A valaha elért legnagyobb mértékre emelkedett tavaly a különbség a gépjárművek tényleges és a gyártók által megadott üzemanyagfogyasztása között - derül ki az International Council on Clean Transportation (ICCT) kutatóintézet tanulmányából. Eszerint a járművek átlagosan 38 százalékkal fogyasztottak többet a gyártók által megadott értéknél. A különbség egy évvel korábban még 30 százalék, tíz évvel ezelőtt pedig 10 százalék volt.
Az autósoknak így évente átlagosan 450 euróval (140 ezer forint) többet kell költeniük üzemanyagra, mint arra az autó vásárlásakor számítottak. A társadalom egésze szempontjából pedig negatív jelenség, hogy a széndioxid-kibocsátás a valóságban jóval magasabb annál, mint ami a gépkocsi típusengedélye alapján elérhető lenne.
Államigazgatási szempontból sem mindegy a különbség, ugyanis több milliárd euróval is kevesebb lehet az adóbevétel, mivel az országok többségében a járművek üzemben tartásával kapcsolatos adók a típusengedélyben megadott fogyasztási értékeken alapulnak. Hollandiában például évi 3,4 milliárd, de Németországban is - ahol viszonylag alacsony a gépkocsikra kivetett adó - is 240 millió eurós lehet a kiesés.
Az autógyártóknak egyenként is, és az egész iparágnak is nagy presztízsveszteséget okozhat a megadott és a tényleges fogyasztás között jelentkező ilyen nagymértékű eltérés – olvasható a tanulmányban (pdf angolul).