A Volkswagen közleménye szerint a még zajló belső vizsgálatban áttekintik a dízelmotorokra vonatkozó összes folyamatot és eljárást. Az ellenőrzés közben feltűnt, hogy bizonyos típusok engedélyeztetése során helytelenül határozták meg a szén-dioxid-kibocsátást, és így a fogyasztást is, így a valóságosnál alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási értékeket rögzítettek. A rendellenesség túlnyomórészt dízelmotorokat érint.
A Volkswagen hangsúlyozta, hogy az autók biztonságát nem befolyásolja az ügy. A szabálytalanság nagyjából 800 ezer kocsit érinthet, és kétmilliárd euró nagyságú "gazdasági kockázatot" jelenthet a cégnek, de a "kiterjedtségét" egyelőre nem lehet megbízhatóan felmérni. A társaság haladéktalanul kapcsolatba lép az illetékes engedélyeztető hatóságokkal.
Az ügyben érintett modellek: 1,4, 1,6 és kétliteres TDI motorral hajtott, 2012-ben vagy utána gyártott Audi A1 és A3, Volkswagen Polo, Golf, Passat, Skoda Octavia és Seat Ibiza típusok. Fontos újdonság, hogy
első esetben tártak fel visszásságokat egy benzinmotorral kapcsolatban:
kiderült, hogy az 1,4 literes, hengerlekapcsolással ellátott, 150 lóerős ACT benzinmotornál is rosszul adták meg a fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást.
A Volkswagen ezeknél az autóknál 10-15 százalékkal kisebb fogyasztást és szén-dioxid-kibocsátást vallott be, mint ami a valós lett volna. Mivel a kocsik biztonságát ez a mérési hiba nem befolyásolja, nem fognak visszahívást elrendelni.
Az amerikai hatóságok szeptemberben derítettek fényt arra, hogy a Volkswagen 11 millió autót látott el olyan szoftverrel, amely érzékelte a mérés körülményeit, és így az autó a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálta, vagyis csalt a vizsgán. Novemberben az amerikai hatóság már azt is közölte, hogy a négyhengeres dízelmotorok mellett a hathengeresek is érintettek, de ezt a Volkswagen azonnal cáfolta.