Nagy vihart kavart az a videó, amit tegnap raktunk ki, és az látható benne, hogyan lehet egy elhasznált utcai abroncsból újszerűnek látszót varázsolni. A videó nem feltétlenül azoknak szólt, akik tudják, mi az a DOT-szám (ez a négyjegyű szám minden abroncson megtalálható, az első két számjegy a gyártás hetét, a másik kettő a gyártás évét jelzi), nem is azoknak, akik láttak, sőt tapogattak már kopásjelzőt életükben, hanem azoknak, akik csak úgy ránézésre, az alkalmi vételnek örülve megvesznek egy használt gumigarnitúrát, és legfeljebb csak annyit tudnak, hogy a profilmélységre kell figyelniük.
"A videó a gumivágás technikáját mutatta be, amely egyáltalán nem új jelenség" - mondta az Origónak egy Pest megyei gumiszerviz vezetője, aki a nevét nem szerette volna vállalni. "Aki azt hiszi, hogy ezzel a technikával nem lehet senkit átverni, téved: egyrészt minimális munkával elérhető, hogy a vágásnyom ne tűnjön frissnek, másrészt itt a műhelyben is nagyon sok olyan autóssal találkozunk, akik keveset tudnak az abroncsaikról."
"Rendszeresen hoznak be ránézésre is sérült gumikat, vagy olyanokat, amelyek a centrírozás során viselkednek rendellenesen. Amikor ezekre felhívjuk a figyelmet, sokan mondják, hogy menet közben nem vettek észre semmi különöset. Akinek nem feltűnő, ha sérült gumival jár, annak bármit el lehet adni, és mi is tapasztaljuk, hogy az ár nagyon fontos tényező lett. Áll itt a polcon külön egy ügyfél kérésére megrendelt kínai négyévszakos gumi, amiről egy hozzáértő azonnal kiszúrja, hogy inkább nyári minta, egy laikus viszont nem. Pontosan ezért veszélyesek a használt gumik."
A gumivágást rendszeresen alkalmazzák például olyankor, amikor slick gumiból vágnak bordázottat, de a gumiműhely vezetője szerint ez egy teljesen más műfaj. "Akármilyen okból is tették, jól látható, hogy egy jócskán használt utcai abroncsot faragtak újszerűvé."
"Nem biztos, hogy eladás céljából, a saját tapasztalaink szerint legalábbis sokat tisztult a piac, de nagyon jól szemlélteti, hogy milyen problémákba futhat bele, aki nem hozzáértőként, vagy segítség nélkül vesz gumit. Mi azt szoktuk mondani, hogy lehet használt gumit venni, nem minden átverés, ami olcsó, de legalább egy gumis is nézzen rá a kiszemelt garnitúrára vásárlás előtt."
A Continental őszi kutatása szerint is nagy veszélyt jelenthetnek az apróhirdetési oldalakról beszerzett abroncsok. A gyártó szakértői harminckét eltérő méretű, különböző márkájú, felnire szerelt gumiabroncsot vásároltak össze a tesztekhez az egyik legnépszerűbb aukciós oldalon, ezeket később alaposan meg is vizsgálták. Az eredmények szerint a vásárolt abroncsok közül egy sem volt hibátlan állapotban, egyes téli gumik ráadásul a nyári keverékeknél is jóval keményebbek voltak.
Az abroncsokon találtak szögektől származó sérüléseket, néhányról elkezdett leválni a futófelület, de több esetben állapították meg a perem sérüléseit is. A kutatás szerint egy használt abroncs még rosszhiszeműség nélkül is lehet veszélyes a laikusok számára, vagyis nagyon észnél kell lenni a vásárlásnál.
Szűcs Tamás, a Nonstopgumi ügyvezető igazgatója is úgy véli, elég nagy rizikó az interneten vásárolni. "Bejött hozzánk Audi Q7-essel egy ügyfél, aki az interneten vett négy abroncsot az autóhoz" - mesélte Szűcs. "Ránézésre valóban jónak tűntek a négyéves gumik, a profil is rendben volt, de a gépen, felnire rakás után derült ki, hogy gombostűvel mindnek ki volt szúrva az oldala 10-15 helyen. Az egész garnitúra ablakon kidobott pénz volt, az eladót többet természetesen nem lehetett elérni."
"Többször hoznak az ügyfelek használt abroncsokat, amelyekről szemrevételezéssel semmi nem derül ki, gépre rakva viszont 'ütnek', így természetesen nem lehet őket biztonságosan használni. A rossz helyről vett használt abroncsokkal valóban bármi lehet, a Q7-es kalandon kívül is találkoztunk őrült dolgokkal."
A levetett cégautókhoz hasonlóan a flották lecserélt abroncsai is jó üzletet jelenthetnek, ám ezekhez sem férnek csak úgy hozzá az átlagvevők. "A használt gumiról általában lebeszéljük az ügyfeleket, de ha a pénztárca miatt muszáj ilyet venni, arra is lehet megoldás" - mondja Szűcs. "Volt, hogy az egyik banktól sikerült megvennünk pár ezer darab négy-hatéves abroncsot, ezeket bátran tudtuk ajánlani, garanciát is adtunk rájuk. Ha ismert az eredet és jó a profil, lehet használt gumit venni, de ha a kettő közül az egyik feltétel hiányzik, ott kell hagyni."