A Volkswagen Passat a várt nagy fölénnyel nyerte a 2015-ös európai Év Autója-címet, 340 pontot gyűjtött, míg a második Citroën C4 Cactus "csak" 248-ig jutott. Nem meglepetés a Mercedes-Benz C osztály harmadik helye sem, a Ford Mondeónak ezúttal be kellett érnie a negyedik hellyel. A döntőbe jutott hét autó közül a Renault Twingo kapta a legkevesebb szavazatot.
Négyhengeres dízelből a Volkswagen előtt még senki sem préselt ki 240 lóerőt, az új Passat azonban egyéb műszaki csemegéket is tartogat: dugóban simán elvezeti magát, és akkor is átveszi az irányítást, ha a vezetője rosszul van. Az autóról, és arról, hogy milyen vezetni, itt írtunk bővebben. Külön kiemelték azt is a díjkiosztón, hogy a modern dízelek alternatívájaként plug-in hibrid változatban is kapható.
Bőröndfogantyúk ajtóbehúzóként? Kanapé az első ülések helyén? Felfelé nyíló kesztyűtartó, és plafonból robbanó utasoldali légzsák? Ezek mind úgy hangzanak, mintha egy még mindig tanulmányfázisban tartó autóról lenne szó, pedig nem, a C4 Cactus ilyen jóságokkal próbálja elvarázsolni a népet, és mindezt megfizethető áron adja. Itt írtunk róla bővebben.
Az új Mercedes-Benz C osztályt minden eddiginél jobb vezetni. A légrugózás és a vele járó ötféle (Eco, Comfort, Sport, Sport+, Individual) beállítási mód mindegyike sajátos karaktert ad az autónak, az új C osztály nem csak a konzervatív ízlésnek próbál megfelelni. Ennyire sportos igazából még soha nem volt a C osztály, ami a háromféle külsőt is figyelembe véve a fiatalok felé való nyitást jelzi. Ebben a cikkünkben írtunk róla bővebben.
Az Év Autója-címet minden évben autós szakújságírókból álló zsűri ítéli oda, ebbe a legnagyobb európai piacokról (Németország, Franciaország, Spanyolország, Nagy-Britannia, Olaszország, Spanyolország) több tagot delegálnak, mint a kisebbekről. Idén összesen 58-an szavaznak, Kelet-Európát Lengyelország, Szlovénia, Csehország és Magyarország képviseli. Tőlünk Gajdán Miklós, az Autómagazin főszerkesztője és Csikós Zsolt, a Totalcar rovatvezetője tagja a testületnek.
Minden zsűritag 25 pontot oszthat szét a szavazáson úgy, hogy egy-egy autóra maximum 10-et adhat. Olyan típus kerülhet csak fel a listára, amely az előző 12 hónapon belül mutatkozott be, legalább öt európai országban árulják, és már túl van az ötezres eladási darabszámon. A rangos címet egy éven keresztül viselheti minden autó, és komoly marketingértéke van, így az eladásokra és a márka presztízsére is jótékonyan hat.
A zsűri tagjai gyakran kapnak meghívást a gyártóktól a nemzetközi menetpróbák előtti bemutatókra, és a tesztautók közül is megkapják a legelső példányokat, így átfogó képet kapnak az év legfontosabb újdonágairól. Maga a COTY is szervez amúgy több tesztelést, a dán Tannisban például az előzetesen kiválasztott több mint harminc típus modelljeit nyúzzák. Ezek közül újabb szavazással hét autó kerül be a döntőbe, és idén először külön is letesztelték a legjobbakat a franciaországi Mortefontaine-ben.
Gajdán Miklós az első helyre a C osztályt (8 pont), a másodikra a Passatot (6), a harmadikra a Qashqai-t (4) tette. Csikós Zsolt a legtöbb pontját (6) a Passatnak adta, a Mondeo, a Twingo és a Qashqai között nem tudott dönteni (4-4 pont). Magyarországról a Passat kapta a legtöbb pontot (12), megelőzve a C osztályt (11) és a Qashqai-t (8).
Olyan szempontokat vesznek figyelembe az értékelésnél, mint a dizájn, a komfort, a biztonság, a vezethetőség, a takarékosság, a teljesítmény és a környezetvédelem - ez utóbbi szempont a hibridek és az elektromos autók elmúlt évekbeli díjain is visszaköszönt. Fő szempont az innováció mellett az ár-érték arány is, így néhány kivételtől eltekintve a luxus- és sportkocsik nemigen rúghatnak labdába. Tavalyig bezárólag a legtöbbször, 9 alkalommal a Fiat nyert a márkák közül, azt követik a Renault (6), a Ford (5), az Opel és a Peugeot (4-4), a Citroen és a VW (3-3) győzelmei.
A díj történelme 1963-ig nyúlig vissza, akkor alapította Fred van der Vlugt, egy holland autós magazin, az Auto Visie kiadója. Nem titkoltan az volt a célja, hogy ne csak saját preferenciáik (nemzeti gyártáshoz kötődés stb.) szerint válasszanak autókat országonként az újságírók, hanem legyen egy egységes európai díjsztenderd. Először a Rover 2000 nyerte el az 1964-es címet, minden idők legnagyobb arányú győzelmét pedig a Peugeot 405 aratta, 464 ponttal. Az Év autója díj történetét évtizedekre bontva a lenti linkekre kattintva olvashatja el.