting, James Blond, Let It Blue, White My Fire, I’ll Be Black stb.) jelölnek a többoldalas extralistán.
A leendő vevők többnapos őrlődésre készüljenek fel a konfigurátor előtt, ahol 17 külső fényezés (köztük két új) kitalálása után jönnek csak az igazi dilemmák: milyen színű legyen a tető, a felni, a hűtőmaszk bajusza, a tükör, majd beltér-hangulatok, betétek és rengeteg csomag közül kell választani. Így már érthető, hogy a menetpróbán felsorakozó 40 tesztautó között nem akadt két egyforma, csak egy fontos közös vonás volt közös: a vászontető. Minden Rocks megkapja a 140 km/h-ig nyitható-zárható ponyvát, ami (a Fiat 500C-vel és a Citroen DS3-mal ellentétben) nem nyílik ugyan le a hátsó övvonalig, de nem is korlátozza a kilátást és a praktikumot, és viszonylag csendes.
A személyre szabhatóság és divatosság árnyékában az Adam cipelt egy koloncot, ami kezdett egyre kellemetlenebbé válni: a lomha gázreakciójú és nem különösebben takarékos szívómotorokat. Ezek megmaradnak ugyan a kínálatban, de a Rocks bevezetésével egyidejűleg megérkezett a felmentő sereg a szentgotthárdi gyárból: egy vadonatúj háromhengeres Ecotec Twinport, turbóval, közvetlen becskendezéssel, szívó és kipufogóoldalon egyaránt változó szelepvezérléssel. Az Euro 6-os, ezres motort azonos, 170 Nm-es nyomaték mellett kétféle teljesítménnyel (90 vagy 115 lóerő) lehet kérni, és miután csak 50 ezer forint különbség van köztük, nem is kérdés, hogy az erősebbi éri meg jobban.
Azért, hogy az Adam csak a gyártás eisenachi helyszínével, ne pedig a hangjával emlékeztessen a Wartburgokra, meg kellett dolgoznia a mérnököknek: a motort kiegyensúlyozó tengellyel látták el, kapszulába csomagolták és akusztikai szempontok alapján sokáig csiszolgatták. Ezalatt készült hozzá egy vadonatúj, hatsebességes kézi váltó is (automata nincs), a biztonsági kütyükért felelős kollégák pedig holttérfigyelőt és a kormányt szellemkézként pörgető parkolóasszisztenst tettek le az asztalra.
A sok csillogó, krómozott elem és rafinált részletmegoldás alapján mindenki sejthette, hogy itt azért jóval többről van szó egy Agila-szerű célszerszámról, de a belső tér így is várakozáson felül igényes műanyag felületeivel, finom bőrkárpitjaival és jó kidolgozásával. Ez segíthet abban, hogy megértsük a kipróbált autók extrák ötmilliós alapárát, és persze az egyedi hype sem maradhatott el: az IntelliLink szórakoztató rendszer integrálja az okostelefonokat (Android, Apple-iOS), így nagyképernyőről tudjuk kezelni az amúgy is mindig magunkkal hordott zenéket és fotókat, sőt, egy applikációval a navigáció is telefonról megy - szélessávú internetkapcsolat nélkül, igaz, lehetne mit csiszolni a precizitásán.
Míg az Adam Rocks remekül profitál a mobil eszközök fejlődéséből, kényelem terén már messze nem kényezteti el tulajdonosait. Első ülései például nagyok ugyan, de fedélzeti gyógytornászként nyomják a laza testtartásban tespedők hátát. Vannak beépített csontkovácsok is, ezeket úgy hívják: 18 colos felnik, és az apró úthibákon megdolgozzák az utasokat, hiába lettek hosszabbak a Rocks rugóútjai. A farzsebnyi, alig 170 literes csomagtartó és a kétüléses hátsó pad szerény helykínálata is emlékeztet arra, hogy a divatosságért áldozatokat kell hozni - e téren a Volkswagen Up és társai könnyedén leiskolázzák.
Azt a tényt, hogy nem a svájci bicskák sokoldalúsága lebegett a tervezők szemei előtt, jól illusztrálja a Rocksból hiányzó kihúzható kerékpártartó és a közel 11 méteres fordulókör is, ugyanakkor a városi manőverezést megkönnyíti a parkolóradar mellett a City állásban egy ujjal tekerhető szervókormány is. Bármekkora is a rásegítés mértéke, az Adam olyan lelkesen reagál a legkisebb mozdulatokra , mint egy foxterrier az eldobott gumicsontra. Minden kilométerrel jobban élvezi a sofőr a kanyarokat, kivéve, ha az aszfalton nyomvályúk is vannak, mert azok megvezetik a túlméretes tappancsokat.
A régi Opelek enervált motorja és akadozó váltója a múlté, ebben precízen lehet kapcsolgatni, és lentről is rendíthetetlenül húz a parányi benzinmotor, miközben a pörgetés sincsen ellenére. Nem csodálkoznánk azon, ha az új blokk kategóriájában letaszítná a trónról a Ford-féle Ecoboostot az Év motorja szavazáson, mert agilitása (tíz másodpercen belül megfutja vele a Rocks a százas sprintet) mellett egy másik dologban is jeleskedik: a finom működésben. Szinte sosem érződnek az utastérben a háromhengeresekre jellemző vibrációk, és fordulaton is alig szűrődik be a morgás - e téren etalon.
Nem kérdés, az új 115 lóerős turbómotor sokkal jobb a régi, 100 lóerős 1,4-esnél, amelyhez külön extraként jár csak az itt szériatartozék start-stop rendszer - de még azzal együtt is 450 ezer köztük az árkülönbség. Ezen felül az Adam legolcsóbb, Jam alapkiviteléhez képest 820 ezer forint fizetendő a Rock csomagért, amiben az off-road stílusú kiegészítőkön kívül olyan tételek is benne foglaltatnak, mint a héthangszórós hifi, az automata klíma, a tempomat, a bőrülés vagy a vászontető. Így tokkal-vonóval a csúcs-Adam ára átlépi az ötmilliót, amiért márkán belül Astrát vagy Mokkát is lehet kapni.
De mi újság a konkurenciánál? Egyik kihívóját, az ötajtós Volkswagen Cross Upot nálunk nem forgalmazzák, a Fiat Panda Cross viszont nem csak off-road köntöst, hanem valódi 4x4 hajtást és dízelmotort is kínál, akciósan 5,1 millió forintért. Ha inkább a nyitható tető fontos, a kéthengeres, turbós Fiat 500C lehet alternatíva 4,5 millióért, a valamivel nagyobb és több frisslevegő-élményt adó Citroen DS3 Cabrióért 120 lóerős motorral közel hatmillió forintot kell fizetni, míg a DS3 árát közel kétszázezerrel kell megtoldani egy valódi kabrió, a kifutó Mini Cooper megvásárlásához. Bármivel is vetjük össze, a különlegességek klubjába kopogtatott be a Rocks - és fiatalosítja az Opel imidzsét.
Műszaki adatok - Opel Adam Rocks