Új elemmel bővül az autós műszaki vizsga
![tpms](https://cdn.origo.hu/2023/12/6zKmgtdAk7vUBiuBNKM1CWFl8iu7L-ie1Dvs1DiPcS8/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2JjN2RkNDNhMzgxZjQxYjE4Yjg2YjFhODNlMGU1NjEx.webp)
Az Európai Unióban csak abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) felszerelt új személyautókat lehet forgalomba hozni november 1-jét követően, az intézkedést a magyar szakmai szervezetek is támogatják.
A Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASS) és a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szerint a TPMS (Tire Pressure Monitoring System) segítséget nyújt a gumiabroncs megfelelő nyomásának folyamatos ellenőrzéséhez és megtartásához.
Az abroncsok megfelelő nyomása nemcsak fogyasztási, hanem biztonsági kérdés is. Ha ugyanis az abroncsban túl magas a nyomás, a gumi élettartama csökken, az autó stabilitása és tapadása romlik, a futómű is gyorsabban kopik. Ha alacsony a nyomás, az abroncs szintén jobban kopik, ugyanakkor az autó többet fogyaszt: tíz százalékkal alacsonyabb nyomás tíz százalékkal csökkentheti a futásteljesítményt.
A járműveknél kétféle rendszert alkalmaznak. A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. Az elektronika minden egyes abroncs nyomását külön-külön elemzi, és figyelmeztet, ha eltérést érzékel. Így az autós egy esetleges defektről még az előtt értesülhet, hogy tönkretenné az abroncsot.
Az új autóknál az indirekt rendszer az elterjedtebb. Ez a rendszer az adatokat az ABS-szenzorból nyeri. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok, azonban a téli, illetve nyári abroncsok felszerelésénél újra kell kalibrálni a rendszert. Az ilyen rendszerrel is ellátott autón célszerű az abroncsok cseréjét olyan szakműhelyben végeztetni, ahol képesek a kalibrációra.
A tervek szerint 2015 júniusát követően a TPMS rendszer része lesz a műszaki vizsgán ellenőrzött funkcióknak.