Évtizedekig elképzelhetetlen volt autó pótkerék nélkül. Sőt, volt időszak, amikor a drágább és komolyabb luxusautóknak akár kettő is volt belőle, amolyan megkülönböztetésként. A világ viszont nagyot fordult azóta: az AAA elemző cég legújabb felmérése alapján a 2015-ben az amerikai piacon értékesített új autók több mint harmada, egész pontosan 36 százaléka került úgy forgalomba, hogy nem volt benne pótkerék. Ugyanez az érték 2006-ban még csupán 5 százalék volt, a növekedés tehát egyértelmű.
Természetesen az elsődleges indok erre a lépésre a takarékosság, egész pontosan a költség- és súlycsökkentés, utóbbi a fogyasztás visszaszorításában játszik szerepet. Egy normál pótkerék akár 12-20 kilót is nyomhat, de még a speciális "virsli' szükségkerék sem sokkal könnyebb. Ezzel szemben egy komplett defektjavító készlet tömege kompresszorral még a 2 kilogrammot sem éri el. A gond az, hogy a javítószettek nem csodaeszközök.
Ahogy az AAA saját próbáján is kiderült, kisebb sérülésnél, lassú defektnél segítséget jelenthetnek, de ha sérül a felni, nagyobb repedés, vagy szakad az abroncs, akkor pótkerék nélkül mozgásképtelenné válik az autó. Ilyen esetekben csak trélerrel lehet eljutni a gumishoz, ami viszont jóval drágább, mint egy új gumit venni.
Ráadásul a kerékcsere is gondot okoz a fiatal autósoknak: Amerikában a 18-34 éves korosztály közel negyedének fogalma sincs, hogyan kell végrehajtani egy ilyen műveletet, viszont a 35-54 évesek majdnem 90 százaléka tisztában van a megfelelő lépésekkel. Nemekre bontva a férfiak 97 százaléka állítja magáról, hogy képes önállóan kereket cserélni, míg a nők esetén az arány csak 68 százalék.