Így nézne ki a magyar jövőautó
![Capaticy](https://cdn.origo.hu/2023/12/UyFq9qHOkpV8Cj1EDduKk97JLfDoEyq9SUOH8CW1obA/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2E4NjM3ZmNkMWIyNTRiNzA5MTFhNmExYzU3OWY5NmU1.webp)
Az amerikai Local Motors 60 ezer dolláros fődíjú „LITECAR” pályázatára jelentkezett a fiatal magyar autótervező a Capacity nevű tanulmányautójával. Mivel a versenyen csak olyan autó terveivel lehetett indulni, aminek a tömege valamilyen különleges technológia révén jóval alacsonyabb a ma megszokott szintnél, ne csodálkozzunk azon, hogy Révész 4,7 méter hosszú, elektromos hajtású családi autója a tervek szerint mindössze 976 kilogrammot nyomna, ha egyszer valaki megépítené.
A kissé toyotás formájú Capaticy legnagyobb különlegessége a fraktálszerű váza, ami a madárcsontok belső, szivacsra szerkezetét másolja mikro és makroszinten is, vagyis maga a struktúra is olyan alakú, de a csövekben lévő merevítő szerkezet is. Ezzel Révész szerint több legyet is lehet ütni egy csapásra: jelentős súlycsökkentés érhető el azzal, hogy csak oda kerül anyag, ahová tényleg szükséges, de a szerkezet így is kellően merev marad, emellett a csövekben lévő porózus struktúra sűrűségének változtatásával a kocsi súlyelosztásán is korrigálni lehet.
De a legnagyobb előny az, hogy a hatalmas felületű, hálószerű belső struktúra szuperkondenzátorként energiatárolásra is használható, így hagyományos, nehéz és drága akkumulátorra nincs szüksége a villanyautónak. Az elektromos energia raktározásának hatékonyságát a csövek belsejében lévő felületek grafén bevonattal (egy atom vastagságú grafitréteg) javítaná. A szénszálból és méhsejtes alumíniumból álló karosszériaelemek, valamint a gyűrődő zónákban használt, ütközési energiát elnyelő fémhab betétek szintén alkalmasak áram tárolására.
Még számtalan ötletet tartalmaz a kocsi: a kerekei például két keskeny gumiabroncsból állnak, így pótkerékre sincs szükség: ha az egyik kerék defektet kap, akkor a másik oldali elfelezhető, és az egyik darabja feltehető a defektes helyére, mint egy szükségpótkerék. A Capaticy kilincsei ellenálló textilből vannak, az oldalüvegek pedig könnyű, fényre sötétedő, fotókróm polikarbonátból. Révész a kocsi orrába egy 380 lóerős villanymotort tervezett, amely az első kerekeket hajtaná.
A közönségdíj szempontjából fontos Révésznek, hogy minél többen nézzék meg az autójának terveit, így aki segíteni szeretne neki, vagy egyszerűen csak érdeklik a technikai részletek, kattintson ide.