Amikor az Audi bemutatta az új A4-est, rögtön hangsúlyozta, hogy pár csavaron kívül egyetlen alkatrészt sem vett át hozzá az előző generációból. Nem volt véletlen a szabadkozás, mivel kívülről csak nagyítóval lehet felfedezni a különbségeket az elődhöz képest.
Ennek ellenére bekerült a hét döntős típus közé (rajta kívül: BMW 7-es, Jaguar XE, Mazda MX-5, Opel Astra, Skoda Superb, Volvo XC90), amelyek közül egyet február 29-én megválasztanak az idei Év autójának. Vajon jók az esélyei?
Az Audi az a márka, amely inkább finomítani szokta a dizájnt modellváltáskor, nem pedig vadonatúj koncepcióval rukkol elő, de amit az A4-essel művelt, az még a múlt ismeretében is kevésnek tűnik. Profilból szinte csak az árulja el az új nemzedéket, hogy a külső tükrei már nem az ablakhoz, hanem az ajtó alsó részéhez támaszkodnak, szemből pedig a fényszóró alsó élén látható derékszögű kimetszés lehet árulkodó, de így is
koncentrálni kell, ha rá akarunk jönni, melyik nemzedékkel van dolgunk.
Fájdalmas, 707 ezer forintos felárért már Mátrix LED-es fényszóró is kérhető, az irányjelző ebben az esetben futófényes, ami azt jelenti, hogy a diódák látványosan, belülről kifelé haladva kapcsolódnak fel, ami a mozgás illúzióját adja. A remek fényerejű Mátrix LED egyébként kanyarlámpaként is funkcionál úgy, hogy nincs benne mozgó alkatrész, a távolsági fényt pedig automatikusan úgy alakítja, hogy a szembejövőket kitakarja a fénykévéből.
Szabad szemmel nehéz kiszúrni, hogy pár centivel nőtt az A4 tengelytávja, a szélessége és a hosszúsága is, viszont
a tömegből 120 kilót sikerült lefaragni,
ami a Q7-essel bevezetett, sok alumíniumot tartalmazó új építőkészletnek köszönhető. Fura elhinni, de az A4-es műszakilag a hegyomlás méretű Bentley Bentaygának is közeli rokona, mivel a brit szabadidő-autó is az MLB Evo platformra épül.
Az A4 Avant csomagterét 490-ről 505 literre növelték, ezzel veri a BMW 3-as Touringét és a Mercedes C-osztály T-modellét is.
Persze vannak nagyobb kombik is a piacon, vagyis ha jobban belegondolunk, szinte csak ilyenek vannak.
Egy 2,23 millió forintba kerülő, 24 centivel rövidebb Dacia Logan MCV például 573 litert kínál, de konszernen belül maradva, a kiskategóriás Skoda Fabia Combi csomagtere is ráver 25 litert az Audiéra.
Viszont az A4 Avant csomagterét igényesen kárpitozták, vannak benne hálós rekeszek és sínek is, amelyekbe a csomagrögzítő elemeket lehet befogatni. Már nem kell külön fizetni az elektromos csomagtérajtó-mozgatásért (csak, ha láblendítéssel is akarják nyitni), és az is alapáras, hogy nyitáskor
a kalaptartó roló automatikusan felkúszik a D-oszlopra,
így nagy tárgyakat is könnyű bepakolni az alacsony peremen át. Sajnos a 3-as Touring BMW nyitható hátsó szélvédőjét megint nem másolták le, de cserébe külön rekeszek vannak a padlószint alatt, amikbe például a saras cipőket érdemes rejteni.
Amennyire nem nagy szám az új A4-es külseje, akkorát üt a belseje: ezen a téren mostanában mindig veri Ingolstadt a konkurenciát, de az új A4-esben a márka előnye nagyobbnak tűnik, mint bármikor. Ezt a hivalkodásmentes high-tech hangulat mellett a mindössze 0,8 mm-es illesztési hézagoknak, a minőségi anyagoknak (fa, szálcsiszolt alumínium, bőr, alcantara), a finoman kattanó kapcsolóknak, és a mindenhol tökéletes kidolgozásnak köszönheti a típus.
Már az Allroad is bemutatkozott
A nyártól, kizárólag kombiként kapható A4 Allroad futóműve 34 mm-rel magasabb a normál változatéhoz képest, hogy könnyebb terepen is elboldoguljon. Széria a Quattro összkerékhajtás, öt dízel és egy benzinmotorból lehet választani, a skála 150-től 272 lóerőig terjed. A Drive Select kapcsoló Offroad állás is kínál, ami a gázpedál, a váltó, és a futómű, az ESP és az ABS beállításait a terepezéshez igazítja.Olyan különleges megoldásokat is találunk, mint az érintős belső világítás- és klímavezérlés, a tekerőgombba rejtett hőfokkijelző, a tapipaddal egybeépített MMI forgótárcsa, vagy a keret nélküli belső tükör.
A rendkívül hosszú légbeömlőt és a virtuális műszerfalat az új Passattól nyúlták le,
de házon belül ez bocsánatos bűn.
