Novembert írunk, a mérsékelt égövben élünk, így akár süt, akár nem, amint lemegy a nap - ami a téli időszámítás miatt bőven az aktív délutáni napszakban bekövetkezik -, a hőmérő higanyszála azonnal megcélozza a 0 fokot, sőt reggelente mínuszba is átcsap.
Elérkeztünk lassan a tartósan 7 Celsius-fok alatti napi középhőmérséklethez, amikor már nem ajánlott nyári gumival autózni.
Ilyenkor akármilyen téli abroncs jobb a nyárinál, csak legyen M+S (Mud and Snow – sár és hó) felirata és hópihéje, és rücskös, mélyen barázdált futófelülete.
A piaci elemzések azt mutatják, hogy a legtöbb autós komolyan félti az életét, ezért nem felel meg nekik az akármilyen gumi. Ha már költeni kell, sokan körülnéznek az átlagosnál drágább, ám tartósabb és biztonságosabb prémiummárkák felhozatalában is. Például a Hankook abroncskínálatában, amire a legjobb bizonyíték, hogy Magyarországon az utóbbi években piacvezetővé vált a Rácalmáson immár 8 éve gyártó dél-koreai világcég.
Hogy mindenkinek legyen miből válogatnia, a Hankook négy – igazából 4 téli, 1 négy évszakos és 1 szöges - újdonsággal jelent meg a 2015-16-os téli szezonra, amelyeket egy nemzetközi tesztnapon próbálhattunk ki az északi sarkkörön túl, Lappföldön.
A Hankook Tire vállalatról
A Hankook Tire egyike a világ öt legnagyobb gumigyártójának, termékei 180 országban kaphatók, világszinten több mint 22 ezer alkalmazottat foglalkoztat. A dél-koreai székhelyű óriáscég öt kutatás-fejlesztési központtal és hét gyártóüzemmel rendelkezik. Európában a németországi Hannoverben működő Európai Technológiai Központban az itteni igényekre szabva fejlesztik az termékeket, a cég központja pedig Frankfurt am Main közelében van.Bár szabadtéri hó ott sem volt még, az Ivalo melletti tesztbázis nagycsarnokában -7 fokra temperálták a levegőt, telehóágyúzták a körülbelül 500 m hosszú íves pályát, és egy közel 100x20 méteres hómezőt, valamint egy keskeny jégpályát is kialakítottak. Aztán ráengedtek minket, újságírókat egy teleműszerezett Golfokból álló flottával, hogy megtapasztalhassuk mindazt, amit szóban korábban hallottunk.
A Golf a kompakt- és a középkategória átlagos teljesítményű modelljeire optimalizált Winter i*cept RS2 abroncson gördült. Esetében a korábbi generációhoz képest a nagy diszperziós képességű keverék és az új tapadókarmos futófelületi mintázat a változás. Habár nem volt mód a két modell összehasonlítására, az RS2 abronccsal végig kontroll alatt lehetett tartani a fronthajtású autót. Még a tükörjégen is érezhetően elindult és meg is állt, ellentétben velem és néhány kollégával, akik a be- és a kiszálláskor is másodpercekig kerestük a megfelelő tapadást – pedig direkt téli cipőben léptünk a jégre.
Akárcsak a kisebb testvérnek, a Hankook csúcskategóriás téli abroncsainak is terjengős a neve: a Winter i*Cept evo2 és a Winter i*Cept evo2 SUV és a Winter i*Cept IZ2 elnezevés azonban nemcsak hosszú, hanem beszédes is. Az első kettő a felső járműszegmensben uralkodó 1,5–3 tonna körüli tömegű nehézbombázók 200+ lóerős teljesítményét hivatott átvinni a havas, jeges, latyakos vagy nyálkás útfelületre alacsony hőmérsékleten.
Utóbbi gumi pedig az igazán zord telű éghajlatra való. Ezeket sajnos csak száraz, 100 km/órás sebességkorlátozású országúti körön tudtuk vallatni, ahol sem a rendszerbe állított BMW 530d, sem az Audi TT nem hozta ki a köpenyek esetleges gyengeségeit. A topligás evo2 termékcsalád vadonatúj altípusáról, a BMW X5 felnijein feszülő i*Cept evo2 SUV abroncsokról is csupán annyi derült ki, hogy csendesen gördül, és szárazon rendkívül hatásosan lassít.
