Mennyire érintett a győri gyár a Volkswagen konszern észak-amerikai emissziós csalása miatti botrányban? Ezt a kérdést tettük fel az Audi AG technológiáért felelős kommunikációs vezetőjének, de válaszában még időt kért: vizsgálat fogja rövidesen tisztázni a pontos adatokat. Továbbított viszont egy közleményt, amelyben a konszern elnöke,
Martin Winterkorn bocsánatot kér a vásárlóktól,
a hatóságoktól, a nyilvánosságtól és a VW-csoport 600 ezer munkatársától a csalás miatt.
Utóbbiak közül 13 ezren a Győri gyárban dolgoznak, ahol az elmúlt években óriási beruházásokra került sor. Most itt készül a két TT (Coupé, Roadster) mellett az A3 Limousine és a Cabrio is, és nem csak összeszerelésre kerül sor, hanem a teljes gyártási folyamat ide költözött.
Az Audi Hungária adatai szerint tavaly 135 722 kocsi készült Magyarországon,
de arra még nem tudtak választ adni, hogy mekkora volt ebből az emissziós ügyben érintett amerikai exportmodellek aránya.
Győr ugyanakkor nem az autó-, hanem sokkal inkább a motorgyártása miatt kiemelten fontos a VW-konszern életében, a többi márkának (Volkswagen, Seat, Skoda, sőt, részben a Lamborghininek is) innen szállítanak erőforrásokat. Még nem nyilvános, hogy a világszerte 1,1 millió érintett autó közül hányhoz készült itt a kétliteres, EA189 kódú dízel, de az biztos, hogy
az Audi Hungária TDI-hatalommá nőtt.
A tavaly összesen gyártott 1 973 734 motorból már 734 224 darab dízelüzemű volt.
Magát az üzemet egy félkész Rába-csarnok helyén 1993-ban építették, méghozzá iparági szóbeszéd szerint most lemondott konszernvezér, a budaörsi sváb-magyar származású Martin Winterkorn személyes közbenjárására. Mára az ex-cégvezető a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem díszdoktora, és emellett szoros együttműködést épített ki a Széchenyi István Egyetemmel is.
Winterkorn távozása most eldőlt, ugyanakkor VW-botránytól függetlenül
a magyar Audi üzem élén is október elsején vezetőváltás történik.
Mint már hónapokkal ezelőtt bejelentették, 13 év után Thomas Faustmann elhagyja az országot, és a neckarsulmi gyár igazgatójaként folytatja, Peter Kössler érkezik a helyére Ingolstadtból.