Audi-mércével mérve meglepően keveset, 185 ezer forint felárat kérnek a digitális képernyőért, amit az analóg műszerek helyére építenek be. A szabadon konfigurálható, 12,3 colos képernyő erős napsütésben is jól látható, akkor a leglátványosabb, ha a Google műholdképét állítjuk be rajta nagyban, amitől olyan érzésünk lesz, mintha egy repülő pilótafülkéjében ülnénk.
Elsőre azért szokni kell a virtuális műszerfalat, mert
nem könnyű áttekintetni a rengeteg adatot és információt,
de többféle beállítás létezik, és könnyű személyre szabni. Igaz, ha a 365 ezer forintos Head up display is benne van a kocsiban, akkor alig fog ránézni a sofőr a képernyőre, ugyanis a legfontosabb adatok a szélvédőre vetítve is megjelennek.
Indulás után kiderül, hogy nem csak a belső minőség, hanem a hangszigetelés is valószínűleg a kategória legjobbja, az akusztikus fólia a szélvédőn széria, az oldalablakokra pedig meg lehet rendelni. Érdemes, mert olyan csendes lesz tőle az utastér, hogy a szellőzés ventilátora válik a legnagyobb zajforrássá, egyes fokozatban. Még a háromliteres, 272 lóerős V6-os TDI sem zavar bele a csendbe, erős gyorsításkor is csak finoman morogva jelzi jelenlétét.
Az 5,4 másodperces gyorsulásból annyit érezni, hogy rendesen az ülésbe préselődünk, de a csend miatt olyan
minimális belül a sebességérzet,
hogy az A4 tulajok garantáltan sok csekket kapnak majd Szombathelyről.
A ma már ritkaságnak számító mechanikus összkerékhajtás révén nem okoz gondot átadni az útra a 600 Nm-es nyomatékot, a Quattro valamivel több nyomatékot küld hátra, mint az első tengelyre. Csak ehhez a motor-váltó kombinációhoz jár a puhán kapcsoló nyolcfokozatú, hagyományos automataváltó, a többi motorhoz hatos kézi váltó az alap, és felárért hétfokozatú duplakuplungost lehet rendelni, ami még gyorsabb, mint a nyolcas automata, de kis sebességnél darabosabb.
Egy komoly hibája azért van az A4-esnek: még a legerősebb motor is kevés ahhoz, hogy igazi vezetési élményt nyújtson, a sofőr is inkább utasnak érzi magát, pláne, ha az adaptív tempomatot és a kormányzásra képes sávtartót is bekapcsolja. A kormánynak sport állásban is kevés a visszajelzése, a futómű hangolásánál
a komfort, a kiszámíthatóság és a stabilitás lehetett a cél,
nem pedig az, hogy a vezető úgy érezze az út és az autó egységét, mint például egy 3-as BMW-ben.
Ezen az olyan feláras tételek sem változtatnak sokat, mint a Drive Select kapcsoló (75 ezer forint), a változó áttételű kormányzás (372 ezer forint), az ültetett sportfutómű (127 ezer forint) vagy az adaptív lengéscsillapítás (365 ezer forint).
Autópályán viszont nagyon összeáll az A4:
a kissé indirekt kormányzás, a hosszú tengelytáv okozta stabil egyenesfutás, a kiváló hangszigetelés, a kényelmes ülések és a közel 30 elérhető vezetéstámogató rendszer itt kamatozik igazán.
Az Audi A4 Avant azok autója, akik egy kívül feltűnésmentes, belül viszont fényűző prémiumautót keresnek, nem szeretnek különösebben vezetni, megelégednek az átlagos helykínálattal, viszont a szolgáltatások, a kidolgozás és a technika terén a legmagasabb színvonalat várják el.
A kombi karosszéria felára közel 560 ezer forint,
de a legtöbb országban így is több Avantot adnak el, mint szedánt.
A 3.0 TDI Quattro csúcsmodell 15,8 millió forintos alapára azért elég húzós, de aki megelégszik a 150 lóerős, 1,4-es benzines alapmotorral, a fronthajtással és a kézi váltóval, az 6,3 milliót is megspórolhat a vételárból, ami összhangban van a konkurensek áraival. Persze a 9,46 millió sem kevés pénz egy nem túl nagy csomagterű kombiért, de az audisok azzal vigasztalhatják magukat, hogy a BMW a 318i Touringhoz csak 3 hengert ad, ami méltatlan egy középkategóriás prémium kombihoz.
Kvalitásokban tehát nincs hiány, így összességében esélyes az Év autója címre az A4. Rontja viszont az esélyeit, hogy tavaly is a VW-konszern autója nyert (Passat), idén van egy jobb ár-érték arányú házon belüli kihívója (Skoda Superb), ráadásul még senki sem feledte el a dízelbotrányt. Arról, hogy mit lett végül a zsűri döntése, néhány nap múlva, február 29-én értesülni fogunk.
Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 2967 cm3. Hengerek/szelepek száma: 6/24. Teljesítmény: 200 kW (272 LE)/3250. Nyomaték: 600 Nm/1500. Automatikus összkerékhajtás. Sebességváltó: nyolcfokozatú automata. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.