Különleges koncepciógumik
A Hankook és a német Pforzheim Egyetem együttműködésében tervezett koncepcióabroncsok elnyerték a 2015-ös Red Dot Design és a 2015-ös IDEA (International Design Excellence Award) díjakat. A Boostrac legnagyobb ötlete a változtatható futófelületi mintaelem-szerkezet, amely szükség esetén kiszélesedik, így nagyobb vonóerőátvitel érhető el. Ez különösen hasznos a meredek lejtőkön, valamint durva, sivatagos terepviszonyok között.
Az Alpike gumi kerülete egyedi módon bővíthető, így növelhető a jármű hasmagassága vastag hóval borított területeken, míg a hyBlade modellt vízkerékre emlékeztető futófelülettel és oldalsó szegekkel látták el erőteljes esőzés esetére a hatékony vízelvezetés, illetve a kormányzási erők javítására.
A négy évszakos Hankook Kinergy 4S és a kőkeményre taposott havas-jeges utak túlélőeszköze, a szöges i*Pike RS2 (ez nálunk nem kapható) csak statikusan színesítette a programot egy-egy állványon. Mindazonáltal a Hankook 10 százalékos havas, illetve 6 százalékos nedvesfékút-csökkenésről beszélt az egész éves gumi esetében, a szöges köpennyel kapcsolatban pedig a szigorú használati szabványok teljesítését ecsetelték hosszasan.
De egy sajtós gumiteszt már csak ilyen, ráadásul a tajga-tundra látványa szinte teljesen ellopta a show-t a Hankooktól. Sebaj, a mérvadó hazai és külföldi sokszereplős téliabroncs-teszteken a Hankook gyártmányai olyan ellenfelekkel szemben is állják a sarat és a havat, mint a Continental, a Dunlop, a Goodyear, a Michelin vagy épp a Pirelli. Az idei nagy magyar téligumi-teszten például a Hankook terméke lett a 2. helyezett a Goodyear mögött.
Ott helyben a rénszarvasok, a nyírfák és a jégkorszaki olvadás során kialakult ezernyi tó mellett inkább a Hankook dél-koreai és német mérnökeivel folytatott kötetlen beszélgetés jelentette a hozzáadott értéket. Elárulták, hogy a gumifa természetes nedve,
a drága kaucsuk nélkül máig nincs jó téli gumi.
A legtöbb országban, így nálunk is tiltott szöges gumik könnyűfém tüskéinek látszólag szabálytalan elhelyezkedése tudományos precizitás eredménye. Az is megtudtuk, hogy a közeli jövő a levegő nélküli abroncsokról szól majd.
Ám addig is, amíg sorozatéretté válnak a kísérleti darabok, a hagyományos pneumatikus radiálok használata során
az előírt levegőnyomás folyamatos ellenőrzése és a jó állapotú mintázat már fél siker.
Persze a gyártók a gumiforradalomig is sorra fejlesztik újdonágaikat, a Hankooknál ilyen a sztirol-butadiént és speciális szilikaadalékot tartalmazó gumikeverék. Emellett nanorészecskék, 3D mikroárkok és a jégcsákány alakú oldalsó barázdák révén igyekeznek növelni a tapadást és a tartósságot, alacsony gördülési ellenállás mellett.
2000 ajándék téli abroncs közcélra
A Hankook Tire Magyarország Kft. idén novemberben is folytatta jó szokását, és több mint 2000 téli abroncsot ajánlott fel a kiemelten közhasznú és közhasznú magyarországi szervezeteknek. Ezúttal a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, az Országos Mentőszolgálat Fejér megyei állomásai és megközelítőleg 300 kisebb kht. részesült az adományból.Az átadó a zsámbéki Driving Camp Közlekedésbiztonsági és Vezetéstechnikai Központban zajlott, ahol 40 kisebb nonprofit szervezet képviselője vezetéstechnikai képzésen is fejleszthette tudását. A 2012-ben útjára indított kezdeményezés során mostanáig közel 7000 gumiabroncsot adományozott a Hankook közel 150 millió forint értékben.